Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma färger i alla program ?

Produkter
(logga in för att koppla)

XGlite

Avslutat medlemskap
Visste inte riktigt var jag skulle placera den här tråden, men tänkte att det här kanske kunde vara rätt.

Det är så att mina bilder får olika färger i olika program.
Jag fotograferar i RAW (NEF).
Där jag för över bilderna till datorn (i ViewNX) är det i stort sett precis likadana färger som i kameran, men i det programmet har man ju inte så stora redigeringsmöjligheter.
När jag fotade i JPG-format brukade jag fixa lite i Picasa 3, men där får bilderna inte alls samma färg numera. De blir mycket gråare och mörkare.
I Gimp förminskas bilderna till en liten ruta på kanske 20x20 px.
När jag skriver ut dem blir det likadant som i Picasa.

Vad kan jag göra åt alltihop?
Finns det något annat redigeringsprogram som stämmer överens med kamerans färger?
Vill ju helst fortsätta fotografera och redigera i RAW-format, utan att göra om dem till JPG innan redigering.
/ Elin
 

atotowi

Aktiv medlem
Nikons egna program ViewNX och CaptureNX (osäker eftersom jag är Canotist) läser av dina inställningar i från kameran som lagrats i bildfilen och kan då göra en konvertering av raw-filen som stämmer med det som du fick när du fotograferade i jpeg.

Andra program kan oftast inte läsa kamerainställningarna från bildfilen utan använder en egen standardprofil som ofta gör att bilderna ser grå och kontrast fattiga ut. Tanken är man själv ska justera detta i en Raw konverterare. Men använder du det program som kom med kameran ska det bli bra.

När det gäller Gimp så läser den troligen en lite jpeg tumnagel från bildfilen och inte den stora raw-data bilden. Så för att kunna rdigera i Gimp måste du konvertera Raw-filen till TIF, jpeg eller nåt annat format som Gimp kan läsa.
 
ANNONS