Annons

Gör mig till en bättre fotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
CodeNine skrev:
Hej.

Gör mig till en bättre fotograf och kommentera mina fotografier som jag lagt upp. Kritisera så mycket som möjligt. Tack för ordet. //Jimmy
:)

:) Bättre fotograf blir man inte enbart med att bli kritiserad för sina brister. Bättre fotograf blir man i första hand med att titta mycket på bra bilder, och sedan lära sig hur man gör dessa.

Genom alla mina år som kursledare har jag kommit fram till att detta stämmer i nästa alla tillfällen.

Bli aktiv, sök upp bilder, analyser dem, fråga eventuellt fotografen. Allt är upp till dig, inte upp till att andra kritiserar dina bilder. Då blir du ju beroende av andra för att bli en bra fotograf.

Jag har också sett många talenter som blivit så nedsågade i ett tidigt stadium att de tröttnade.

Det är svårt att bli bra, det kräver mycket arbete. Och du måste vilja det själv - tillräckligt mycket. Då blir du en bra fotograf - det är jag övertygad om!!!:)
 

pettersson

Aktiv medlem
Det verkar som om många nybörjare här på fotosidan är rädda för att komentera blder för att dom inte är bra fotografer själva.

Om vi drar paralleler till film och musik så är det ju väldigt få som säger
"Nej jag kan inte säga att Brithney Spears "sjunger" dåligt för jag sjunger ju SÄMRE än henne" eller att en film är dålig.
Jag tyckte att filmen Traffic var dålig trots att den tydligen har fått bra kritik, den var ju snyggt filmad och bra berättad men jag tyckte att den var dålig, ska jag då inte tycka så för att jag inte kan göra det bättre själv, helt befängt.

Jag försöker väl kommentera bilder så gott jag kan även så att det ofta blir ett urvattnat "Snyggt!" men jag försöker...

Andreas.
 

mazz

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker...

... att dessa typer av inlägg nöts för mycket om å om igen?

Förresten:
Om det finns fotografer här som har lust att skriva artiklar som ni tror andra skulle vilja läsa, så är ni varmt välkomna att skriva, jag skulle gärna läsa folk som kan saker och ting.

/En hobby fg som törstar efter kunskap, Mats.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kolla på andras bilder

Att bli bättre fotograf handlar mycket om att utveckla sitt bildseende. Det gör man bäst genom att titta på andras bilder. Låna hem så mycket fototidningar från biblioteket som du orkar. Du behöver inte analysera bilderna. Men försök känna efter vilka bilder du gillar. Ganska snart får du en känsla för komposition.
 
ANNONS