Gammal 2019-02-04, 11:53
alf109

Vita prickar i högkontrastmotiv
Funderat en del på detta som irriterar mig en hel del. Jag plåtar ofta när det är hög kontrast och får ofta dessa "utbrända" pixlar i snöblänk och liknande. Jag har ofta sett det även från andras fujibilder, bland annat om man kollar testerna i cyberphoto.se. Som jag ser det verkar det vara ett specifikt fujifilm-problem, men det verkar inte som om andra upplever det som ett problem? Jag upplever det inte alls som samma problem med mina andra kameror (Nikon D750 och Panasonic GX9)
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	fuji.jpg
Visningar:	198
Storlek:	63.9 KB
ID:	147359  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	fuji-2.jpg
Visningar:	240
Storlek:	173.5 KB
ID:	147360  

Gammal 2019-02-04, 12:16
PeterWem

Uppladda råfiler, exempelvis hos Google Drive eller Dropbox.
Gammal 2019-02-04, 12:20
alf109

PeterWem skrev: Uppladda råfiler, exempelvis hos Google Drive eller Dropbox.
Det ser precis likadant ut, vad vill du se i rawfilerna?
Gammal 2019-02-04, 12:40
ehrsa

Hej! Är det inte bara små 'blänk' i iskristallerna som snön består av.. och blänk kanske från den befintliga gatubelysningen.. iskristaller som blir som små speglar/linser som koncentrerar ljuset i en liten viss riktning istället för att sprida det 'vitt'.. Men varför det skulle vara mer sånt från Fuji, det har jag ingen aning om..
Hälsn!
Gammal 2019-02-04, 12:46
alf109

ehrsa skrev: Hej! Är det inte bara små 'blänk' i iskristallerna som snön består av.. och blänk kanske från den befintliga gatubelysningen.. iskristaller som blir som små speglar/linser som koncentrerar ljuset i en liten viss riktning istället för att sprida det 'vitt'.. Men varför det skulle vara mer sånt från Fuji, det har jag ingen aning om..
Hälsn!
Det verkar som fujin är känslig för när den "går i taket" alltså att enskilda pixlar "blåser högdagrarna" på ett annat sätt än med mina andra kameror. Det finns inga speciella blänk som uppfattas med ögat där detta händer. Om du går in och kollar på testbilderna på cyberphoto från just fujikameror kommer du att se samma sak, oftast ser man det i snöbilder.

Jag ställde frågan till dem tidigare man har inte fått något svar, men det verkar vara en egenhet i Xtrans-sensorn som gör dem extra känsliga för just detta är min teori. Många plåta ju på ett sätt som ör att detta problem sällan märks, men för mig som ofta plåtar när det är mörkt och ute blir det ett problem ungefär som dammiga negativ.

Lika bra att skriva att det blir likadant i andra rawkonverterare och att det alltså inte handlar om detta.
Gammal 2019-02-04, 12:51
ehrsa

alf109 skrev: Det verkar som fujin är känslig för när den "går i taket" alltså att enskilda pixlar "blåser högdagrarna" på ett annat sätt än med mina andra kameror. Det finns inga speciella blänk som uppfattas med ögat där detta händer. Om du går in och kollar på testbilderna på cyberphoto från just fujikameror kommer du att se samma sak, oftast ser man det i snöbilder.

Jag ställde frågan till dem tidigare man har inte fått något svar, men det verkar vara en egenhet i trans-sensorn som gör dem extra känsliga för just detta är min teori. Många plåta ju på ett sätt som ör att detta problem sällan märks, men för mig som ofta plåtar när det är mörkt och ute blir det ett problem ungefär som dammiga negativ.

Lika bra att skriva att det blir likadant i andra rawkonverterare och att det alltså inte handlar om detta.
Jag förstår.. annars så känns det ju som det är sånt där 'glitter' i ögonen mest hela tiden när snön ligger fint, och speciellt i lite motljus (på dagen).. Men det här verkar i så fall var något annat..
Gammal 2019-02-04, 12:53
PeterWem

alf109 skrev: Det ser precis likadant ut, vad vill du se i rawfilerna?
Hur filerna ser ut med olika demosaicing-metoder.
Gammal 2019-02-04, 12:54
alf109

ehrsa skrev: Jag förstår.. annars så känns det ju som det är sånt där 'glitter' i ögonen mest hela tiden när snön ligger fint, och speciellt i lite motljus (på dagen).. Men det här verkar i så fall var något annat..
Jo jag plåtar ju dessutom mycket med min D750 och där har jag inte alls samma problem, inte heller har jag upplevt det med min GX9 som ju dessutom har mindre sensor än Fujin.
Gammal 2019-02-04, 12:55
alf109

PeterWem skrev: Hur filerna ser ut med olika demosaicing-metoder.
Jag har testat med tre olika rawkonverterare med samma resultat. Det som gör mig lite fundersam är att andra inte snackat om problemet trots att jag ser exakt samma sak i andras bilder.
Gammal 2019-02-04, 13:02
PeterWem

alf109 skrev: Jag har testat med tre olika rawkonverterare med samma resultat. Det som gör mig lite fundersam är att andra inte snackat om problemet trots att jag ser exakt samma sak i andras bilder.
Vilka demosaicing-metoder har du valt? Hur ser det ut utan demosaicing?
Gammal 2019-02-04, 13:53
Flash Gordon

Jag spenderade en stund med att gå igenom bilder jag tagit med X-T2, X-Pro2 och X-H1. Cirka 25 000 bilder. Hittade ingen bild som liknade dina eller hade dessa problem.

