Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Sture E.

Aktiv medlem
Fan vad arg jag blir när folk utnyttjas på detta vis!

Jag har handlat mycket på Tradera genom åren, mest fotoprylar. Där kollar jag först upp antalet försäljningar och omdömen. De ev negativa omdömena kollar jag upp samt personen som gett dessa.
Vad gäller Blocket och fotoprylar så kontaktar jag vederbörande via mail och ber att få ringa upp på hemtelefon. Står hemnumret så kollar jag via hitta, eniro mm. När jag har namnet och adressen kör jag alltid en sökning här på Fs! Är det en någorlunda aktiv medlem som varit med ett tag, så tar jag kontakt via Fs med personen och genomför köpet. Det blir ju till att sätta in pengarna i förskott på personens konto. Hittills har detta gått utmärkt. Bor man i närheten kan man ju alltid träffas. En Sthlmskille här på Fs gjorde sig besväret att ta vägen via Göteborg med kameran så att jag inte skulle behöva känna mig orolig.. All heder åt dig, Mayro!
När jag säljer själv så låter jag köparen själv välja hur han vill betala. Bor denne långt härifrån så frågar jag om han inte har någon bekant i närheten av Gbg som kan komma och köpa den åt honom/henne. Allt för att få bort ev tvivel om varans riktighet och kvalitet eller mig.
Mitt råd är enkelt; förefaller varan ett riktigt fynd, eller du är osäker och avstånden är långa, så låt det svida i själen och avstå från köpet då det handlar om flera tusen kronor. Lyssna även på din magkänsla. Det finns så många människor som lever gott på vår godtrogenhet och ovilja att ifrågasätta någon. Dessutom kommer det mestadels fler tillfällen.
Nu följde jag inte tråden till slutet, men om gärningsmannen identifierats och har skulder till fogden så kan man alltid vidta andra åtgärder, men de nämner jag inte här. Så till er som blivit lurade, jag lider med er. Lycka till i fortsättningen.
 

Sture E.

Aktiv medlem
Jag glömde tillägga, att om säljaren inte finns med på Fs enl ovan, så avstår jag faktiskt från köp om avståndet är långt/Sture
 

Pippo

Aktiv medlem
Själv köper och säljer jag endast via FS, helst från personer med något/några år på forumet och aldrig från helt nya medlemmar som helt plötsligt säljer av hela sin utrustning.
 

mapem

Aktiv medlem
På Blocket bör man bara handla öga mot öga och kontant betalning med kvitto. Fotosidans annonser känns mer pålitliga. Man kan kolla vem det är man köper av och om det känns seriöst. Men helst öga mot öga även i det fallet. Är det en känd person vågar jag köpa obesett. Och det har jag gjort också, flera gånger, mot postförskott, en smart betalningsform. Från företag handlar jag helst mot faktura, och det går bra i de flesta fall eftersom jag har ett eget bolag.
 

Nitobert

Aktiv medlem
visst är det ju tragiskt med det inträffade, men nog är det försvinnande få som sysslar med sånt här i förhållande till antalet affärer som genomförs via blocket varje dag.
jag har nog gjort ett hundratal affärer där genom åren, och enda gången jag blivit drabbat av nåt var då jag använde internetgirot.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag har jobbat med Internetsäkerhet och tekniska lösningar för att minska dessa. I dessa sammanhang förekommer forskarstudier och hemliga uppgifter om t ex kortbedrägerier. Ställde därför för en tid sedan några formella frågor till Brå och frågor och svar redovisas nedan. Om dessa uppgifter visar att internetbrotten mot privatpersoner är en försvinnande liten del jämfört med all handel får ju var och en bedöma. Vissa forskare har uppskattat antal internetbedrägerier mot privatpersoner till ca en procent av alla sådana transaktioner.
/Harald


Date: Thu, 30 Dec 2010 09:38:35 +0100
From: statistik@bra.se
To: rotfrukterhotmail.com
Subject: Sv: Statistik Internetbedrägerier mellan privatpersone r
Hej Harald,

Brå har två typer av uppgifter om omfattningen av bedrägerier via Internet. Det ena är statistiken över polisanmälda brott, där 13 800 bedrägerier med hjälp av Internet registrerades 2009 (alltså ca 38 st per dag). Det framgår dock inte i statistiken hur många av dessa brott som begås av privatperson mot privatperson (och inte t ex företag).

Den andra källan är Nationella trygghetsundersökningen NTU, där ett riksrepresentativt urval av den vuxna befolkningen svarar på frågor om utsatthet för brott. Där skattas antalet fall av bedrägeri via Internet vara ca 88 000 (motsvarande 242 per dag) för 2009. Dessa brott är enbart sådana som begåtts mot privatperson, men det är okänt hur stor andel av bedragarna som är privatpersoner.

