Annons
Gammal 2011-02-05, 08:39
Pagajviftaren

goranwi skrev: Det går ju att söka info om personen i fråga på www.birthday.se
Den informationen kan ju inte manipuleras.
Eller www.ratsit.se och www.upplysning.se
Gammal 2011-02-05, 08:43
goranwi

www.birthday.se
Det går ju att söka info om personen i fråga på www.birthday.se
Den informationen kan ju inte ändras.
Gammal 2011-02-05, 08:52
little_mac

goranwi skrev: Det går ju att söka info om personen i fråga på www.birthday.se
Den informationen kan ju inte ändras.
Det spelar ingen roll om personen finns på hitta.se, eniro.se, ratisit.se och birthday.se. Den informationen kan manipuleras.
Gammal 2011-02-05, 09:18
Makten

Dan J. skrev: Hur kan Internetgirot vara säkert för mig som köpare? Jag packar upp varan och det visar sig vara en tegelsten och meddelar Internetgirot att pengarna inte får betalas ut till säljaren. Säljaren däremot säger : "-Vad i h-e, jag skickade ju en kamera, det är köparen som bluffar!"

Internetgirot säger bara att vid en tvist sätter de pengarna på ett räntebärande konto i väntan på att tvisten löses. Jag är alltså av med mina pengar! Hur länge? Tills det avgörs i domstol? Där jag inte ens vet om jag får rätt... (måste jag filma mottagandet av paketet och öppnandet, hur många gör det...?)

Det omvända fallet är lika illa: jag säljer, skickar min kamera och köparen hävdar att han fått en tegelsten...

Att Internetgirot skulle vara säkert har ingen lyckats övertyga mig om...
Frågan är varför någon skulle öda tid på att skicka en tegelsten mot pengar som den inte kommer att få ut. Det håller inte. Bara det att man är villig att använda internetgirot bör vara en skaplig garanti för att allt står rätt till.
Samma sak med köparen. Skulle man verkligen riskera att hämta ut varan, hävda att det var en tegelsten (vilket säljaren kanske med foton och/eller video kan motbevisa) för att sen dras inför domstol?
Gammal 2011-02-05, 10:00
Graylingman

Internetgirot skyddar i första hand köparen som jag ser det.

Jag har nån gång använt mig av det som säljare, men egentligen förstår jag inte varför. Jag skickar t ex ett objektiv. Köparen hämtar ut paketet och hävdar att paketet innehöll en tegelsten.

För att jag som säljare i det läget ska vara skyddad ska jag alltså antingen ha videofilmat (utan klipp) hela processen med paketering, transport till inlämningsstället och själva inlämningen av paketet. Alternativt ha ett betrott vittne som följer hela processen.

Eller??
Gammal 2011-02-05, 11:39
Makten

Graylingman skrev: Jag har nån gång använt mig av det som säljare, men egentligen förstår jag inte varför.
Kanske för att vettiga köpare vägrar att betala i förskott? Så att du som säljare inte har något alternativ.
Gammal 2011-02-05, 12:28
Graylingman

Makten skrev: Kanske för att vettiga köpare vägrar att betala i förskott? Så att du som säljare inte har något alternativ.
De flesta gångerna har jag sålt till ovettiga köpare, som har betalat i förskott och ingen av dem har blivit blåst :)
Gammal 2011-02-05, 13:06
Hopp i galen tunna

Graylingman skrev: De flesta gångerna har jag sålt till ovettiga köpare, som har betalat i förskott och ingen av dem har blivit blåst :)

Jag har heller aldrig använt giro utan alltid sett till så att kunden fått ALLA mina uppgifter med hemtele som dom kunnat ringa upp till och där fått bilda sig en uppfattning om mig som säljare.
Tror man märker ganska snart hurvida personen är seriös när man svarar på frågor om prylar samt visar att det kanske finns lite kunskap om dom.
Sen litar jag helt klart mer på ngn som varit reggad här på FS ett tag och som kanske har lite bra omdömen i sin gästbok från tidigare affärer..
Gammal 2011-02-05, 13:26
Felixan

Jag kan säga att jag gjorde precis som du, Mats Eek, säger. Magkänslan sa att jag till 110% kunde lita på den här killen.

