Gammal 2018-11-20, 21:30
Flash Gordon

gamleJ skrev: Rätt eller fel ställd fråga så kvarstår faktum att ju mer jag kan klara med bara högerhanden desto kortare avbrott i fotandet blir det (vilket jag upplever positivt). Jag har motsvarande vikt med 5dsr och Tamron 24-70 G2 som du med mkiv och 85:an. Skönt för handleden är det inte men fungerar.
Åtminstone jag trött i handleden och börjar skaka mer efter en ganska kort stund.
Stöder du inte kameran med vänster handen när du fotar normalt? Åtminstone gör jag det och håller armbågarna in mot kroppen för att undvika skaningsoskärpa.
Detta oavsett om jag fotar med IBIS, IS eller inte.
Gammal 2018-11-21, 16:11
gamleJ

Flash Gordon skrev: Åtminstone jag trött i handleden och börjar skaka mer efter en ganska kort stund.
Stöder du inte kameran med vänster handen när du fotar normalt? Åtminstone gör jag det och håller armbågarna in mot kroppen för att undvika skaningsoskärpa.
Detta oavsett om jag fotar med IBIS, IS eller inte.
Jo självklart använder jag båda händerna när inte vänster är upptagen med omkullvältande blixtar utomhus eller som du själv beskrev gällande blixt ”off Camera” inomhus. Tidigare skruvade jag oftast upp ISO inomhus men nu använder jag nästan uteslutande blixt och blandar med befintliga ljuset istället. Därav har tillfällena ökat då vänsterhanden håller i en blixt.
Gammal 2018-11-21, 17:05
Flash Gordon

Ja då gör vi på ungefär samma sätt. Jag har också börjat använda blixt allt mer utomhus.
Det gr möjlighet till andra typer av bilder.
På Fuji kan kan man ställa bländaren på A på objektivet. Har man sedan A på ISO och Tid så blir det helautomatiskt. Fast man måste inte köra jpg som ofta blir fallet om man kör gröna rutan på andra system
Gammal 2018-11-21, 17:24
ztenlund

Flash Gordon skrev: Ja då gör vi på ungefär samma sätt. Jag har också börjat använda blixt allt mer utomhus.
Det gr möjlighet till andra typer av bilder.
På Fuji kan kan man ställa bländaren på A på objektivet. Har man sedan A på ISO och Tid så blir det helautomatiskt. Fast man måste inte köra jpg som ofta blir fallet om man kör gröna rutan på andra system
Det tycker jag inte är "gröna rutan" utan P-läge med auto-ISO. Gröna rutan (eller iAuto och liknande) är ju ett särskilt neddummat läge där kameran kanske även försöker gissa sig till vilken sorts motiv det är.

Eftersom Nikons fräsigare spegelreflexhus inte har någon grön ruta så kan jag inte drabbas av påtvingad jpeg där, medan min Ricoh GR inte gör det på grön ruta heller. Fast jag har nog inte tagit en enda bild i det läget. Jag brukar oftast köra Av med auto-ISO eller ibland TAv* på den. Just Ricoh GR är annars en kamera man kan göra i princip allt med högerhanden på. Det är väl bara Effect-knappen på sidan man inte kommer åt (den har jag på att beskära till 35 mm-småbildsutsnitt) och att fälla upp den inbyggda blixten.

*I princip samma sak som M med auto-ISO på Nikon-kameran, dock utan möjlighet att sätta max-ISO.
Gammal 2018-11-21, 22:02
tompaw

Exponeringskompensation på H1
Notera att på H1 behöver du bara aktivera scollhjulet med knappen på ovansidan, du behöver inte hålla in knappen samtidigt som du snurrar på scrollhjulet för att ändra exponeringskompensationen

Jag tycker det är enklare än på T2 med sin ratt på ovansidan, som man ofta hade låst....

// Thomas
Gammal 2018-11-22, 06:41
gamleJ

tompaw skrev: Notera att på H1 behöver du bara aktivera scollhjulet med knappen på ovansidan, du behöver inte hålla in knappen samtidigt som du snurrar på scrollhjulet för att ändra exponeringskompensationen

Jag tycker det är enklare än på T2 med sin ratt på ovansidan, som man ofta hade låst....

// Thomas
Tack, bra att veta då xh1 är det hus som jag är mest intresserad av på grund av ibis och lite rejälare grepp.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.

Elinchrom ELB 500 TTL