Brå kan inte ta ställning i frågan om att avråda från affärsuppgörelser öga mot öga. Du kanske kan höra med Polisen?

Vänliga hälsningar,
Åsa Irlander

__________________________
Åsa Irlander
Statistiker/utredare
Brottsförebyggande rådet (Brå)
Box 1386
111 93 Stockholm
Tfn. +46 (0)8 401 87 51
Fax: +46 (0)8 411 90 75
E-post: asa.irlander@bra.se
Brå på Internet: www.bra.se


>>> Harald Gaunitz <rotfrukterhotmail.com> 12/30/10 9:04 >>>
Hej,
Antalet Internetbedrägerier mellan privatpersoner brukar uppskattas av vissa forskare till ca 200 - 400 st per dag. Finns någon statistik över just dessa brott?

För att minska dessa Internetbrott mellan privatpersoner finns det ju vissa kontroller man kan göra t ex att kolla om säljaren/köparen har offentliga skulder hos Kronofogden. Ett annat sätt som rekommenderas på vissa siter är att köparen och säljaren träffas "öga mot" och gör upp affären. Till min tidning MILJÖBILDER har jag fått flera rapporter om att säljare blivit antastade, misshandlade och i vissa fall rånade när sådana affärer ska göras upp. Flera säljare t ex på auktionssiten Tradera har meddelat att de ej accepterar köp med hämtning p.g.a. att de utsatts för trakasserier.

Finns någon statistik över just sådana brott.

Avråder BRÅ från affärsuppgörelser "öga mot öga"?

Hälsningar
Tidningen MILJÖBILDER
Harald Gaunitz
(ansvarig utgivare och redaktör)
Storgatan 61 C
831 33 Östersund




visst är det ju tragiskt med det inträffade, men nog är det försvinnande få som sysslar med sånt här i förhållande till antalet affärer som genomförs via blocket varje dag.
jag har nog gjort ett hundratal affärer där genom åren, och enda gången jag blivit drabbat av nåt var då jag använde internetgirot.
 

L40

Aktiv medlem
Om man är lite krass så blir det kanske något enklare?
  1. Utgå alltid från att det är en bedragare på andra sidan.
  2. Om du inte kan "bevisa" motsatsen på ngt tillfredsställande vis låter du bli att göra affär

"Bevisa" kan sedan var och en ställa egna kriterier på, men det kan tex vara en kombination av dessa:
  • Träffa personen f2f
  • Känner personen sedan tidigare
  • Kvitto på utrustningen kan uppvisas
  • Priset avviker inte påtagligt från vad jag själv anser är rimligt
  • ... eller ngt annat man själv tycker är bra

Om man själv ställer upp kraven, och de uppfylls, så har man ju passerat sin egen riskbedömning, dvs den punkt där man är villig att riskera sina pengar eftersom man tycker att chansen att man skall få det man vill ha är tillräckligt stor.

Att notera: Det finns en del små risker med handel från etablerade firmor också. Om firman tex går i putten efter din betalning men innan du har grejorna i handen så är dina pengar oftast förlorade.

Caveat Emptor
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Varför inte starta en grupp/förening genom FS?

Kring 30-40 frivilliga och pålitliga och kunniga personer jämnt utspridda över landet går ihop och bildar en "face-to-face-grupp".
Alla deltagare kontrolleras grundligt och får tillsammans träffa varandra. Ansvarsavtal skrivs osv.
Mot reseersättning kan man sedan använda någon av dessa personer om man vill köpa en vara av en köpare 70 mil bort.

0% risk för bedrägeri, och på köpet får man en snabb varukontroll av den, förhoppningsvis, kunnige kuriren.
Någon procent extra tas som avgift och läggs i en "fond", vilken sedan kan användas om någon utav kurirerna av misstag skulle råka förstöra produkten under transport.
Blir ju ungefär som Internetgirot, men säkrare.

Det kanske är ont om folk som är villiga att göra detta helt gratis, men det skulle ju kanske kunna erbjudas guldmedlemskap och andra förmåner som symbolisk ersättning utöver reseersättningen.

"Fotosidan Kurir - Det känns tryggt" =)
 

clawfinger

Aktiv medlem
Hej allesammens.