Jag pratade med honom två gånger på telefon och diskuterade fotografering länge med honom. Det verkade som att han visste mycket om foto och han hade t o m ett namn på sin kamera, "Bettan". Han hade varit så noga med den och ville sälja till någon som skulle ta väl hand om henne.

Berättade att han alltid köpte UV-filter så fort han köpte en ny glugg efter att ha fått en förstörd en gång. Allt var hur trovärdigt som helst

Dessutom mailade han bild på körkort, inköpskvittot och flera bilder på kameran innan jag överförde pengarna.

Namnet på körkortet finns på Eniro och Hitta på den adress och telefonnummer som han angav.

Det som känns jobbigast är ändå inte pengarna, utan känslan av att inte kunna lita på människor efter det här.
Gammal 2011-02-05, 13:37
Plingis

Tyvärr finns det inte så mycket att göra annat än att polisanmäla, men sen händer det inte så mycket med den. Några pengar tillbaka blir det nog inte. Har själv råkat ut för liknande grej, har alla uppgifter men inga pengar tillbaka. Tyvärr! Enda sättet är att ALDRIG betala i förskott.
Gammal 2011-02-05, 13:39
Hopp i galen tunna

Bara att ha ett namn på kameran osar katt;)
Nä skämt o sido så kan man aldrig lite helt på ngn tyvärr, men pratade med honom via hans hemtele?
Jag skulle ju aldrig lämna ut min adress samt hemnr om jag skulle försöka blåsa ett gäng killar, risken är ju inte så liten att man åker på hembesök då
Gammal 2011-02-05, 21:31
little_mac

Hopp i galen tunna skrev: Bara att ha ett namn på kameran osar katt;)
Nä skämt o sido så kan man aldrig lite helt på ngn tyvärr, men pratade med honom via hans hemtele?
Jag skulle ju aldrig lämna ut min adress samt hemnr om jag skulle försöka blåsa ett gäng killar, risken är ju inte så liten att man åker på hembesök då
Han har förfalskat ett körkort, registrerat ett telefonnummer som hänvisar till namnet på körkortet, enligt hitta.se och eniro.se så hänvisar telefonnumret till en adress där personen i fråga är skriven, han är registrerad på ratist.se och birthday.se. Dessutom har han en inövad repertoar som innehåller sambo, barn, arbete med affärsresor o.s.v.

Någon har uppenbarligen lagt ner mycket möda på att blåsa folk.
Gammal 2011-02-05, 21:58
mapc

Arg
Jag har också blivit blåst av samma kille, Robert i Falun, samma kontonr som ni andra... Känns så jädra surt. Jag har inte polisanmält ännu, gör det nu ikväll eller imorgon. Hur ska vi få polisen att samköra våra anmälningar?
Gammal 2011-02-05, 22:15
little_mac

mapc skrev: Jag har också blivit blåst av samma kille, Robert i Falun, samma kontonr som ni andra... Känns så jädra surt. Jag har inte polisanmält ännu, gör det nu ikväll eller imorgon. Hur ska vi få polisen att samköra våra anmälningar?
Hej, ja kontakta mig via mail så utbyter vi uppgifter.

/Markus
Gammal 2011-02-05, 22:56
J O Härnström

Makten skrev: Kanske för att vettiga köpare vägrar att betala i förskott? Så att du som säljare inte har något alternativ.
Jag brukar ge tre betalningsalternativ: Förskott via konto, postförskott, internetgiro. Köparen får betala avgifter och frakt. Internetgirot kostar en slant men ger ett skydd åt köparen. De som tjänar mest på internetgirot är girot själva.

(Visst kan en lurig köpare ljuga om varans skick men då blir det en rättstvist som köparen måste vinna för att få tillbaks pengarna från internetgirot)

Om jag anar minsta oråd när jag ska köpa via annons så backar jag ur direkt.
Säkert har man missat en del fynd genom att hoppa av. Men kanske också sluppit att bli blåst...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.