Annons

Adobe Bridge CS4 förhandsgranskning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Kort sagt så får fullskärms och 100% granskningen i Bridge mina RAW bilder att se förjävliga ut på ren svenska (ursäkta språket).

Det är framförallt oskärpa och fruktansvärt brus som träder fram.

Fotar alltid med RAW med min D90, just idag har jag varit ute i en supermulen mörk skog och fotograferat barn, många av bilderna togs med ISO 1600 och 3200.

Jag blir förskräckt då jag öppnar Bridge för att göra den första gallringen, bilderna påminner om bilder tagna med en 2 Mp mobilkamera.
Jag brukar granska bilderna genom att trycka mellanslags-tangenten för att få fullskärm samt därefter klicka 1 gång för att granska bilden i 100%. När bilden laddat klart så har jag konstaterat att bilden ser betydligt mer oskarp ut än den egentligen är. Redan om man öppnar bilden i Camera RAW ser den mycket bättre ut

Oskärpan är en sak men bruset ser fruktansvärt ut, jag fattade ingenting och startade upp Picasa för att jämföra samma bilder i 100% vy och det är en helt annan sak, Picasa får vilderna att se mycket skarpare ut och mer finkorninga.

Även JPG bilder ser bättre ut i Bridge, detta verkar vara ett fenomen med just granskning av mina RAW bilder.

Jag kör med hårdvaruaccelerationen påslagen i Bridge samt har provat att rensa ut cachen men utan skillnad.

Någon annan som känner igen detta eller har en förklaring till detta, jag tycker att gallringen av foton blir en aning vansklig p g a detta.
 

pettisson

Aktiv medlem
Mina bilder ser också "mjukare" ut i bridges förhandsgranskning. Jag antar att det är för att dom ska ladda fortare. Den "riktiga" visningen får man ju först i ACR. Så det är normalt.
 
ANNONS