Annons

Adapter för mina Canon objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Studiomats

Aktiv medlem
Har precis investerat i en Fuji X-H1
Vilken är den bästa adaptern för mina Canon objektiv till denna kamera.
I den bästa värld vill man ju att det ska funka som om de satt på en Canonkamera.
Har läst lite och det verkar vara lite olika resultat med AF beroende på vilka objektiv.
De objektiv jag tänker använda är 14mm version 2 och 17-40

/Mats
 

Astacus

Aktiv medlem
Jag har testat två st olika, Viltrox EF-FX1 och Fringer EF-FX Pro. Ville få min EF 800/5.5 att fungera med AF på min X-H1:a.
Ingen av dem fungerade nåt vidare. Fringern är (enligt min uppfattning) den bättre av dem och gav bra AF på flera av mina andra objektiv. Exempelvis fungerade Viltroxen inte alls på min EF 200/2.8 medan AF:en på detta objektiv fungerade utmärkt med Fringern.
Fringern finns nu i en version 2 och den kan vara väl värd att undersöka. Sen är det dessutom så att för bägge så utvecklas firm-ware så att brister idag kanske är undanröjda om ett tag. Jag kan förstå att man inte lägger så mycket krut på att få bra funktionalitet på en 800/5.6, det är ju inte ett jättevanligt objektiv.
Om du letar på nätet så bör du hitta listor på vilka objektiv som stöds av respektive adapter.
Om du nu bara ska köra vidvinkel/vidvinkelzoom så kanske AF inte är så viktigt, du bör kunna ställa bländaren så att skärpedjupet löser problemet. Då finns det väsentligen billigare adaptrar, t.ex. Kiwi.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Jag har testat två st olika, Viltrox EF-FX1 och Fringer EF-FX Pro. Ville få min EF 800/5.5 att fungera med AF på min X-H1:a.
Ingen av dem fungerade nåt vidare. Fringern är (enligt min uppfattning) den bättre av dem och gav bra AF på flera av mina andra objektiv. Exempelvis fungerade Viltroxen inte alls på min EF 200/2.8 medan AF:en på detta objektiv fungerade utmärkt med Fringern.
Fringern finns nu i en version 2 och den kan vara väl värd att undersöka. Sen är det dessutom så att för bägge så utvecklas firm-ware så att brister idag kanske är undanröjda om ett tag. Jag kan förstå att man inte lägger så mycket krut på att få bra funktionalitet på en 800/5.6, det är ju inte ett jättevanligt objektiv.
Om du letar på nätet så bör du hitta listor på vilka objektiv som stöds av respektive adapter.
Om du nu bara ska köra vidvinkel/vidvinkelzoom så kanske AF inte är så viktigt, du bör kunna ställa bländaren så att skärpedjupet löser problemet. Då finns det väsentligen billigare adaptrar, t.ex. Kiwi.
Tack så mycket för ett utförligt svar.
Vidvinklarna tänkte jag använda för filmning till att börja med. Kameran köptes för film i huvudsak, har lite nyfiket börjat filma och tänkte att denna kunde vara en bra inkörsport för detta. Så det är väl inte ett måste om af funkar. Men det kunde vara en bra grej. Tanken är väl att köpa några fasta objektiv från fuji så småningom när jag börjat få kläm på filmning. Köpte på mig deras 100-400 samtidigt som jag köpte kameran, men den hade jag inte tänkt att filma med, mest för att ha en ersättning till det jag sålde.
Ska kolla in Fringer.
 
ANNONS