Annons

Problem med skärpa på Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte mig en superfin begagnad 7D som gått under 8000 exp. Efter ett tag så upptäckte jag något som stör mig. Skärpan! Den är inte alls bra. Jämfört med en gammal 20D så slår den 7:an utan problem.

Jag har bara använt mig av EF 17-40 mm L & EF 50 mm 1.4. Bilderna skiljer sig avsevärt i skärpa. På kamerans display såg jag inte mkt. Men när de väl kom in i Lightroom så var det riktigt suddigt. Har kört de inställningar jag alltid gör men märker med min 7D att det är något som inte alls stämmer.

Kan man lämna in kameran någonstans för en eventuell kalibrering av AF i Malmö? KameraTeknik kanske? Kostnad? Någon annan som har erfarenhet?

Eller kan jag avhjälpa problemet själv? Har Firmware 2.0.3 & kör bara bra objektiv.

Hjälp!
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Lite saker att tänka på...

1) 7Dn har mycket högre upplösning än en 20D. Om du jämför bilderna zoomade in 1:1 i Lightroom så tittar du på en avsevärt mindre del av fotot när du öppnar en fil från 7Dn. Det gör att oskärpa och annat syns mycket tydligare och kan ge intrycket av att bilden är "sämre" (det är bara att kolla på allt väsen om hur 50Dn hade mer brus än 40Dn för ett exempel där!). Du kan downsiza 7D filen till samma storlek som 20D filen och på så sätt kunna jämföra de bättre.

2) Använd stativ och fota t.ex. tidningspapper tejpat mot en vägg. Gå sedan in i Live View och fota samma sak men ställ in skärpan manuellt med 10x förstoring. Se om du ser någon skillnad. Gör du det är det dags att undersöka mikrojustering/MA, men pilla inte på det innan du isolerat problemet för risken är att det bara blir värre!

3) Du har naturligtvis gjort en factory reset / återställning? Rekommenderas alltid när man köper begagnat så man inte har problem med någon annans inställningar.
 
Lite saker att tänka på...

1) 7Dn har mycket högre upplösning än en 20D. Om du jämför bilderna zoomade in 1:1 i Lightroom så tittar du på en avsevärt mindre del av fotot när du öppnar en fil från 7Dn. Det gör att oskärpa och annat syns mycket tydligare och kan ge intrycket av att bilden är "sämre" (det är bara att kolla på allt väsen om hur 50Dn hade mer brus än 40Dn för ett exempel där!). Du kan downsiza 7D filen till samma storlek som 20D filen och på så sätt kunna jämföra de bättre.

2) Använd stativ och fota t.ex. tidningspapper tejpat mot en vägg. Gå sedan in i Live View och fota samma sak men ställ in skärpan manuellt med 10x förstoring. Se om du ser någon skillnad. Gör du det är det dags att undersöka mikrojustering/MA, men pilla inte på det innan du isolerat problemet för risken är att det bara blir värre!

3) Du har naturligtvis gjort en factory reset / återställning? Rekommenderas alltid när man köper begagnat så man inte har problem med någon annans inställningar.
Hej!

1. Ja det var kanske en dålig jämförelse. Ska se om jag kan få låna en annan kamera.

2. Jag har kollat lite olika alternativ för hur jag ska göra & det du nämner är något i samma stil som jag ska testa.

3. Såklart har jag gjort en reset. Jag vill inte ha andras gamla inställningar :)

Tack för hjälpen!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det går att installera Magic lantern och använda dottune där för att låta kamera och objektiv automatiskt ställa in var bäst skärpa ligger. Funkar bättre på nyare kameror där man kan fixera ytterpunkterna. Hade nog testat det först och sedan skickat in på kalibrering.
Har du någonsin vägarna förbi Japan kostar det 80 kr per objektiv att kalibrera.
 
Det går att installera Magic lantern och använda dottune där för att låta kamera och objektiv automatiskt ställa in var bäst skärpa ligger. Funkar bättre på nyare kameror där man kan fixera ytterpunkterna. Hade nog testat det först och sedan skickat in på kalibrering.
Har du någonsin vägarna förbi Japan kostar det 80 kr per objektiv att kalibrera.
Tack för svar.

Det ska jag notera som ytterligare ett alternativ.

Haha reser inte så ofta dit ;-) men ja jäklar vad billigt. Kamerateknik i Malmö pendlade mellan 800-2500 för kalibrering av kamera & 2 objektiv... Tyckte det var lite väl pricy
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för svar.

Det ska jag notera som ytterligare ett alternativ.

Haha reser inte så ofta dit ;-) men ja jäklar vad billigt. Kamerateknik i Malmö pendlade mellan 800-2500 för kalibrering av kamera & 2 objektiv... Tyckte det var lite väl pricy
Några fler objektiv och det betalar sig snart att resa dig.

Dottune fungerar precis som ifall du själv skulle sitta och gissa dig till hur mycket framfokus eller bakfokus kameran/objektivet har. Den ändrar i C.Fn III-5
 
ANNONS