Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagens REA-tips (inga kommentarer till tipsen i tråden)

Produkter
(logga in för att koppla)

markusnivala

Ny medlem
Någon som är intresserad av att gå ihop och köpa något (dyrt) från MediaMarkt Uppsala?
Sugen på en 24-70/2.8. Köp en du med så blir det 10500/st!
 

Flug-E

Aktiv medlem
Ber om ursäkt ang felaktigt sagt att medimarkt personal jobbar på provision. Då du jobbar där kan du svara på frågan ang om det går att få kvitto utan namn när man köper kamera / objektiv?
Jag vägrar konsekvent att lämna ut namn när jag köper elektronik. Ofta snackar säljarna om att det behövs för garantin etc. men så är det förstås inte. Hur ska man i så fall göra med presenter?
Det enda jag inte kommit undan uppgifterna för är då jag köpt tv-apparater. Då har kassapersonalen hävdat att det är ett krav från Radiotjänst. Om det är sant eller ej har jag inte orkat kolla upp.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som är intresserad av att gå ihop och köpa något (dyrt) från MediaMarkt Uppsala?
Sugen på en 24-70/2.8. Köp en du med så blir det 10500/st!
Tjitt, har Mediamarkt 24-70/2.8 för 14.000 som standardpris?
Måste vara version I isåfall.

Om det inte är så att du gör en tankevurpa.
Med två varor med samma pris blir rabatten 25% på vardera sak. Så 24-70 landar väl på runt 16000:-/st (bra pris iofs, men en bit från 10").
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Konsumentskyddslagen säger ju att man får varan reparerad/utbytt inom 3 år från inköpstillfället om felt orsakats av material eller fabrikationsfel. Hur går detta ihop med garanti som skulle bara gälla för 1.a ägaren ?
GARANTI från tillverkaren och REKLAMATIONSRÄTT som konsumentköplagen reglerar är ju två olika saker. En garanti kan ju betyda vad som helst. Kia erbjuder 7 års nybilsgaranti tex om man servar den hos auktoriserad verkstad medan konsumentköplagen kräver att en vara skall vara felfri när den säljs. Eller i ett skick som en konsument kan förvänta sig att den skall vara i om den köps begagnad av en näringsidkare.
Garanti är ett frivilligt åtagande som kan utformas lite hur som helst. Reklamationsrätten är reglerad i lag och ingen näringsidkare kommer undan den.

Jag köpte en Sony A580 i andra hand som gick sönder efter ca 1,5 år. Sony reparerade den på reklamationsrätten eftersom de tydligen ansåg att en kamera som går sönder efter 1,5 år på det sättet den gjorde måste varit felaktig redan när den såldes till första köparen. Garantin å andra sidan gällde bara i ett år.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Garantin innebär oftast att säljaren har bevisbördan om man t ex har haft sönder kameran själv istället för att det är ett fel, vid reklamationsrätt måste man däremot själv bevisa att så är fallet, vilket kan vara svårt. Verkligen två helt olika saker vad gäller konsumentskydd.
 

PMD

Aktiv medlem
Det enda jag inte kommit undan uppgifterna för är då jag köpt tv-apparater. Då har kassapersonalen hävdat att det är ett krav från Radiotjänst. Om det är sant eller ej har jag inte orkat kolla upp.
Nästa gång jag köper en teve ska jag prova att vägra att lämna ut mitt namn. Vi får väl se om försäljaren avstår från att sälja en teve då. Jag tror att jag ska leta rätt på en butik där säljarna får provision ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nästa gång jag köper en teve ska jag prova att vägra att lämna ut mitt namn. Vi får väl se om försäljaren avstår från att sälja en teve då.
Butiken får inte sälja en tv utan att ta reda på ditt namn och personnummer. De är enligt lag skyldiga att anmäla dessa uppgifter till Radiotjänst.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-198941-om-finansiering-_sfs-1989-41/
 

PMD

Aktiv medlem
Garantin innebär oftast att säljaren har bevisbördan om man t ex har haft sönder kameran själv istället för att det är ett fel, vid reklamationsrätt måste man däremot själv bevisa att så är fallet, vilket kan vara svårt. Verkligen två helt olika saker vad gäller konsumentskydd.
Vid reklamation enligt konsumentköplagen så anses ett fel som visar sig inom sex månader från köpet ha funnits från början, så det är säljaren som måste bevisa att så inte är fallet. Därefter övergår gradvis bevisbördan till köparen under de följande 2.5 åren.
 

PMD

Aktiv medlem

ErlandH

Aktiv medlem
Jag ska nog prova ändå.

Om jag nu ändå ger med mig och uppger ett namn så undrar jag om de kommer att insistera på att få se en legitimation.
Intressant experiment. Själv skulle jag nog undvika att handla i en butik som så lättvindigt är beredd att bryta mot lagen.
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom jag redan "prenumererar" på en TV-licens så tycker jag att jag inte gör något moraliskt fel med ett sådan experiment, men det lär nog få vänta ett tag. För tillfället behöver jag ingen ny teve.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Saxat från ett mail jag fick från Adobe idag:

-------------------------------------

Endast idag, 23 nov 2012:
Adobe Photoshop Lightroom 4

Köp nu:
http://mail.adobe-direct.com/r?xTJHJcnElncqqcElTWnTcJv

SEK 820,75 (inkl. moms)*
Ange kampanjkoden: BFDAY2012

Eller ring Adobes direktförsäljning på 0200 810329.

-------------------------------------

Passar även på att ställa en fråga angående Lightroom. Om jag köper EN Lightroom-licens, kan jag ha den installerad på TVÅ datorer hemma?
 

Tine N

Avslutat medlemskap
Apple har sin "speciella shoppingdag" i dag och jag funderar starkt på att slå till på en MacBook Pro och få den 967 kr billigare än annars. Min gamla MacBook börjar bli lite ålderstigen.

När jag ska konfigurera min beställning uppstår några frågetecken. Eftersom jag inte är så tekniskt kunnig vet jag inte riktigt vad som skiljer i val av processor (0,1 GHz - gör det så stor skillnad?):
2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,6 GHz
eller
2,7 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,7 GHz
är det värt 2440 kr att välja den senare?

Minne och storage har jag tänkt att välja de kraftigare varianterna.

Och saknar dagens MacBook cd-fack? Är det en god idé i så fall att lägga till en Apple USB SuperDrive? Jag inser att cd:s är ett utdöende media, men än så länge använder jag dem emellanåt.

Tacksam för alla tips!
 
ANNONS