Annons

Problem med Panorama!

Produkter
(logga in för att koppla)

Chalk

Medlem
Hej! Jag är ny här på sidan och skulle gärna vilja ha hjälp med panorama fotografering pga att jag inte hittar någon lösning.

Jag tar 4 exponeringar och använder mig utav photoshop>photomerge.
Men dom går inte ihop, antingen strular det sig helt eller så blir bilden helt konstig.
Har klarat av att smälta ihop två stycken exponeringer men 3 & 4 går inte.

Jag knäpper i RAW och har väldigt högupplösta bilder. Har det något med det att göra?
Skulle ni rekommendera Jpeg. och lågupplösta exponeringar för detta?

Tack på förhand!

//Oscar
 

bildsten

Aktiv medlem
Under förutsättning att datorn har ordentligt med minne så går det bra med högupplösta bilder. Antalet bilder som kan slås samman till ett panorama i en operation kan vara stort. Jag har gjort panorama med 9 st 6 Mp bilder tagna på högkant med handhållen kamera i PS CS3. Datorn kör Xp och har 3 Gb ram. Den färdiga bilden blev omkring 9ooo pixlar lång och nästan 3000 pixlar hög. Men det finns de som gjort betydligt större bilder med den utrustningen skulle jag tro.

Några tips: Ta bilderna med kameran på högkant, annars blir de bara långa och smala. Lappa över bilderna ordentligt, det har hänt att jag har kunnat skippa varannan bild ibland eftersom jag har låtit exponeringarna lappa över varandra mycket.
Om det är detaljer i förgrunden är det viktigt att kameran vrids kring objektivets optiska mittpunkt, de som är noggranna använder stativ med en justerbar hållare för att kameran ska vridas på rätt sätt. Det finns en del skrivet om detta här på FS om du söker på panorama. Jag kör handhållet för de mesta.

Horisontlinjen bör ligga på ung. samma höjd i alla exponeringarna, exponeringen bör vara konstant, dvs manuell inställning av tid och bländare, men jag brukar slarva med det och fixa till exponerinarna i bilderna i förväg i PS. Om två bilder i en serie inte vill gå ihop kan lite beskärning göra susen, men då gäller det att man har överlappning. Horisontell kamera underlättar, men är inte nödvändigt. Det går f.ö. bra att göra vertikala panoramor, det kan bli ett väldigt djup i sådana bilder och beroende på hur förgrunden ser ut kan man få göra lite handarbete på slutet.

PS erbjuder olika sätt att göra panorama, prova några olika sätt.
 

Herbertius

Aktiv medlem
Sten har väl sagt det som är viktigt att tänka på. Här har du en exempelbild på hur mycket överlappning jag brukar använda när jag bygger panoraman.
 

Bilagor

Chalk

Medlem
Tack för svaren! Tror mitt största problem är att jag vrider kameran för mycket..
Vill ju ha så stor vidvinkel som möjligt och därför klarar PS nog inte att sätta ihop dom, kan det vara så? Bättre att göra det manuellt?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Fotandet gör jag precis som Sten. Högkant med rejält överlapp. Manuell exponering, samma på alla bilderna. Själv brukar jag köra med brännvidd 50 mm, och jag har gjort panoraman bestående av 9-10 högupplösta bilder. Inga problem, men photomerge tar låååång tid på sig i min gamla dator.
 

carl_swahn

Aktiv medlem
Tack för svaren! Tror mitt största problem är att jag vrider kameran för mycket..
Vill ju ha så stor vidvinkel som möjligt och därför klarar PS nog inte att sätta ihop dom, kan det vara så? Bättre att göra det manuellt?
Jag tror absolut att vidvinkeln kan krångla till det, då det i regel förvränger bilder. Du får ju automatiskt en vidare vinkel genom att du vrider kameran mellan bilderna. Det minskar behovet av att ha en vidvinkeloptik på när du fotar.
 

Chalk

Medlem
Jag tror absolut att vidvinkeln kan krångla till det, då det i regel förvränger bilder. Du får ju automatiskt en vidare vinkel genom att du vrider kameran mellan bilderna. Det minskar behovet av att ha en vidvinkeloptik på när du fotar.
Nu vart det här väldigt förvrängt såg jag, och det var mitt fel. Det jag menade var att jag har min kamera på mitt stativ tar en bild, sen vrider jag kameran väldigt långt så nästa bild börjar nästan där den första slutade.

Jag undrade om det kanske var problemet och att PS hade svårt att få ihop bilderna eftersom det blir så vid vinkel på exponeringen i slutändan:)
 

A_Ahlzen

Aktiv medlem
Nu vart det här väldigt förvrängt såg jag, och det var mitt fel. Det jag menade var att jag har min kamera på mitt stativ tar en bild, sen vrider jag kameran väldigt långt så nästa bild börjar nästan där den första slutade.

Jag undrade om det kanske var problemet och att PS hade svårt att få ihop bilderna eftersom det blir så vid vinkel på exponeringen i slutändan:)

Försök att få ungefär 30-40% överlapp, då är du säker på att Photoshop har information nog att sy ihop dem.

Mvh.
Anders
 

Chalk

Medlem
Har nu fått till min första tre exponerings panorama och min första fyra exponerings panorama!

Det var det jag gjorde fel, provade att lappa över och det funkade hur bra som helst! Nu blir det pilla med detta hela dagen och hitta några schyssta spots.

Tack för all hjälp! Uppskattas verkligen!
 
ANNONS