Gammal 2019-02-16, 13:19
pdahlen

PMD skrev: Förmodligen menas att objektivet ändrar bildvinkel när man ändrar fokus. Bildutsnittet liksom "andas" och blir större eller mindre beroende på vilket håll man ändrar fokus.
Att brännvidden ändras vid närgränsen
gör alla makro med internfokusering, det är fler objektiv än makro som gör detta men det är väl mer påtagligt med makro och deras utökade närgräns
Gammal 2019-02-16, 13:39
jonasfj
Avslutat medlemskap

pdahlen skrev: Vad menas med andas?
Det innebär i det här fallet att brännvidden blir kortare när du fokuserar, betydligt kortare.

T.ex., du hittar en fjäril, komponerar och fokuserar och så whips blir bilden vidare, så du går närmre och fokuserar igen och bilden blir vidare igen, och så flyger fjärilen iväg...
Gammal 2019-02-16, 13:46
jonasfj
Avslutat medlemskap

Jag höll på med macrofotografering ganska mycket, men för många år sedan.

Min erfarenhet var att när man jobbar med stativ så ger långa brännvidder mer effektfulla bilder och ett mer bekvämt arbetsavstånd.

Om man vill handhålla, t.ex. med en ringblixt, så är kortare brännvidder, typ 90-105mm lättare att hantera. Perfekt för Fjärilshuset i Hagaparken.

Jag har aldrig använt 55-60mm macroobjektiv så där har jag ingen åsikt.

Det finns vidvinkelobjektiv med mycket kort närgräns. Det blir knappast 1:1, men det går att ta spännande bilder. T.ex. Nikon 20/1.8G eller den gamla klassikern 28/2.8 AI-s.
Besvara

Bokmärken

Taggar
macro , makro , micro , nikon , objektiv

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.

Elinchrom ELM8