Annons

Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Angelica1984

Ny medlem
Hej,

Jag är ute efter en ny kamera och skulle vilja ha lite expertishjälp.

Jag har tidigare en mindre kompakt systemkamera som nu har några år på nacken.
Nu skulle jag istället vilja ha en systemkamera. En kamera som är relativt enkel och smidig men där jag har möjlighet att kunna lära mig mer och utveckla mitt fotande.

Jag fotar främst barnen, vardagen och resor. Något min kamera idag inte lever upp till är bra bilder med sämre ljus inomhus vilket jag saknar.

Jag tänker mig en kostnad på max 10 000 kr.

Är det någon som har tips?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Alla kameror kan ta bra bilder i bra ljus, så för att förenkla processen kan du nog tänka bort det.

För att få bra bilder inomhus behövs mycket ljus, vilket i regel innebär stora och dyra objektiv.

Därtill påverkar kamerans sensorstorlek bl.a. mängden brus, så en kamera med större sensor har en fördel vid svagt ljus.

Svagt ljus innebär inte bara sämre bildkvalitet, utan det gör också det svårare för kameran att hitta fokus. Är motiven dessutom snabbrörliga så måste kameran inte bara ha en ljuskänslig autofokus, utan också en snabb.

Alla de här sakerna är inte så lätta att kombinera i en budget på 10.000, men här är iaf mina tankar

* köp begagnat
* skaffa en separat blixt. Många tycker att den inbyggda blixten ger ett tråkigt intryck, men en separat blixt, som går att vinkla upp i taket har potentialen att förbättra inomhusbilder mer än vilken kamera som helst. På en spegelreflexkamera kan dessutom blixtens särskilda hjälpbelysning göra att kameram kan fokusera snabbare och säkrare
* skaffa ett så ljusstarkt objektiv som du har råd med. Enklast blir det om du kan tänka dig fasta objektiv, men behöver du flexibiliteten hos en zoom, skaffa den ljusstarkaste du har råd med
* Försök hitta objektiv med inbyggd bildstabilisering, det hjälper inte för snabbrörliga motiv, men för alla andra så är det jättebra.


Eftersom jag är mest insatt i Canon-världen så ger jag två förslag baserat på begagnade Canon-modeller, men självklart så finns det jämförliga alternativ från andra tillverkare

Förslag 1
Canon 430EX ii, blixt, ca 1000:-
Canon 70D, kamerahus, ca 3500:-
Sigma 17-50mm f2.8 OS HSM, snabbt objektiv med bildstabilisering, ca 2000:-
Summa 6500:-

Förslag 2
Samma blixt som i förslaget ovan, 1000:-
Canon 6D, kamerahus, cirka 5000:-
Tamron 24-70mm f/2.8 VC, snabbt objektiv med bildstabilisering. Ca 4000:-

Samtliga priser avser begagnat. Det senare förslaget kan potentiellt sett ge hälften så mycket brus, och har möjlighet att få tunnare skärpedjup.

Som sagt, det är bara förslag, se vilka rekommendationer du får för andra tillverkares modeller också
 

martley

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen Canons "minsting", EOS 200D. Den har ett förhållandevis lågt pris, 5-6 tusen med ett kitobjektiv, och med din budget räcker pengarna då till ytterligare något objektiv eller något annat roligt tillbehör.
Utöver priset så är den väldigt liten och lätt jämfört med sina större syskon, men den har förtfarande jämförbara prestanda med dem och halkar inte särskilt mycket efter. Det är t.ex. samma sensor och samma känslighet som många av de andra har. Det den släpar efter på är att den saknar "vädertätning" och man bör alltså vara försiktig med den om det regnar, och storleken på sensorn är inte "fullformat", dvs samma som en gammal filmrulle utan aps-C som även väldigt många andra kameror i klassen har. Det gör att man måste tänka om lite avseende brännvidder på objektiven, alla brännvidder blir lite mera tele på en aps-C.
EOS 200D har dessutom ett "nybörjarläge" (som går att stänga av) i menysystemet som med text och bild och exempel förklarar vad inställningen är till för och vilken effekt den har.

