Annons

Köp av begagnad 5d Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppgradera från 60D till 5d mark II och har lite funderingar.

Priset: Vad är rimmligt att ge för en 5D mark II, köpt för ett halvårsedan, helt utan skravanker och har gått ca 8000 exponeringar?

Har ett 17-55mm 2.8 till min 60D i nuläget. I längden kommer en normalzoom införskaffas. Säljaren säljer även en 24-70mm 2.8. Vad är det rimligt at ge för paketet hus+objektiv?

På förhand vill jag tacka för hjälpen. Jag köpte min första kamera ca 1,5 år sedan och ni på fotosidan har hjälpt mig så otroligt mycket, tack!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Det är ju verkligen köparens marknad på 5D (finns tex 7st till försäljning bara på Fotosidan).

Min personliga åsikt är att beg pris på systemkamera som fortfarande finns i butik borde ligga på 70% av nuvarande nypris (om den är i bra skick).

L-optik för kanske 75-80% av nypris.

Just 24-70 är känd för att ha rätt ojämn kvalité, och dessutom kan fokus fungera dåligt (fram eller bakfokus) i kombination med en kamera, men inte med en annan.

Så att du köper båda samtidigt av samma säljare är ett klart plus (om du har möjlighet att testa fokus och skärpa innan köp, dvs).

5DII säljs numer med jämna mellanrum för runt 16" ny och med 70% av nypris blir det 11.000:-
24-70 säljs ny för runt 13" och 75% av det blir 9700:-

Men det är en sak vad jag TYCKER dom borde vara värda begagnade, och kan vara en annan vad folk faktiskt är villiga att säljer dom för.
Tex har dom flesta 5DII ägare gett över 20", så det är nog få som vill släppa den för under 13".

Samtidigt kan man nog hitta en 24-70 beg för lite över 8000:-

Gissar att din säljare vill ha runt 22.000:- för paketet 5DII + 24-70/2.8 (tar för givet att det är ver. I).

Beror lite på om du behöver 2.8, eller om du kan klara dig med 4 och IS istället.

För jag skulle hellre köpa 5DII ny på tex Rajala för 16" (säljer ut med jämna mellanrum) och ett nytt 24-105/4L IS på Fotokungen för 8" (har jag för mig att dom brukar sälja ut nya för då och då). Då får du lägga kanske 2000:- mer än beg 5D med beg 24-70, men nytt är alltid nytt med garanti och allt.

Alternativt lägga till ytterligare någon tusenlapp och köpa nya Tamron 24-70/2.8 med bildstabilisering istället. Kommer väl kosta strax över 10.000 och ska komma nu i maj.
 

Erik.dv

Medlem
Ovan "talare" svarade tycker jag väldigt bra och utförligt. Jag köpte själv en 5D mk II med c:a 3 månader garanti kvar, runt 4000 exponering och välvårdat hus med ett 24-105, UV-filter och 32GB minneskort för 18 500 kr. Detta var förvisso innan Rajala körde sin 16 000 kr "utförsäljning" men fortfarande tycker jag det var ett mycket rimligt pris.

Tjejen slog till på Rajals deal då hon egentligen inte ville lägga mer än 15 000 kr på huset. Fotokungen har då och då sålt 24-105 4.0 IS för c:a 8700 kr. Dock är detta en "white boxed" glugg, dvs den har ingått i ett hus med kitoptik vilket gör att de inte ingår - så vitt jag vet - i Canons "cashback" man har just nu.

Att köpa nytt är trevligt men man får göra en avvägning. Ett begagnat hus för 13 000 kr (som jag sett flera gånger - speciellt om du köper från en återförsäljare) kontra ett nytt för 16 000 kr? Då känns det för mig rimliga med det nya. Men som jag - fick utrustning för c:a 27-28 000 kr för 18 500 kr - då känns begagnat OK speciellt med garanti kvar.

Är kameran du tittar på i väldigt bra skick skulle jag säga över 20 000 kr är för mycket - det borde ligga närmre 18-19 tycker jag. 24-70 2.8:a gluggen är aningen dyrare vid nyköp än det 24-105 jag köpte. Ingår saker som minneskort och filter kan givetvis priset gå upp. Likaså extra batterier.

