Annons

Stora kontraster...

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge försökt få lite bra bilder på min hund. Nu är det så att hunden är svart med lite grå och vita partier. Detta har hitills lett till att de flesta bilder så försvinner hundens teckning eller också så försvinner omgivninen i ett vitt atombombssken. Eftersom jag har en polarspets så vill jag ju gärna ha lite vinterbilder.

Är det någon som har förslag på hur jag ska gå till väga för att få både hunden och snölandskapet fint tecknat? Eller ska jag ge upp tanken?

Mvh
Maverick
 

Sumpen

Aktiv medlem
Det är svårt, du skriver inte om det är färg (neg eller dia) eller svart-vitt. Så är skulle jag göra:

Svart-vitt utan upplättningen: mät på hunden päls, exponera 2 eller 3 steg under värdet du fick för att placera hundens päls i zon 3 eller 2. Kolla hur vilket värde snön ger. Underframkalla filmen med 20-40%.

Eller kör en kombination där du lättar upp hunden päls antingen med blixt (antagligen svårt) eller med reflexskärm.

Med färg är det nog endast upplättning av hundens ton som gäller, blixt eller helst reflexskärm. Eller placera hunden i en miljö där kontrasten mellan hund och bakgrund inte är så stor.

/Erik
 

Maverick

Aktiv medlem
Hmm... jo borde väl nämnt film, men faktiskt så är alla alternativen intrassanta. Det blir till att läsa in sig på zinsystemet alltså...

/Maverick
 
ANNONS