Är du ute efter en mer avancerad modell, generellt har Canon färre siffror i modellbeteckningen då, (EOS 200D är således lite "bättre" än EOS 1000D eller EOS 2000D eller EOS 4000D)så börjar du hamna i överkant av din budget, men då finns förstås alltid begagnatalternativet. Jag köpte till exempel mitt favoritobjektiv begagnat för ungefär halva nypriset i en fotoaffär.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ett annat sätt att få till bilder i sämre ljus inomhus är blixt.

Det är inte vad du frågar efter, men kanske ändå är svaret du söker.

Men två blixtar som kan styras vi radio kan du åstadkomma fantastiska bilder i dåligt ljus, och du får en helt ny värld att utvecklas inom. Att du dessutom kan köpa detta långt under din budget borde inte vara fel.
 

hornavan

Aktiv medlem
Under mina dryga 50 år som fotograf och fotolärare är frågan, vilken kamera skall jag ha för att fota barnen, den absolut vanligaste.
Svaret som jag vill ge är att det inte är kameran som är den svagaste länken.
I stort sett alla kameror inom din budget klarar av att ta bilder av barnen inomhus.
Placera barnen i hemmets ljusaste del, oftast framför ett stort fönster.
Lägg ut en åtel bestående av ätbara eller på andra sätt attraktiva saker där du vill att barnen skall agera.
Lägg dig mellan barnen och ljuskällan och invänta ögonblicket.
Finns inte denna möjlighet så gäller det att tillföra ljus på annat sätt, blixt eller bygglampa.
En modern spegellös kamera av valfritt märke med ett ljusstarkt objektiv gör livet lättare som barnfotograf. Vridbar skärm sparar ryggen.
Ju mer du tränar, desto lättare och bättre blir det. Jämför med en violinist, som måste träna dagligen för att bli bra.
Lycka till!

PS: Om du känner andra föräldrar med samma problem kan ni prova att byta barn med varandra. Barn och andra tenderar att vara med tillmötesgående mot andra.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har tidigare en mindre kompakt systemkamera som nu har några år på nacken.
Jag gissar att det är/var en spegelfri systemkamera, men vilken var det?

För att kunna ge råd om en ny kamera vore det bra att veta vilken kamera du har använt och inte är så nöjd med och varför du inte var så nöjd.
 

martley

Aktiv medlem
Jag gissar att det är/var en spegelfri systemkamera, men vilken var det?

För att kunna ge råd om en ny kamera vore det bra att veta vilken kamera du har använt och inte är så nöjd med och varför du inte var så nöjd.
Ska man märka ord så fanns där inget kommatecken i "mindre kompakt" så det skulle i så fall betyda att det var en ganska stor systemkamera :) Men jag tolkade det ändå som att hon menar att haft en liten och enklare systyemkamera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ska man märka ord så fanns där inget kommatecken i "mindre kompakt" så det skulle i så fall betyda att det var en ganska stor systemkamera :) Men jag tolkade det ändå som att hon menar att haft en liten och enklare systyemkamera.
Inte nödvändigtvis. Vissa misförstår systemkamera som en större kompaktkamera med längre zoomomfång istället för den rätta bemärkelsen att det är en kamera med utbytbar optik. Jag tycker vi behöver veta exakt vilken kamera TS har för att kunna ge relevanta råd. Sedan behöver vi veta vad som är fel med nuvarande och exakt vilka egenskaper eftersökes.
 

x-country

Aktiv medlem
Jag fotar främst barnen, vardagen och resor. Något min kamera idag inte lever upp till är bra bilder med sämre ljus inomhus vilket jag saknar.
Inte nödvändigtvis en systemkamera. Om du vill underlätta att fånga barn i farten så vill du förmodligen ha säker och snabb autofokus och hyfsat korta slutartider. Det är inte säkert att en systemkamera med objektiv för tiotusen löser detta bättre än en bra alltiettkamera. Just sayin’
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Befintligt ljus!

