Annons

Fuji X100

Produkter
(logga in för att koppla)

lait

Aktiv medlem
Många säljer av sina X100, jag undrar lite varför?
Är den inte så bra som man hoppats på ellet köper de
den nya XPro-1?
Jag själv ute efter nått liknande X100 men man blir lite tveksam.
 

Kostic

Aktiv medlem
Jag är grymt nöjd med min Fuji x100. Det är fotoglädje för varje krona.

Den har sina nackdelar, men de övervägs snabbt av de positiva.

Den hänger alltid runt min arm och levererar samma bildkvalitet som min Nikkon d300 med 50mm lins.
Min D300 ligger mest och skräpar hemma numuer tyvärr, skulle vilja göra den mer till rätta.

Vissa håller på att ge kritik om hur menyn är ologisk, etc, för mig räcker, exponering, bländare, exponerings komp och iso vilket allt finns direkt på kameran.

Den är diskret, tyst och perfekt som vardags kamera. På högt ISO levererar den ändå upp till 3200, 1600 är klart användbart, lägg till en bländare på 2.0 så slipper du att oroa dig när det mörknar.

Köp den om du vill ha en liten, smidig kamera med kontroller som du kan ratta på direkt på kameran, och samtidigt levererar en fantastisk bildkvalitet.

Köp den inte om du förväntar dig att den ska vara lika snabb som en dslr och om du har behov där snabbhet är ett måste. Jag fotar mycket gatufotografi, där är den perfekt.

http://www.danijelkostic.com/sthlmphotoblog/ kan du se hur bildkvaliteten blir.

Daniel
 

peber

Aktiv medlem
Kan bara instämma med ovanstående. Min X100 har gett mig ett helt nytt perspektiv på foto och ger mig faktiskt bilder som systemkameran inte ger mig, bl a beroende på att det är mycket lättare komma nära folk utan att de reagerar på kameran. Köpte den som andrakamera men just nu används den mer än min 7d... Men den är inte snabb och lie bökig i vissa lägen. Fast det uppvägs varje gång jag tömmer minneskortet!

/Per
 

lait

Aktiv medlem
Hur är den att fokusera?Har läst att den har problem med
Att fokusera med Ovf:n,så många kör med lcd i stället! Stämner det?
 

peber

Aktiv medlem
Enligt mitt tycke håller den vanlig kompaktkamerastandard, dvs inte speciellt snabb. Den är lite svårare att fokusera på nära håll med ovf pga parallaxfelet så ibland slår jag över till evf, annars är ovf suverän. Det är som sagt ingen actionkamera utan kräver lite eftertanke vilket för mig faktiskt känns ganska skönt...

/Per
 

Kostic

Aktiv medlem
Tror att den x200 som det ryktas om i självaverket är Fuji x-pro1. Svårt att tänka mig att de kommer att lenasera en liknande modell som fujix100 inom en snar framtid.

De lägger ju ganska mycket krut på att uppdatera frimware till det bättre.

Upplever inte att att parallaxfelet är ett stort problem numer, de har lagt till en "Corrected AF Frame" i frimware.

Som sagt, om den inte hittar focus är det lätt att byta till EVF.
 

lait

Aktiv medlem
Så det är inget dåligt köp för 7000:-?
Tiden den tar för att tömma buffer har ocå fått kritik.
Har nån testat med de nyaste 95mb/s minnena?
 

Kostic

Aktiv medlem
Det kan ta lite extra tid mot en dslr, men inget som stör mig jätte mycket. Du kan fortfarande ta kort även om den buffrar.

Tycker 7000 är ett klipp, köpte min för 12000 precis när den kommit ut. Det är en sån befrielse att slippa tänka på vilka objektiv jag ska ta med mig och när jag ska byta till dem så jag inte missar någon bild.

Man får se x100 för vad den är och inte vad man vill att den ska vara. En kompetent kompakt med utomordentlig bildkvalitet men som är lite långsam i vissa situationer.

Har aldrig haft sån output av bra bilder eftersom jag numer alltid har min kamera med mig.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Undra om parallaxfelet kan firmwire fixas?
Eller om allt fixas när X200 kommer!
Nej parallaxfelet kan inte fixas alls eftersom det beror på att man ser genom det optiska genomsikssökaren och den sitter en bit från objektivet. På långt håll märks det inte, men på nära håll gör det skillnad. Till exempel i macroläget går det inte att använda den optiska sökaren alls.

Fast den verkliga svårigheten med att fokusera med den optiska sökaren är ju att man inte ser om något är i eller ur fokus utan bara har den digitala avståndsskalan att gå på, med EVF:en kan man ju se exakt vad som är i fokus.
 

peber

Aktiv medlem
Inte för mig eftersom evf:en finns... Och för "normala" foton är parallaxfelet inget problem. Men om möjligt råder jag dig - som alltid vid kameraköp -att försöka känna på kameran innan köp.

/Per
 

Peter Levi

Medlem
Jag har ägt x100:an i ett par månader och jag måste säga att jag är kanonnöjd!

Jag jobbar även med en Canon 5D mkII som jag oftast använder för mina mer "konstnärliga" bilder. Enda anledningen till att jag använder femman till dem är att jag får bättre betalt när jag säljer dem. Större storlek på bilden = bättre betalt. Nu plåtar jag inte för pengarnas skull, men när jag ändå säljer så kände jag att jag lika gärna kunde få lite extra.