Jag börjar med att säga att jag tycker synd om er alla som blivit lurade. Min andra mening blir - hur godtrogen kan man vara ? Det finns kopiöst med varningar och bedragare där ute.
Sätta in stora belopp på en annans konto utan garantier ?
Som fotografer på alla tänkbara nivåer borde ni veta hur enkelt det är att i PS ändra namn, bild, siffror på en legitimation eller körkort. För mig tar det max 5 minuter att skapa en fejk identitet.
Att scanna in och lägga på filter som finns att tanka hem kan jag få vilket leg som helst att se ut som om du tex ar anställd på SWEDBANK.

Att få ett kontantkortsnummer att bli registrerat kräver inga kontrollerade uppgifter. Jag kan registrera fler kort och lägga upp dem som sökbara med vilken adress jag vill inom 24 timmar. Så det är ingen garanti.
Att hitta en persons uppgifter med adress men som saknar telefon är lika enkelt.
Ta den identiteten, skapa ett fejk ID, lägg till 2 olika nummer (privat samt jobb) och vips så har du en verklig person.

Att många har långt till fotobutiker och att handra andrahand då blir svårare förstår jag men finns det intresse av att anlita varandra här inne på FS ?

Jag skulle gärna hjälpa till med ett köp eller försäljningen i sthlm om det finns intresse. Här på FS finns flera personer som jag handlat av och sålt till som kan verifiera mig. Det torde finnas många som är betydligt mer verifierade och som man kan lita på.

Ponera att du bor långt bort, vill köpa något som säljs i sthlm, kontakta den personen som kan hjälpa till med ett köp.

Jag skulle gärna hjälpa till om det handlar om sthlm.

Synpunkter ???
 

Sture E.

Aktiv medlem
Mycket bra tänkt Tomas!

Denna idé är ju helt otrolig. Enkel, logisk och genomförbar. Det enda problemet är när dessa - över landet utspridda personer - skall träffas och ha en första genomgång. Annars är den helt förträfflig. Om man inte besitter tillräcklig kunskap kanske det går att ordna så att någon av Fs annonsörer ger en grund. Eller att man startar ett stängt forum här, där frågor och svar kan dryftas innan man åker iväg till köpesplatsen.
Tycker att du ska ha en eloge för detta förslag!
Sture
 

Photocon

Aktiv medlem
Det är ju en utmärkt idé!

Men jag vill återanknyta lite till denna tråden. Jag köper och säljer BARA via FS och har aldrig blivit lurad eller besviken. Däremot blivit svindlad en gång på Blocket på 20.000:-. Så aldrig mer Blocket för min del utan enbart FS.

Och här tycker jag det kan finnas ett litet fel som jag skulle vilja ändra på. Låt endast betalande medlemmar annonsera ut varor på FS.

Gjorde en hastig koll på Annonsmarknaden nyss. Det är väldigt få annonser som är stjärnmärkta med guld, silver eller bronsmedlem. Däremot mängder av annonser som kan härledas till folk som bara varit med en kort tid eller ett halvår samt rentav bara en vecka. Vissa har dock varit med längre.

Det väcker inget större förtroende när det inte finns någon bild på medlemmen, icke heller några bilder upplagda, inga kommentarer lämnade/mottagna etc. Däremot kan man se en liten annonshistorik.

Då pekar det ju på personer som bara är med för att sälja. Låt vara att de är med en kortare tid för att bekanta sig med FS, men det är otroligt många som inte är aktiva på något annat sätt än att sälja.

Jag tycker det skulle kännas ännu säkrare om folk åtminstone betalade minimiavgift för medlemsskap och skötte om sin profil.

Nu blir det väl ett ramaskri p g a mina åsikter, men det är ju faktiskt en skitsumma det handlar om.

I övrigt beklagar jag alla som blivit lurade och redovisat sina dåliga erfarenheter i denna tråd. Hoppas det löser sig till det bästa för er
 

davidSthlm

Medlem
Till att börja med: Det är samma person vi pratar om, med samma email-adress. Till mig hävdade han att han prioriterade de köpare som kunde komma och hämta kameran.

Liten uppdatering också. Tydligen var det inte helt fel att prata med hans mamma. Idag fick jag igen 12 000 kr av de 13 000 kr jag hade satt in på hans konto. Varför han inte satt in de sista 1 000 kr vet jag faktiskt inte, eller varför han satt in pengar över huvud taget när det ganska uppenbart är fråga om en kamera som inte existerar.

Som jag nämnde har jag kommit i kontakt med en köpare som betalat in 13 500 till samma kille för samma kamera nyligen. Denne köpare har inte ens hans personuppgifter (men fick dem självklart av mig). Kanske anser han att han därför kan lura denne köpare?

