Annons

panoramabilder, med RAW-format

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, jag vill kunna sätta ihop mina fina rawbilder till en panorma. Samtidigt vill jag kunna använda mig av adobe camera raw. Hur ska jag gå till väga?

Det känns ju som om man borde vänta med alla justeringar till efter man har satt ihop bilderna. Sen bearbeta detaljer. Jag använder mac och har ett panorama program som heter double take.
Någon som har ett tips?
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej, jag vill kunna sätta ihop mina fina rawbilder till en panorma. Samtidigt vill jag kunna använda mig av adobe camera raw. Hur ska jag gå till väga?

Det känns ju som om man borde vänta med alla justeringar till efter man har satt ihop bilderna. Sen bearbeta detaljer. Jag använder mac och har ett panorama program som heter double take.
Någon som har ett tips?
Jag brukar korrigera bilderna först i råprogrammet (aperture i mitt fall) och sedan exportera jpg eller tiff. Om det blir en riktigt stor bild efter hopsättningen, kanske större än 1-2gb blir det ganska tungt att korrigera detaljer i efterhand. Vet inte hur ditt program fungerar, men i PS kan du använda "auto blend layers" som jämnar ut färgskillnader. Jag använder " auto pano giga" ocH det har motvsrande funktion.
 

Chardonnay

Medlem
Jag redigerar mina RAW-bilder i Lightroom, importerar de som jpeg till PS. Där väljer jag arkiv - automatisera - photomerge. PS fixar resten. I min blogg har jag ett inlägg där jag förklarar hur jag gör.
 

iBoat

Aktiv medlem
Här är ett panorama från Turning Torsos tak: www.kvp.se/utsikt. Där användes först Råbilder som korrigerades och exporterades till JPG. Efter hopsättningen kan man göra detaljförändringar, men hur smidigt det är beror förstås på hur stor bilden blir. Bilden i exemplet ovan vägde ca 30 GB och det är ingen rolig uppgift att korrigera, även om det går.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Nej, nej.

Vad jag vet finns inga program som lagar panoramas från RAW.
Konvertera till *.jpg eller *. tiff (kolla din programvara)

Ursäkta, men är detta ennu ett exempel på personer som tycker att manualer och användarhandböcker är sekundärt?

Lätt att fråga, huuu?
 

aksello

Aktiv medlem
Ursäkta, men är detta ennu ett exempel på personer som tycker att manualer och användarhandböcker är sekundärt?

Lätt att fråga, huuu?
Vad vill du? Provocera? Detta är ett forum, du har inte satt normerna. Jag kan ställa vilka frågor jag vill. Dessutom läser jag manualer, ser på tutorials och använder google för att söka svar på mina frågot. Dessa forum är ett komplement. Med din inställning så skulle mänskligheten upphöra att existera.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag har precis börjat intressera mig för panorama bilder men kamaren i porträttläget. I mitt fall blir det sällan mer än 5 - 6 bilder att slå ihop. Konverterar RAW-bilderna till TIFF och låter CS 4 göra jobbet. Finns säkert bättre sätt men för mig fungerar det bra och min hårdvara klarar filen även när det blir några justeringslager.

Sedan kan jag tycka att du har en lite spetsig framtoning i dina senaste inlägg White & Black. Visst finns det trådar som ältas om igen lite för ofta men strunta i dem. Du verkar ha kunskap. Dela den med oss i de trådar du inte blir "uppretad" av.
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej, jag vill kunna sätta ihop mina fina rawbilder till en panorma. Samtidigt vill jag kunna använda mig av adobe camera raw. Hur ska jag gå till väga?

Det känns ju som om man borde vänta med alla justeringar till efter man har satt ihop bilderna. Sen bearbeta detaljer. Jag använder mac och har ett panorama program som heter double take.
Någon som har ett tips?
Vissa saker finns det all anledning att fixa i Camera Raw som vitbalans, exponering mm. Gör det på en av bilderna och se sedan till att alla bilder ges samma förändringar genom att synkronisera dem eller att spara inställningarna från den första bilden som en preset. Då utnyttjar du ju Camera Raw på rätt sätt och får större spelrum eftersom du jobbar med raw-filerna istället för en jpeg-fil.
 

aksello

Aktiv medlem
Vissa saker finns det all anledning att fixa i Camera Raw som vitbalans, exponering mm. Gör det på en av bilderna och se sedan till att alla bilder ges samma förändringar genom att synkronisera dem eller att spara inställningarna från den första bilden som en preset. Då utnyttjar du ju Camera Raw på rätt sätt och får större spelrum eftersom du jobbar med raw-filerna istället för en jpeg-fil.
Tack, det var en dialog om detta som jag önskade. Jag har detta som workflow just nu. Det fungerar bra tycker jag.
 
Panoramatips.

Ett stadigt stativ, nogrann horisontalavvägning. Högst 15 procents överlappning. Redigeringen
i RAW-formatet går ut på att göra bilderna så lika som möjligt, inte minst ljusheten. Använd inte
allt för vidvinkligt objektiv, 28-35mm. är lagom, gärna på högkant. Efter RAW-behandligen så
matar man in bilderna i ett lämpligt panoramaprogram,ex. Panoramafactory eller Panorama-
maker. Dom här programmen klarar nog inte RAW utan det får bli TIFF eller JPEG. Programmen
sköter sedan resten. Har man varit nogrann från början så blir slutresultatet också bra.

PS: Man kan naturligtvis köra med handhållen kamera också men då har man stor tur om resultatet blir bra d.v.s. rätt "ihopsytt". Men allt det här kunde Du säkert innan!
 
ANNONS