Annons

Jag har tänkt på en grej

Produkter
(logga in för att koppla)
Som rubriken lyder jag har tänkt på en grej rätt så länge nu. Det handlar om just mentorskap och hur det verkar ha en sån stor roll i fotografiets historia. Hur går det till egentligen. Hur skaffar man en mentor? Har ni några tips osv. Känner mig helt lost när det kommer till den biten.
Tacksam för svar
:)
 

erdeljan

Aktiv medlem
Tänk på att ändra "nej nej" till ditt namn o skriv "Hur skaffar man en mentor?" i rubriken så får du svar
 

cardazio

Aktiv medlem
Det är väl en bra början att slänga ut en tråd, men kan kanske ändra det till - "Mentor Sökes". Ge lite exempel på hur du ligger till och vad du tänkt lära dig näst samt inriktning, utrustning t.ex. Tror säkert det finns en del som kan tänka sig att ge tips och peka i rätt riktning, men det kräver att du själv vill göra en del fotarbete där emellan och underlättas av om du har delar att bidra med.

Själv ramlade jag på en som var bättre än mig via en objektivaffär, övertalade denne att fota mitt bröllop (pga dennes Flickr spöade vår bröllopsfotografs portfolio med råge) och sedan hängde jag med ut på fotopromenader i den klicken amatörfotografer för att lära mig mer. Samtidigt bidrog jag själv till diskussionerna vi hade då jag läst om och testat en hel del objektiv i närtid.

Tror säkert att det är många som vill komma ut och fota med andra, men kanske inte vågar slänga ut en invit som du gör här, så vi får se vad responsen blir.

Jag kunde i princip ingenting för 2 år sedan, men med rätt influenser och intresse kan man komma en bra bit. Om du är i början av resan skulle jag rekommendera att du går ut på soliga dagar, ställer kameran i manuellt och använder sunny-16 för att lära dig riktning och kvalitet på ljuset. Om du kan är det bra att använda svartvit förhandsvisning på bakre skärmen.

Ex på sunny 16:
1/100s, ISO 100, f/16
1/800s, ISO 100, f/5.6
1/3200s, ISO 100, f/2.8

Exempel: https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35365434522/in/dateposted-public/
 
Det är väl en bra början att slänga ut en tråd, men kan kanske ändra det till - "Mentor Sökes". Ge lite exempel på hur du ligger till och vad du tänkt lära dig näst samt inriktning, utrustning t.ex. Tror säkert det finns en del som kan tänka sig att ge tips och peka i rätt riktning, men det kräver att du själv vill göra en del fotarbete där emellan och underlättas av om du har delar att bidra med.

Själv ramlade jag på en som var bättre än mig via en objektivaffär, övertalade denne att fota mitt bröllop (pga dennes Flickr spöade vår bröllopsfotografs portfolio med råge) och sedan hängde jag med ut på fotopromenader i den klicken amatörfotografer för att lära mig mer. Samtidigt bidrog jag själv till diskussionerna vi hade då jag läst om och testat en hel del objektiv i närtid.

Tror säkert att det är många som vill komma ut och fota med andra, men kanske inte vågar slänga ut en invit som du gör här, så vi får se vad responsen blir.

Jag kunde i princip ingenting för 2 år sedan, men med rätt influenser och intresse kan man komma en bra bit. Om du är i början av resan skulle jag rekommendera att du går ut på soliga dagar, ställer kameran i manuellt och använder sunny-16 för att lära dig riktning och kvalitet på ljuset. Om du kan är det bra att använda svartvit förhandsvisning på bakre skärmen.

Ex på sunny 16:
1/100s, ISO 100, f/16
1/800s, ISO 100, f/5.6
1/3200s, ISO 100, f/2.8

Exempel: https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35365434522/in/dateposted-public/
Hmm bra tips. Går på en av landets fem stora konstskolor så vet inte om jag främst söker något som är fokuserad på det tekniska. Utan istället någon som kan ge livsvisdomar typ. Blir alltid lite avundsjuk när jag läser om Christer Strömholm och Petersen.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Fattar att det kan ses som oseriöst men jag vill helst inte gå ut med mitt namn därför valde jag "nej nej" istället.
Hej Komintepåettnamn!

Fortsätt gärna med din anonymitet, men ändra din rubrik till mentor sökes - till mig kan du ställa direkta fotofrågor anonymt via ”gästboken” här på FS eller den funktion som visas som ”Kontakta...”som innebär att ett anonymt mail sänds via FS.

Med mina erfarenheter har jag väl ett och annat jag kan lära ut - så fråga på bara!
Och kom ihåg att det finns inga dumma frågor - bara dumma svar!
Mvh
/B
 

iSolen.se

Guest
Som rubriken lyder jag har tänkt på en grej rätt så länge nu. Det handlar om just mentorskap och hur det verkar ha en sån stor roll i fotografiets historia. Hur går det till egentligen. Hur skaffar man en mentor? Har ni några tips osv. Känner mig helt lost när det kommer till den biten.
Tacksam för svar
:)
Jag behöver ibland assistenter, det kan vara en väg att se hur det fungerar. Sätta upp miljöer, hålla ljuskällor, fota i andra vinklar, dirigera folk...

(ändra till ditt namn, du bryter mot forumreglerna)
 

zootallures

Aktiv medlem
Borta

Medlemmen är borta. Medlemsskapet varade bara några timmar, så det är inte lönt att svara eller komma med råd och erbjudanden.
 

PMD

Aktiv medlem
"Medlemsskapet är vilande" står det om man försöker titta på nej nejs profil, så den är inte helt borta.
 
ANNONS