Jag fick själv från en 7D till en 5D mk II nyligen. Bortsätt från att det känns lite märkligt att köpa en kamera som är flera år gammal är jag supernöjd. Fullformat "is the shit", verkligen. Men man får satsa på bättre optik för att det ska fungera fullt ut. Hittar du en bra 24-70 2.8 tror jag det är en bra glugg men jag har läst likt ovan att den skiftar mycket i kvalité.
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Begagnatpriser

Det är ju verkligen köparens marknad på 5D (finns tex 7st till försäljning bara på Fotosidan).

Min personliga åsikt är att beg pris på systemkamera som fortfarande finns i butik borde ligga på 70% av nuvarande nypris (om den är i bra skick).

L-optik för kanske 75-80% av nypris.
Jag funderar också på en begagnad 5D mk2 men tycker att säljarna förväntar sig på tok för mycket. Man får idag en ny för 14.500 kr. Vad kan man förvänta sig för livslängd? Jag tror inte det är många som är i drift 6 år efter inköp. Ta t ex 30 D som vad jag minns lanserades 2006. Det finns 1048 ägare till denna kamera på Fotosidan. Under November har det publicerats 7 bilder som tagits med denna modell. En del av dem har säkert gått vidare till andra användare men jag tycker ändå det finns fog att säga att den "ekonomiska" livslängden för en kamera idag är högst 6 år.

En 3 år gammal 5D i bra skick borde kosta 4-5.000 kr annars blir det andra ägaren som tar största delen av värdeminskningen. Jag är nog ändå beredd att sträcka mig till 6-7.000 kr. Kan jag inte få den till det priset köper jag hellre nytt där jag har garanti.

Är det någon som får begärda 10.000 kr för sin begagnade 5D MK2?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag funderar också på en begagnad 5D mk2 men tycker att säljarna förväntar sig på tok för mycket. Man får idag en ny för 14.500 kr. Vad kan man förvänta sig för livslängd? Jag tror inte det är många som är i drift 6 år efter inköp. Ta t ex 30 D som vad jag minns lanserades 2006. Det finns 1048 ägare till denna kamera på Fotosidan. Under November har det publicerats 7 bilder som tagits med denna modell. En del av dem har säkert gått vidare till andra användare men jag tycker ändå det finns fog att säga att den "ekonomiska" livslängden för en kamera idag är högst 6 år.

En 3 år gammal 5D i bra skick borde kosta 4-5.000 kr annars blir det andra ägaren som tar största delen av värdeminskningen. Jag är nog ändå beredd att sträcka mig till 6-7.000 kr. Kan jag inte få den till det priset köper jag hellre nytt där jag har garanti.

Är det någon som får begärda 10.000 kr för sin begagnade 5D MK2?
Ja, nu är beg. marknaden på 5DII ännu mer hysterisk. 5DIII har sjunkit i pris, 5DII säljs ny för 14.500:- och 6D väntar runt hörnet.
Tror jag räknade häromdagen till inte mindre än 15 beg 5DII på Blocket.

Men jag står fast vid att en kameramodell som fortfarande säljs borde gå för ungefär 70% av nuvarande nypris (om den är i riktigt bra skick, inte för många exponeringar tagna och inte för gammal).
Så då landar vi på ganska exakt 10.000:-.
En mer sliten 5DII borde gå för 8-9.000:-.

Å ena sidan kan man då tycka att priset borde vara lägre då så många säljs. Å andra sidan tror jag inte det är många 5DII ägare som vill släppa sin kamera för under 9.000:-, då behåller dom den hellre som backupkamera eller liknande.

Men visst har du rätt i att det nästan är värt att lägga några tusenlappar till för att få en ny, med garanti och allt.

Själv tycker jag att:
1. Måste man ha en FF Canon just nu och har begränsad budget, 5DII begagnad
2. Lite mer budget 5DII ny
3. ytterligare lite mer budget och kan vänta till december, 6D (framför allt möjlighet till högre iso och bättre AF)
4. Riktigt tajt budget och kan vänta till december, så borde beg. pris på 5DII sjunka när 6D kommer ut
 

Flug-E

Aktiv medlem
Jag funderar också på en begagnad 5D mk2...

En 3 år gammal 5D i bra skick borde kosta 4-5.000 kr annars blir det andra ägaren som tar största delen av värdeminskningen. Jag är nog ändå beredd att sträcka mig till 6-7.000 kr. Kan jag inte få den till det priset köper jag hellre nytt där jag har garanti.

