Gammal 2018-12-20, 19:43
Najze

Det fungerade bra på macen, så uppdateringen är nu fixad. Får skaffa en extern minneskortsläsare helt enkelt.
Gammal 2018-12-20, 19:55
Flash Gordon

Najze skrev: Det fungerade bra på macen, så uppdateringen är nu fixad. Får skaffa en extern minneskortsläsare helt enkelt.
Om du inte redan har en modern dator med SD USB3 läsare så gör det.
LR tar lite extra tid för att läsa in Fuji raw-filer. Så snabba kort och bra kortläsare lönar sig i längden.

Lycka nu till med din nya kamera. Jag har själv använt olika Fuji-kameror under 9 år. Det var främst i början lite jobbigt att ta till sig en annan kamera efter 12 år med Canon. Fast Fujis menyer var klart mer klumpiga på den tiden.
Av olika skäl har jag gått tillbaka att också köra Canon 5D MIIV. Fast detta beror mest på att jag redan har en massa objektiv och andra saker.

Jag fotar lika bra med en X-PRO2, X-H1 som med en 5D MIV i 99% av alla tillfällen. Ser på skärmen inte ens skillnad på bilderna. Inte heller i A2 utskrifterna.
Så vet att du har en väldigt bra kamera och att den kan ta otroligt bra bilder. Om bilden sedan tilltalar andra är något både du och jag alltid måste jobba på. Det är inget kameran fixar.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2018-12-20 klockan 20:23.
Gammal 2018-12-20, 20:19
Endymion

Najze skrev: Det fungerade bra på macen, så uppdateringen är nu fixad. Får skaffa en extern minneskortsläsare helt enkelt.
Kul, bra, grattis! :)
Gammal 2018-12-20, 20:52
Najze

Flash Gordon skrev: Om du inte redan har en modern dator med SD USB3 läsare så gör det.
LR tar lite extra tid för att läsa in Fuji raw-filer. Så snabba kort och bra kortläsare lönar sig i längden.

Lycka nu till med din nya kamera. Jag har själv använt olika Fuji-kameror under 9 år. Det var främst i början lite jobbigt att ta till sig en annan kamera efter 12 år med Canon. Fast Fujis menyer var klart mer klumpiga på den tiden.
Av olika skäl har jag gått tillbaka att också köra Canon 5D MIIV. Fast detta beror mest på att jag redan har en massa objektiv och andra saker.

Jag fotar lika bra med en X-PRO2, X-H1 som med en 5D MIV i 99% av alla tillfällen. Ser på skärmen inte ens skillnad på bilderna. Inte heller i A2 utskrifterna.
Så vet att du har en väldigt bra kamera och att den kan ta otroligt bra bilder. Om bilden sedan tilltalar andra är något både du och jag alltid måste jobba på. Det är inget kameran fixar.
Känns bra att höra. Får ha lite tålamod och öva! Tack för engagemanget!
Gammal 2018-12-23, 22:55
martinot

Najze skrev: Tack för vänligheten, men har byggt egna datorer sedan tio års ålder och jobbar som webbdesigner så teknik är normalt sett min starka sida. Detta däremot, eller kameror, är det dock inte. Men hoppas på att lära mig.

Någon bra grundkurs som är gratis på nätet som ni kan rekommendera? Med grunderna i fotografering.
Detta handlar inte om kameror, men om hantering av minneskort i datorer. I detta fallet vanliga SD-kort. Dessa finns i massor av andra prylar än kameror, och funnits sedan mer än 15-20 år tillbaka.

Lösning om din dator inte redan har en inbyggd SD-läsare

Har du USB-portar av rektangulärt snitt så köp denna för 150 pix:
https://www.dustinhome.se/product/50.../mobilelite-g4

Har du USB-portar av modernt rundat snitt (USB C) så köp denna för 300 pix:
https://www.dustinhome.se/product/50...24/extreme-pro

En julklapp till dig själv som löser dina problem! 🙂🎅
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.

Elinchrom ELB 500 TTL