Jag tycker emellertid att det hela är ganska märkligt. Om man nu vill lura någon på pengar, är det inte ett ganska klumpigt sätt att gå till väga? Eller finns det en möjlighet att han faktiskt skickar kameran till köparen? Kanske jag ska rekommendera henne att kontakta hans mamma som jag gjorde?

Liten uppdatering:

Jag får verkligen inte ihop det här. Den person som sålde kameran existerar verkligen, och svarar på sms från och till. De senaste två dagarna har han inte kunnat föra över de resterande 1 000 kr för att "han har dem hemma" och dagen efter "inte hann" till banken. Och då har han ju ändå fört tillbaka 12 000 kr och de 13 000 kr jag betalade honom - efter att jag ringde hans mamma. Jag har även fått veta varför han inte betalat de sista 1 000 kr. Anledningen var tydligen att denna summa skulle vara "kompensation" för att jag kontaktat hans mor.

Nu handlar det "bara" om 1000 kr för mig. För den tjej som läste denna tråd och kontakta mig via fotosidan är det 13 500 kr som han fortfarande har. Efter att ha gett henne hans telefonnummer och hon kontaktat honom skickade han först ett meddelande tillbaka med hälsningen "Du måste ha fått fel nummer. Mvh/ Maria" och bara en stund senaste meddelandet "Är detta David XXX?".

Hur som helst så tänkte han inte sälja någon kamera till den nya köparen längre, eftersom det uppenbarligen var jag som låg bakom köpet - och han lovade att sätta tillbaka pengarna. Eftersom både den nya köparen och han har Swedbank borde det inte vara några problem? Självklart hade han även nu pengarna hemma, behövde gå till banken, hann sedan inte till banken etc.

Jag rekommenderade självklart den nya köparen att kontakta hans mamma, vilket hon också gjorde nyligen utan att få svar. Mamman verkar dock vara en genomtrevlig person, och naturligt nog orolig för sin sons förehavanden.

Att både jag och den nya köparen meddelat att vi kommer att gå till polisen verkar inte spela någon roll, eller så gör det det - eftersom jag oftast får en ny ursäkt tillbaka när jag kontaktar honom och förklarar att jag kommer at gå vidare med ärendet. Vad jag försöker säga att detta är långt ifrån något klassiskt bedrägeri där en falsk säljare bara tagit pengarna och försvunnit. Han finns ju där (Harmånger), hans mamma finns där, och han svarar ju på meddelanden.

Det skulle vara intressant att få veta era åsikter. Jag tänkte närmast försöka ringa hans mamma igen under morgondagen, och ge henne chansen att övertala sin son att göra rätt för sig och därmed undvika att hamna i polisens register. Vem vet, hon kanske till och med skulle kunna betala själv för att slippa det scnariet.

Visst är det sjukt alltsammans? Vad tror ni?
 

vfx

Aktiv medlem
Det låter som en tragisk berättelse med en person som kanske har psyksiska problem. Jag har stött på en person som ligit av djup depression och ständigt satte sig i situationer som hon inte orkade slutföra, vilket påminner väldigt om denna historia.

Hur som helst - tragiskt och olyckligt för alla inblandade, personen måste få hjälp, och det får han nog säkrast via polisanmälan och humanast via sin mor, om hon då accepterat sin sons situation.

Hoppas pengarna kommer tillbaka för er!
 

clawfinger

Aktiv medlem
Sjuk person eller inte. Du hade aldrig fått en enda krona om du inte funnit hans mor. Sätt dit den jäveln med en kraftig polisanmälan. Betala ALDRIG i förskott.
Hade det inte varit värt en dag, buss tor och en testad, ärlig, fungerande vara i handen ???
 

Sture E.

Aktiv medlem
Vi får hoppas att det löser sig för alla parter. Att upprätta en polisanmälan skall man alltid göra i sådana här fall, men det gör ju inte att man får pengarna tillbaks. När man blivit lurad på så stora belopp finns det bara en sak att göra. Så snabbt som möjligt bege sig dit och helt enkelt "övertala" personen att omgående återlämna pengarna. Visserligen är detta inte heller lagligt, men vad spelar det för roll. Det var ju dina pengar från början, som någon avsiktligt lurade dig på.
Tyvärr är inte alla människor goda, och då får man själv snabbt och noggrant överväga hur man skall agera. Har man tur så finns pengarna kvar. Det som skett nu kommer att upprepas med variation, det finns alltid ärliga människor som inte tänker en ond tanke om andra. Sen har vi motparten, dvs de som utnyttjar just denna situation.
Förr hade man en skampåle på torgen, vilken användes i preventivt syfte...
 