Du får nog många förslag. Det finns inte rätt eller fel. Men mitt förslag är, köp en begagnad fullformatskamera och fotografera i befintligt ljus utan blixt. Blixtljus dödar stämningen i bilden och är irriterande för omgivningen och modellen. En fullformatare ger mindre brus vid höga ISO än en med mindre sensor.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är ute efter en ny kamera och skulle vilja ha lite expertishjälp.

Jag har tidigare en mindre kompakt systemkamera som nu har några år på nacken.
Nu skulle jag istället vilja ha en systemkamera. En kamera som är relativt enkel och smidig men där jag har möjlighet att kunna lära mig mer och utveckla mitt fotande.

Jag fotar främst barnen, vardagen och resor. Något min kamera idag inte lever upp till är bra bilder med sämre ljus inomhus vilket jag saknar.

Jag tänker mig en kostnad på max 10 000 kr.

Är det någon som har tips?
Tänker du behålla dina gamla objektiv från gamla systemkamera och använda dem på den nya systemkameran

Din kostnad/budget är den för kameran exkl optik?
 

martley

Aktiv medlem
Inte nödvändigtvis en systemkamera. Om du vill underlätta att fånga barn i farten så vill du förmodligen ha säker och snabb autofokus och hyfsat korta slutartider. Det är inte säkert att en systemkamera med objektiv för tiotusen löser detta bättre än en bra alltiettkamera. Just sayin’
I och med att hon vill ha, som hon skrev "möjlighet att kunna lära mig mer och utveckla mitt fotande. ", så kanske även nya typer motiv kommer att komma i fråga.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ute efter en ny kamera och skulle vilja ha lite expertishjälp.

Jag har tidigare en mindre kompakt systemkamera som nu har några år på nacken.
Nu skulle jag istället vilja ha en systemkamera. En kamera som är relativt enkel och smidig men där jag har möjlighet att kunna lära mig mer och utveckla mitt fotande.

Jag fotar främst barnen, vardagen och resor. Något min kamera idag inte lever upp till är bra bilder med sämre ljus inomhus vilket jag saknar.

Jag tänker mig en kostnad på max 10 000 kr.

Är det någon som har tips?
Hej Angelica och välkommen till fotosidan. Innan du ger upp och loggar ut pga alla sidospår om kommatecken och språkfel där du ibland nämns i tredjeperson tänkte jag fråga om du provat med mobilkamera i de situationer du nämner. I många fall ser andras mobilbilder bättre ut än mina spontanbilder med "bra" kamera eftersom mobilen snyggar till bilden direkt. Med rätt förutsättningar kan man dock få ännu bättre bilder med systemkamera. Men det kräver lite mer av användaren.
Jag föreslår att du kollar runt på bilder du gillar. Kollar vilken utrustning som använts. Passar det din budget?
Om inte får man kompromissa (höja budget eller sänka kraven). Alla kameror är bra idag (slitet uttryck) men köper man en ny "instegskamera" låser man sig något för framtida utveckling och förlorar pengar på ett dåligt andrahandsvärde den dagen man behöver byta. Nytt är trygghet till högt pris. Begagnat ger så mycket mer för pengarna. Rätt säljare minskar eventuell risk.
Jag ska inte rekommendera något märke. Eftersom jag nöjd nästan uteslutande använt Nikon i över 30 år har jag dålig koll på de andra ;).
Nästa tips är att läsa på själv . Olika fototips. Vilka inställningar behövs för olika typer av bilder osv. är detaljer som kompletterar din kravlista.
Ställer man frågor här så får man inte alltid lika bra svar som när man frågar sig själv. :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Är hon inte lite nyfiken på om det blev något svar............
Det undrar jag med. Eftersom ingen dialog uppstår går det inte att lämna några bra tips till TS (frågeställaren) utifrån hens premisser. Det blir mest inlägg där vi som svarar utgår från egna preferenser och debatterar med varandra om våra egna tips.

För övrigt torde TS kunna gå till forumbanken och hitta mängder av rådgivningstrådar istf att starta en ny som TS sedan "glömt bort".
 
ANNONS