Annons

Recovery på RAW-bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det var så att jag fick ett hemskt virus på min dator när jag var ute och reste i asien. Ett Malware-virus av något slag. Jag förde snabbt som attan över mina bilder på ett usb-minne men de va försent. Alla mina bilder sen två månader raderades. Jag körde en "recovery" med lite olika program, det var bara ett som funkade men jag fick tillbaka alla mina bilder i formatet .chk och alla filer hette FILE0001, FILE0002 osv.
Jag har testat flera program såsom UnCHK, FileCHK och CHKMate men inget av dessa funkar.

Problemet är att jag klantigt nog råkat slarva bort mitt usb-minne men jag har kvar alla CHK-filer på datorn.
Någon som vet hur jag ska lösa detta? Vore väldigt tacksam för det då de låg en väldigt massa fina bilder och minnen där.

Mvh
Johannes
 

wfrank

Aktiv medlem
Mkt trist problem. Jag hoppas du lyckas och får bättre svar än detta. Du behöver ett "undelete"-program antagligen. Det finns många, vet inte vilket som kan vara bäst för dig men här är en artikel som listar fyra:

http://blogg.tkj.se/gratis-aterstalla-raderade-filer/

Googla på "undelete" så kanske du hittar bättre.

Sannolikt - men utan att veta - är det ett av de tre första som kan hjälpa dig. Ett tips är att se till att inte joxa för mycket med andra stora filer på HD:n innan du börjar försöka återskapa filerna. Då kan de "frigjorda utrymmena" där dina bilder låg skrivas över av annan data.

Lycka till!
 
Tack för tipsen, dock fungerade tyvärr inget av programmen. Eftersom att jag inte har USB-minnet kvar så kan jag inte återställa raderade filer. Jag behöver omformatera CHK-formatet på filerna till CR2-filer istället, och det är inte lätt.
Men tack för att du tog dig dit och försökte hjälpa, snällt av dig!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har testat att återskapa CR2 med Recuva, vilket är ett mycket fint program av skaparna från Ccleaner och Speccy. Men då givetvis med originalminnet i behåll. Hur som helst, filerna återskapades till .TIFF och gick inte att titta på förrän man manuellt ändrade filändelsen till CR2. I ditt fall är det nog inte lika enkelt, men vill du ta och ladda upp en exempelfil?

Megaupload.com finns som uppladdningstjänst om du inte har FTP.
 
Tomas
Det fungerar inte heller tyvärr. De programmet kan bara hämta tillbaka filer från ett minne eller hårddisk av något slag. Det fungerar inte i mitt fall då jag måste reparera filer.. Men tack ändå för att du försökte! :)

Peter
Återskapa med recuva? Jag testade de programmet igår och den kunde bara hämta filer från minneskort med mera, inte omformatera filer som redan blivit "hittade".
Här är en uppladdad exempelfil: http://www.megaupload.com/?d=IG4Z7K0L

Tack så jättemycket för att ni försöker!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har testat DNG4PS, DNG-converter CRW-repair utan framgång. Den senare kanske skulle fungerat på äldre Canonmodeller. Bästa chansen för dig är att du finner ditt minneskort och kör Recuva på det, och därefter ändrar filändelsen till CR2 istället för den TIFF som läggs till.
 
Mjo, de är möjligt att jag måste göra så. Ska testa att lämna in filerna tillsammans med min hårddisk som nyss kraschade med till en firma här i Oslo och kolla om de kan göra något med de, annars får jag väl ge upp..
Men ni ska ha ett stort tack som försökte! Tack så hemskt mycket för de!

Önskar er alla en kanondag! Ha de!
Mvh Johannes
 
ANNONS