Annons

Smuts på x-t2 sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasbohlin

Medlem
Har något som irriterar mej, kan vara damm eller något men jag kan inte se något på sensorn. Finns på samma ställe oavsett objektiv.
Den finns inringad uppe i vänstra hörnet.
Vad kan det vara?
Och vad kan man göra åt saken?
 

Bilagor

MedinFoto

Aktiv medlem
Skulle rekommendera en rocket blower eller liknande följt av t.ex. Arctic Butterfly innan man ger sig på en wet clean dock.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det fanns en tid mellan 2000-2010 då jag våtsvabbad

e kamerans sensor flera gång i veckan om jag var på semester och fotade varje dag.
Sensorerna på den tiden var ofta statiskt laddade och var rena dammsugarna.

När vi fick dammskakare i kamerorna blev allt betydligt bättre och svabbandet minskade.

Numera göör jag mycket sällan ren någon sensor. Det sköter kameran själv. Fast det händer fortfarande då och då att man behöver något kraftfullare.

MIn kompromiss är Arctic Butteerfly som är det jag tar med mig på resorna. Den brukar räcka till för att få bort smutsen.
Fast ibland kan man få pollen eller vattenpartiklar på sensorn och då får man ta till Eclispe och svabba. Numera händer det kanske en gång per år att någon av mina 3 kameror behöver den behandlingen.

Viktigt är att blåsa eller borsta rent innnan man svabbar. Annars kan det finnas vassa sandpartiklar eller små metallspån från bajonetten som i värsta falll kan repa glaset framför sensorn.
 
ANNONS