Är det någon som får begärda 10.000 kr för sin begagnade 5D MK2?
Rajala betalar 7.000 kr i inbyte så jag skulle anse det som en lägsta-gräns för en försäljning. Referens: http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Begagnat/Inbyte.aspx

En aspekt som inte är att förglömma är husets skick och antal "exponeringar". Ett helt och repfritt hus med mindre än 10.000 exp skulle jag ge 10.000 kr för. Ett slitet hus med 100.000 exp skulle jag inte köpa över huvudtaget.
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Sjunkande prisutveckling

Rajala betalar 7.000 kr i inbyte så jag skulle anse det som en lägsta-gräns för en försäljning. Referens: http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Begagnat/Inbyte.aspx

En aspekt som inte är att förglömma är husets skick och antal "exponeringar". Ett helt och repfritt hus med mindre än 10.000 exp skulle jag ge 10.000 kr för. Ett slitet hus med 100.000 exp skulle jag inte köpa över huvudtaget.
Jo, jag har sett det också att de ger 7.000 kr men det är kopplat till att du köper en MK3, ungefär som när man byter in sin bil. Istället för att ge rabatt erbjuder man lite extra för inbytesbilen som kunden har en känslomässig koppling till.

En 5D MK2 har kostat över 25.000 kr som mest. På ett år sjönk den till 18.000 kr. Liknande utveckling kan man räkna med när det gäller MK3, alternativt kommer försäljningen vika dramatiskt. Just nu har handlarna bra marginal men ser en vikande försäljning. Nu krävs lite mer för att få folk att slå till och de ger ett erbjudande som i praktiken är en prisminskning. Dessutom garanterar de inte 7.000 kr. Det är i bästa fall. Så jag skulle vilja vända på det. Ett egentligt marknadspris för en begagnad 5D är max 7.000 kr.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jo, jag har sett det också att de ger 7.000 kr men det är kopplat till att du köper en MK3, ungefär som när man byter in sin bil. Istället för att ge rabatt erbjuder man lite extra för inbytesbilen som kunden har en känslomässig koppling till.

En 5D MK2 har kostat över 25.000 kr som mest. På ett år sjönk den till 18.000 kr. Liknande utveckling kan man räkna med när det gäller MK3, alternativt kommer försäljningen vika dramatiskt. Just nu har handlarna bra marginal men ser en vikande försäljning. Nu krävs lite mer för att få folk att slå till och de ger ett erbjudande som i praktiken är en prisminskning. Dessutom garanterar de inte 7.000 kr. Det är i bästa fall. Så jag skulle vilja vända på det. Ett egentligt marknadspris för en begagnad 5D är max 7.000 kr.
Eller ett egentligt marknadspris är det pris som köparen är beredd att lägga och säljaren är beredd att sälja för.. Där dom två parterna möts.
Att det är väldigt många 5DII beg ute, tyder på att många säljare inte vill sänka priset till det som köparna vill betala..
 

pappawagner

Medlem
Försökte hitta begagnade MKII hos Rajala men det fanns inga.
Undrar om de kommer att sälja dem eller "skrota" bara för att inta allt för många ska komma ut på begagnat-marknaden.
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Marknadspris

Eller ett egentligt marknadspris är det pris som köparen är beredd att lägga och säljaren är beredd att sälja för.. Där dom två parterna möts.
Att det är väldigt många 5DII beg ute, tyder på att många säljare inte vill sänka priset till det som köparna vill betala..
Jag håller med dig, säljarna verkar inte vilja gå ner. Så länge de inte vill det kommer det vara svårt att sälja. Priserna pressas. Väntar säljarna kommer de få ännu mindre efterhand som priset på MK3 går ner.
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Intressant

Försökte hitta begagnade MKII hos Rajala men det fanns inga.
Undrar om de kommer att sälja dem eller "skrota" bara för att inta allt för många ska komma ut på begagnat-marknaden.
Men jag har ändå svårt att tro att de skrotar kameror som de kan få ganska bra betalt för. Kanske bara slussar vidare till personer inom nätverket, som en del bilhandlare gör?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag håller med dig, säljarna verkar inte vilja gå ner. Så länge de inte vill det kommer det vara svårt att sälja. Priserna pressas. Väntar säljarna kommer de få ännu mindre efterhand som priset på MK3 går ner.
För att tala om när 6D kommer...
Kan ju gissa att 6D sjunker i pris efter nån månad ner mot 15-16 och då lär 5DII vara svårsåld...
 
ANNONS