Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder ser annorlunda ut i datorn jämfört med i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

nilleftw

Avslutat medlemskap
Jag har ett litet problem. Jag har fixat en profil i kameran för att få bilderna som jag vill ha dem rakt ur kameran, för redigering. Sen när jag för över bilderna till kameran (RAW-filer importerade med Lightroom 3) så får de en helt annan färgstyrka och ton. Det jag menar är Nikons bildprofiler för neutrala färger, porträtt, landskap eller starka färger. Gjorde en egen.

Eftersom det är RAW har jag förstått att profilen från kameran inte går hela vägen till datorn. Så min fråga är, om det på något sätt går att få in den profilen i datorn?

Lite frustrerande att bilderna får en helt annan känsla än det jag ville få ifrån kameran. (En Nikon D40)
 

L40

Aktiv medlem
Det borde väl gå att skapa en "preset" som används vid import av bilderna till LR. Det kan man i alla fall i LR2.4
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Det är mycket möjligt. Bytte precis från ACR/Bridge till Lightroom så jag är inte helt hemma än. Ska kolla runt om jag hittar något sådant!

Återkommer med resultat.
 

Billingen

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel någon, men bildprofiler – eller det som kallas bildstilar hos Canon – appliceras väl bara på jpg? En raw-fil är ju ”rå”, dvs. obearbetad och okalibrerad innan den öppnas i ett datorprgogram. Då och först då kan du applicera bildprofil/bildstil, om du har ett program som stöder detta för just ditt kameramärke. Den kalibrering som kan göras för den specifika kameran i ACR är någonting helt annat.
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Då var det ungefär som jag tänkte. Att profilerna bara gäller JPG och att man får göra en egen profil i raw-hanteraren. Sitter just nu och gör en med hjälp av en GretagMacBeth ColorChecker.

Känns som att man börjar luta åt någon galen perfektion. :- )
 
ANNONS