Nu har vi sällan fin snö i Göteborg och eftersom man bestämt sig för att skapa total kaos i stan med ny bro och västlänken är det bäst att inte åka in till stan. Kan aldrig vara helt säker på att man kommer hem igen. De ändrar hur man skall köra varje vecka men inga skyltar som visar hur man skall köra just idag.

Nu är X-TRANS lite udda på gott och ont.

Det närmaste jag hittade var var en högkontrast bild med en massa julbelysning och starka ljuskällor. Här finns något liknande. Fast jag kan inte säga om det är ljusreflexer eller iskristaller ovanpå isen.
Vilken modell av Fuji fotar du med?
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...97/3692295.htm
Gammal 2019-02-04, 13:56
alf109

PeterWem skrev: Vilka demosaicing-metoder har du valt? Hur ser det ut utan demosaicing?
Det är den här typen av diskussioner som gör att det blir meningslöst att publicera någon fråga på dessa forum. När det gäller demosaicing-metoder är detta något som jag med varm hand överlåter till dem som konstruerar rawkonverterarna. Och något program som kan visa okonverterade RAF-filer har jag inte och det intresserar mig inte heller så mycket. Det jag vet däremot är att det är samma problem oavsett om jag kör filen genom ACR, Silkypix eller Luminar.

Min egentliga fråga är alltså om Fujifilm är extra känsliga för ljussituationer som de i bilden och om det i så fall finns något sätt att ta sig runt detta? Sedan om det handlar om sensorns fysiska egenskaper i kombination med deras speciella färgfilter, demosaicing-ämetoder, raw-konverteringen eller något annat skiter jag. Antingen kan man vara behjälplig med detta eller också kan man låta bli att svara tycker jag.
Gammal 2019-02-04, 13:59
PeterWem

alf109 skrev: Det är den här typen av diskussioner som gör att det blir meningslöst att publicera någon fråga på dessa forum. När det gäller demosaicing-metoder är detta något som jag med varm hand överlåter till dem som konstruerar rawkonverterarna. Och något program som kan visa okonverterade RAF-filer har jag inte och det intresserar mig inte heller så mycket. Det jag vet däremot är att det är samma problem oavsett om jag kör filen genom ACR, Silkypix eller Luminar.

Min egentliga fråga är alltså om Fujifilm är extra känsliga för ljussituationer som de i bilden och om det i så fall finns något sätt att ta sig runt detta? Sedan om det handlar om sensorns fysiska egenskaper i kombination med deras speciella färgfilter, demosaicing-ämetoder, raw-konverteringen eller något annat skiter jag. Antingen kan man vara behjälplig med detta eller också kan man låta bli att svara tycker jag.
Du frågade varför jag önskade råfiler, jag svarade. Hade du publicerat råfiler hade jag inte behövt ställa frågorna. Önskar du inte publicera råfiler så svara det i stället.
Gammal 2019-02-04, 14:04
alf109

Flash Gordon skrev: Jag spenderade en stund med att gå igenom bilder jag tagit med X-T2, X-Pro2 och X-H1. Cirka 25 000 bilder. Hittade ingen bild som liknade dina eller hade dessa problem.

Nu har vi sällan fin snö i Göteborg och eftersom man bestämt sig för att skapa total kaos i stan med ny bro och västlänken är det bäst att inte åka in till stan. Kan aldrig vara helt säker på att man kommer hem igen. De ändrar hur man skall köra varje vecka men inga skyltar som visar hur man skall köra just idag.

Nu är X-TRANS lite udda på gott och ont.

Det närmaste jag hittade var var en högkontrast bild med en massa julbelysning och starka ljuskällor. Här finns något liknande. Fast jag kan inte säga om det är ljusreflexer eller iskristaller ovanpå isen.
Vilken modell av Fuji fotar du med?
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...97/3692295.htm
Om du vill se mer kan du gå in och kolla testbilder på Cyberphoto, det synas väldigt tydligt just när man har snö i kombination med hög kontrast.
https://www.cyberphoto.se/foto-video...or/x100f-svart
Gammal 2019-02-04, 14:36
Johan Pihl

Mycket intressant, Alf. Man undrar ju hur de som gör testfotograferingen på Cyberphoto (och andra med fujikameror) kan ha lyckats undgå att märka detta? Blir också nyfiken om samma fenomen uppträder vid t ex strandbilder, där hårt ljus reflekteras mot vatten? Om det bara är vid snöblänk, så kanske man får leva med det, tyvärr. Men det är ju tråkigt att det ska behöva vara så, med en kamera man annars gillar. Hoppas du får nåt vettigt svar.
För att utesluta att det inte är nån kombination av kamera och konvertering, så kanske du skulle prova att ta samma bild även i Jpeg, nästa gång du fotar snö?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.

Elinchrom ELM8