Gammal 2018-04-18, 21:00
PMD

Bengf skrev: Nej det är mycket tjock is vi är ute på, självklart har Olympus och Pannasonic olika lösningar både på menyer och andra finesser och tillika autofokus, vad jag skrev är från röster lite varstans ute på nätet och även i svenska tester att Oly och Pannan har M4/3 sensor, men att det var lite synd att det inte går välja helt fritt mellan två objektivtillverkare för att få EXTRA tillgång till mycket stor valfrihet bland så många objektiv. givetvis anser säkert många att det räcker till och blir över det bägge kan erbjuda så det fungerar nog bra för dom flesta, det var bara en synpunkt som nämns till och från vad gäller just objektiven.
Jag tycker att det är toppen med ett så stort utbud av både kameror och objektiv i m4/3-systemet. Jag blandar friskt både kameror och objektiv från Panasonic och Olympus. Att jag inte kan utnyttja alla spets-finesserna med alla kombinationer spelar mindre roll för mig.

Jag tror att det är rätt få som verkligen har användning för de spetsigaste finesserna i sin vardagsfotografering.
Gammal 2018-04-18, 21:10
Mellou

Kalli skrev: Ja… hur ska jag förklara banding på ett bra sätt? Typ som hög-ISO brus som ser randigt ut?

För en E-M5 tror jag att du ska inte lägga för mycket vikt på att ha ett Olympus objektiv heller än till exempel Panasonics; jag tror att i det här tillfället är det där 20mm objektivet rätt så speciellt. Synd, för att det är ett så jättekul objektiv.

Den här grejen blir mer komplicerad om du ska till exempel köpa objektiv med bildstabilisering till en kamera som stödjer "Dual IS", där bildstabiliseringen i huset kan samarbeta med stabiliseringen i objektivet för effektivare stabilisering. För att det ska fungerar, på de hus som har den möjligheten, måste det vara Panasonic objektiv till Panasonic kamera och Olympus objektiv till Olympus kameran. Samma när man har Panasonic hus med DFD och behöver snabb, träffsäker autofokus; då kommer ett Panasonic objektiv att prestera bättre.
Tack Kalli! Jag har inte haft så stor behov för DFD och min E-M5 har rätt så bra bildstabilisering. Högst ISO 1600 brukar räcka. Jag läste tester på Cyberfoto och blev övertygat ändå för Panasonic. :-))

Det var väldigt bra priser (utan moms o frakt!) på https://www.onestop-digital.com, nästan fullbordade köpet, men ändrade mig sedan. Vet någon om hur detta fungerar där?
Gammal 2018-04-18, 21:29
PMD

Det finns en (mycket kort) tråd här i Fotosidans forum om onestop-digital.

Viktigt att kolla upp är om det kommer att läggas på tull och moms när varan kommer till Sverige.

Priset hos onestop-digital är inte extremt bra jämfört med svenska butiker. T.ex. så tar Rajala hundra kronor mer, men då måste man köpa den i deras butik i Stockholm. Om man köper på postorder (fast det heter väl "internethandel" numera :-) så blir priset med frakt drygt tvåhundra kronor högre än hos onestop-digital.

Jag har inte kollat vad frakten kostar hos onestop-digital, men skillnaden mot en svensk butik blir förstås mindre om man räknar med frakten.

Prisjakt.nu är en mycket bra webplats för prisjämförelser.
Gammal 2018-04-19, 04:37
Kalli

Instämmer med Per här ovan, men vill lägga till att då One Stop är i Hong Kong kommer väl Postnord att lägga på en avgift på 250 kronor på leveransen och sedan får du troligtvis att betala moms på priset.

Du kan kanske spara en hundralapp ungefär, jämfört med dem billigaste svenska affärerna på Prisjakt, igenom att beställa objektivet från Amazon.de, om det är Panasonic 20mm vi pratar om fortfarande.
Besvara

Bokmärken

Taggar
4/3 objektiv , för olympus , objektiv , panasonic , zuiko

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.

Miops Capsule360