Gammal 2016-07-31, 18:05
Poteta

Jag får också instämma med övriga ang. stillbilder från Phantom 3 Professional.
Bilderna är dåliga från scratch och jag som inte har så bra skills med fotoredigering tycker inte det blir jättebra efter bildbehandling heller.
Jag fotar alltid i RAW men får inte till det riktigt ändå. Det beror nog som sagt mest på mig men lite synd är det att man måste efterbehandla så mycket för att det ska bli bra.

Det jag har mest svårt för är det gröna om det är bilder från skogen. Perspektivet får jag inte heller någon ordning på.

Filmerna blir däremot riktigt bra!
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DJI_0087.jpg
Visningar:	106
Storlek:	83.4 KB
ID:	142068  

Gammal 2016-07-31, 20:32
snap01

Poteta skrev: Jag får också instämma med övriga ang. stillbilder från Phantom 3 Professional.
Bilderna är dåliga från scratch och jag som inte har så bra skills med fotoredigering tycker inte det blir jättebra efter bildbehandling heller.
Jag fotar alltid i RAW men får inte till det riktigt ändå. Det beror nog som sagt mest på mig men lite synd är det att man måste efterbehandla så mycket för att det ska bli bra.

Det jag har mest svårt för är det gröna om det är bilder från skogen. Perspektivet får jag inte heller någon ordning på.

Filmerna blir däremot riktigt bra!
perspektivet är samma som från marken man får försöka ha kameran rakt så det inte sluttar för mycket du får köra ibland räta upp om du vinklar för mycket. Sedan kör du i bra ljus så blir det helt ok nu är det svårt att visa hur bilden egntligen ser ut när dom är så små på FS.
Bifogade miniatyrer

Namn:	02ex.jpg
Visningar:	88
Storlek:	121.0 KB
ID:	142073  

Namn:	04ex.jpg
Visningar:	63
Storlek:	126.0 KB
ID:	142074  

Namn:	03ex.jpg
Visningar:	63
Storlek:	103.2 KB
ID:	142075  

Gammal 2016-09-14, 23:04
jonas18z

Så tycker $12,200 för en drönare med sonykameran är i samma liga??

MegaFoto skrev: Jag valde en 3Dr Solo istället för en av de vanligare DJI-modellerna och jag ångrar mig inte. Den har suveräna "programmerbara" funktioner för att göra alla möjliga sk. smart shots för filmning mm. De släpper också ny programvara för fler smart-shots och lanserar tillbehör till den på ett helt annat sätt än DJI. Plattformen bygger på en open source flight controller och det finns ett community runtomkring.
https://3dr.com/solo-drone/
http://www.scandinavianphoto.se/prod...-robotics/solo

Men framförallt så har den inte någon proprietär inbyggd kamera, utan man amvänder en GoPro.
Gimbalen till kameran är mycket bra och man får kan styra kamern från handenheten och göra alla inställningar i kameran under flygning och kameran laddas också av drönaren och man har full view i surfplattans display under flygning.

Fjärrkontrollen är riktigt smart och har smidiga kontroller för att styra gimbalen. Den har ingen inbyggd display, utan man använder en Apple eller Android telefon eller surfplatta.

Fördelen med en separat kamera är att de utvecklas ju hela tiden och släpps nya modeller av. Med en DJI så blir du låst till kameran under drönarens hela livstid + att kameran kan användas till annat också.

Jag skaffade den nu rådande "värstingen" av GoPro, Hero 4 Black.
Det är ju små kameror med små sensorer, så det är inte riktigt rättvist att jämföra bildkvaliten med en FF systemkamera t.ex.

Hero4 Black har 12 megapixel i stillbild och ger riktigt bra bilder tycker jag. De här moderna små sensorerna är grymma idag. Den kan också filma i 4K.

Den stora nackdelen är det inbyggda fasta fisheye-objektivet.

Nu finns det ombyggnadssatser för Gopro så att man kan byta objektiv på den och det finns massor av riktigt bra objektiv som passar. Se min andra tråd här om ombyggnad. Det är dock inte alldeles enkelt att utföra modifieringen, så hade jag vetat om det när jag skaffade drönaren så hade jag köpt en färdigmoddad kamera från början.

Så mitt råd är att satsa på en 3Dr Solo och från början inhandla en färdigmodifierad GoPro-kamera till den.

Priset på drönaren är 10 000. Gimbalen kostar 3000. Gopro 5000. Moddad Gopro 9000. 5,4mm M12-objektiv 1500 kr (cropfaktor 5,7)

Gimbalen följer inte med drönaren, utan köps separat (fast det finns kit).

Nu har de också släppt en ny Gimbal för Sony R10C. Alltså den där "pucken" som man ska sätta på en telefon. Den är grym och har en APS-C sensor och E-mount fattning. Då kan man använda andra E-mount objektiv (eller andra med adapter) och det är nog den bästa bildkvaliten man kan få med en "mindre" drönare idag. Sen blir steget rätt stort till de riktigt stora maskinerna som kan bära fullstora systemkameror. Jag har inte sett gimbalen för R10C i handeln ännu.

Vikten lär göra att flygtiden blir kortare. Solo flyger c:a 15 minuter med GoPro och gimbal.
Rekommenderar att man skaffar ett extra batteri.

Det där med att ta ut stillbilder från 4K film funkar, men blir inte superduper.
Det blir 8 megapixel bilder och med GoPro so croppas sensorn lite grann när man filmar. Stillbildsformatet i GoPro är 4:3, medan film är ju också smalare 16:9.

Däremot kan man filma och fotografera samtidigt med GoPro. Den har också en funktion som automatiskt hela tiden tar stillbilder medan man filmar som kan ställas in för olika intervall, t.ex.1 sekund. Jag brukar köra det och samtidigt filma i 1080p/50. Det är det smidigaste tycker jag och fimern blir riktigt bra också.

GoPro har för filmning ett pro-tune läge som sänker kontrasten i bilden och ökar DR. Om man efterbehandlar och "gradar" filmen så är det riktigt bra (ungefär som Sonys S-Log och Canons C-Log). Det är också väldigt enkelt att få bort fisheye-effekten i redigeringen (men det bästa är förstås att använda bättre objektiv).

/Mats
Gammal 2016-09-16, 08:23
eskil23

Jag har en DJI F550, det är inte en quadkopter utan en en hexakopter. Dels är den stadigare i luften, dels klarar den av att flyga även om en motor lägger av.

Under den hänger det en Sony NEX-5 med 16 mm f/2,8 objektiv. Till en början hade jag en gimbal, men den bara krånglade, så jag bytte ut den mot en fast vagga där kameran är monterad 15 grader nedåt. Den är dessutom mycket lättare. Eftersom jag inte filmar utan bara tar stillbilder så fungerar det lika bra.

Hittills har jag fått fotografera i blindo eftersom jag inte har fått videolänken att fungera. Den fungerar fint på arbetsbänken men så fort man tar ut den så får jag ingen bild alls.
Gammal 2016-09-19, 08:17
snap01

jonas18z skrev: Så tycker $12,200 för en drönare med sonykameran är i samma liga??
för mig är en go pro värdelös har testat den om du kör stillbild så är bilden fett krökt samt tappar skärpa massor i kanten. Till film kan säkert go pro funka men inte till stillbild.
Besvara

Bokmärken

Taggar
aerial , drönare , flygfoto , phantom , quadcopter

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.

Miops Capsule360