davidSthlm

Medlem
Vi får hoppas att det löser sig för alla parter. Att upprätta en polisanmälan skall man alltid göra i sådana här fall, men det gör ju inte att man får pengarna tillbaks. När man blivit lurad på så stora belopp finns det bara en sak att göra. Så snabbt som möjligt bege sig dit och helt enkelt "övertala" personen att omgående återlämna pengarna. Visserligen är detta inte heller lagligt, men vad spelar det för roll. Det var ju dina pengar från början, som någon avsiktligt lurade dig på.
Tyvärr är inte alla människor goda, och då får man själv snabbt och noggrant överväga hur man skall agera. Har man tur så finns pengarna kvar. Det som skett nu kommer att upprepas med variation, det finns alltid ärliga människor som inte tänker en ond tanke om andra. Sen har vi motparten, dvs de som utnyttjar just denna situation.
Förr hade man en skampåle på torgen, vilken användes i preventivt syfte...
Jag vet mycket väl att det var dumt och godtroget gjort att betala in pengar, och redan i mitt först inlägg deklarerade jag tydligt att jag inte behöver bli påmind om det okloka i den handlingen. Självklart hade det varit bätter med att åka dit, men den tiden har kommit och gått - och det är ju alltid lätt att ge råd i efterhand.

Anledningen till att jag skrev var dels för att varna andra för denne person, vilket visade sig var bra eftersom den nya köparen kunde få säljarens personuppgifter (och hans mammas telefonnummer), dels ville jag (eftersom jag aldrig befinnit mig i den här situationen förut) be om råd hur man kunde gå på bästa sätt. Jag talar då för både mig själv och den nya köparen, vars 13 500 kr han (förhoppningsvis fortfarande) sitter med uppe i Harmånger.

Jag tror vidare att det tidigare inlägg som spekulerade i en tragisk historia har relevans. När jag ringde till säljarens mamma svarade hans unga dotter. Det är självklart lönlöst att spekulera i motiv och liknande, men en småbarnsförälder med hela släkten boendes i samma lilla by känns ju inte som din gängse bedragare (om det nu finns någon sådan).

Min poäng är att något fick den här småbarnspappan att sätta in en falsk annons på Blocket, sedan betala tillbaka nästan hela beloppet efter att jag ringt hans mamma - för att sedan lura nästa person med samma annons. Kanske någon spelskuld eller liknande? Det känns på något sätt som den här personen har för mycket att förlora för de där tusenlapparna.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Jag vet mycket väl att det var dumt och godtroget gjort att betala in pengar, och redan i mitt först inlägg deklarerade jag tydligt att jag inte behöver bli påmind om det okloka i den handlingen. Självklart hade det varit bätter med att åka dit, men den tiden har kommit och gått - och det är ju alltid lätt att ge råd i efterhand.

Anledningen till att jag skrev var dels för att varna andra för denne person, vilket visade sig var bra eftersom den nya köparen kunde få säljarens personuppgifter (och hans mammas telefonnummer), dels ville jag (eftersom jag aldrig befinnit mig i den här situationen förut) be om råd hur man kunde gå på bästa sätt. Jag talar då för både mig själv och den nya köparen, vars 13 500 kr han (förhoppningsvis fortfarande) sitter med uppe i Harmånger.

Jag tror vidare att det tidigare inlägg som spekulerade i en tragisk historia har relevans. När jag ringde till säljarens mamma svarade hans unga dotter. Det är självklart lönlöst att spekulera i motiv och liknande, men en småbarnsförälder med hela släkten boendes i samma lilla by känns ju inte som din gängse bedragare (om det nu finns någon sådan).

Min poäng är att något fick den här småbarnspappan att sätta in en falsk annons på Blocket, sedan betala tillbaka nästan hela beloppet efter att jag ringt hans mamma - för att sedan lura nästa person med samma annons. Kanske någon spelskuld eller liknande? Det känns på något sätt som den här personen har för mycket att förlora för de där tusenlapparna.
Att personen kan ha problem som ligger bakom beteendet tycker jag faktiskt inte rättfärdigar så mycket.

Ponera att spelskuld, narkotikamissbruk, eller andra tufft ekonomiska/sociala problem ligger bakom, vad hjälper det personen i fråga att inte polisanmäla?

Visst, det kanske är "schysstare", men i det långa loppet, får man inte ta konsekvenser för handlingar som oavsett orsak är felaktiga, då löper man stor risk att fortsätta och i värsta fall eskalera sitt beteende.

Mitt råd: Polisanmäl, tala med hans mor och försök få tillbaka vartenda korvöre.
 
ANNONS