Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Camera RAW till CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Yenniee

Medlem
Jag har hur länge som helst försökt få Camera RAW att fungera i CS3 men det tycks vara omöjligt. Har laddat ner Camera RAW 4.6 från adobes hemsida och öppnat det i photoshop. Men när jag öppnar en bild i råformat så står det "Kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument."
Hjälp!
 

bildsten

Aktiv medlem
Kan bero på att den kamera som producerat de raw-filer du försöker öppna är nyare än ACR 4.6.

Det finns då minst fyra sätt att komma runt problemet:
Skaffa PS CS 4 med nyaste ACR=dyrast
Skaffa senaste Lightroom med nyaste ACR=mindre dyrt
Skaffa PS Elements senaste version med senaste ACR= ännu billigare
Skaffa Adobe DNG Converter=gratis, men det blir ett extra steg i rawhanteringen.
DNG Converter kan vara svår att hitta hos Adobe, den ligger långt in i sidan:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4620

DNG Converter konverterar din rawfil till formatet DNG som sedan kan öppnas för vidare behandling i ACR. DNG Converter uppdateras fortlöpande att klara av konvertering av raw-filer från nyare kameror.
 

Yenniee

Medlem
Fick det att fungera hur bra som helst men bilderna blir hemskt brusiga fast ISO talet har varit lågt. Vad kan det bero på?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det finns en lösning till, men man blir väl lynchad här om man föreslår den...

Ärligt talat skulle Adobe skämmas över att inte låta folk med CS3 uppgradera Camera Raw så det går att använda med de senaste kamerorna, det är ju ett program som kostar bra mycket mer än en ny Nikon D90!!

Det verkar inte som att de vill att folk ska köpa det, så då får man väl ta till andra vägar...
 

dirface

Avslutat medlemskap
Letade själv efter en RAW-plug till just CS3. Hittade den genom Google här under "Downloads" i högermenyn:

http://www.mattiasfornell.com

Lägg RAW-pluginen under:

c:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats

Spara den gamla versionen som redan ligger i den foldern om du skulle behöva den i framtiden.

//L
 
Senast ändrad:

JimBlaberg

Medlem
Kan bero på att den kamera som producerat de raw-filer du försöker öppna är nyare än ACR 4.6.

Det finns då minst fyra sätt att komma runt problemet:
Skaffa PS CS 4 med nyaste ACR=dyrast
Skaffa senaste Lightroom med nyaste ACR=mindre dyrt
Skaffa PS Elements senaste version med senaste ACR= ännu billigare
Skaffa Adobe DNG Converter=gratis, men det blir ett extra steg i rawhanteringen.
DNG Converter kan vara svår att hitta hos Adobe, den ligger långt in i sidan:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4620

DNG Converter konverterar din rawfil till formatet DNG som sedan kan öppnas för vidare behandling i ACR. DNG Converter uppdateras fortlöpande att klara av konvertering av raw-filer från nyare kameror.
Jag måste bara tacka dig som f*n har haft en skoluppgift som jag skulle fixa ett par bilder som fotades i raw, och de jag med en nikon d3000 och de funkade ju inte att öppna i mitt cs3 och jag hade testat med DNG innan men tydligen så hade jag en äldre version och när jag testade med din länk så funkade det utmärkt, tack som bara den, så nu gick inte allt arbete förlorat:)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag måste bara tacka dig som f*n har haft en skoluppgift som jag skulle fixa ett par bilder som fotades i raw, och de jag med en nikon d3000 och de funkade ju inte att öppna i mitt cs3 och jag hade testat med DNG innan men tydligen så hade jag en äldre version och när jag testade med din länk så funkade det utmärkt, tack som bara den, så nu gick inte allt arbete förlorat:)
Känns bra att kunna hjälpa någon./Sten
 
ANNONS