MEN, den kamera som ALLTID hänger på min axel är x100:an. Jag är helt såld på kvalitén på bilderna. Den har en punch, ett bit som jag älskar. När jag processar bilderna efteråt så är det så lättarbetat och en fröjd att sitta och leka fram mina visioner.

Jag plåtar i regel mest LE (5d´n) och dokumentärt (x100:an). Fujin är helt tyst och jag kan sitta på bussen och fotografera någon som sover hur länge som helst till exempel ;) Med canon kameran skulle de sprattla till och vakna direkt. Alltså, den är diskret....och i mina ögon sjukt vacker :)

APS-C sensorn, en av få "kompakter" som har en "stor sensor".

En annan grej jag gillar är faktumet att den har fast optik. Inget damm på sensorn vilket underlättar enormt vid processandet efteråt. Ibland sitter jag och klonar bort så mycket partiklar från 5D bilderna att jag till slut undrar om det finns kvar något av original bilden överhuvudtaget. ;)

Men, visst har den sina quirks. I mitt fall har jag översett med dem pga att resultatet oftast blir så jäkla bra. Det jag lärt mig leva med är:

Aningen långsam fokus, men jag har aldrig missat en bild pga av den.

Det som är mest irriterande med x100:an är att när man tagit en bild så visas den i sökaren och man måste klicka bort den eller vänta innan man kan ta nästa bild. Man kan säkert stänga av den funktionen, men som standard visas ju alltid bilder man tar i LCD displayen. Tyvärr gör den det även in sökaren. Vilket betyder att om jag tar en bild på en person på stan så hinner han fram och slå mig på käften innan resultatet av första bilden försvunnit ur i sökaren. Eller jag kan missa en kommande bild. Så, om man tagit en bild så måste man trycka ännu en gång på avtryckaren lite lätt så att föregående previewbild försvinner lite fortare än de 2 sec som den normalt skulle hänga kvar. MEN, det kan också vara ett plus att den gör så beroende i vilket sammanhang man fotograferar. Du kan ju direkt i sökaren se om bilden blev felexponerad till exempel och sedan snabbt korrigera det.

Du kan välja mellan en optisk bild i sökaren eller elektronisk. Den optiska bilden visar en stor klar bild och en ljus ram som visar vad som hamnar i bild. Jag använder den när jag fotograferar snabbt. När det inte finns tid att komponera perfekt helt enkelt. Om jag har tiden att komponera så använder jag den elektroniska bilden. Den visar exakt vad du får. Så varför inte använda den jämt? Jo, bilden är elektronisk och när man fokuserar så fryser den bilden för ett ögonblick och då kan man missa ett avgörande ögonblick. Därför använder jag den endast när jag vet att jag har tiden...

Hursomhelst, jag rekomenderar fujin varmt. Jag fullkomligt älskar den trots quirks!
Den gör jobbet och den gör det bra. Resultatet ifrån denna lilla pärla blåser bort allt negativt som nämnts om denna kamera. När man lärt sig kameran är den kanon!'

Här är en länk till min flickr sida, där kan du se ett gäng bilder tagna av x100:an.
Jag plåtar s/v så jag hoppas du står ut utan färgen..

http://www.flickr.com/peterlevi

PS! Jag känner några som känt begäret att byta "upp" till x-pro 1:an.
Den är inte tyst, och den har bländar chatter som låter konstant. Den är inte lika smidig eftersom
den är större och har utbytbar optik. I mitt fall så kränger jag hellre på mig canon femman i sådana fall. MEN, den är likförbannat en suverän kamera det måste liksom tilläggas. Men den kan liksom inte jämföras med x100:an, det är en helt annan typ av kamera. Det är nästan lite fånigt att dra liknelser.
 

LGS

Aktiv medlem
Det som är mest irriterande med x100:an är att när man tagit en bild så visas den i sökaren och man måste klicka bort den eller vänta innan man kan ta nästa bild. Man kan säkert stänga av den funktionen, men som standard visas ju alltid bilder man tar i LCD displayen. Tyvärr gör den det även in sökaren. Vilket betyder att om jag tar en bild på en person på stan så hinner han fram och slå mig på käften innan resultatet av första bilden försvunnit ur i sökaren. Eller jag kan missa en kommande bild. Så, om man tagit en bild så måste man trycka ännu en gång på avtryckaren lite lätt så att föregående previewbild försvinner lite fortare än de 2 sec som den normalt skulle hänga kvar. MEN, det kan också vara ett plus att den gör så beroende i vilket sammanhang man fotograferar. Du kan ju direkt i sökaren se om bilden blev felexponerad till exempel och sedan snabbt korrigera det. .
Den funktionen stängde jag av direkt. Hur jag gjorde minns jag inte, det var i höstas, men det var inte krångligt. Vill jag se en bild får jag trycka på den lilla "gröna" knappen.

Förövrigt finns redan en tråd med ämnet Fuji X100. Det kanske finns någon forumvärd som kunde slå samman den tråden med denna, så skulle den ursprunglige frågeställaren kanske få ännu fler svar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Den funktionen stängde jag av direkt. Hur jag gjorde minns jag inte, det var i höstas, men det var inte krångligt. Vill jag se en bild får jag trycka på den lilla "gröna" knappen.

Förövrigt finns redan en tråd med ämnet Fuji X100. Det kanske finns någon forumvärd som kunde slå samman den tråden med denna, så skulle den ursprunglige frågeställaren kanske få ännu fler svar.
Man stänger av bildvisningen helt och hållet. Men det är såklart inte så roligt.
 

Peter Levi

Medlem
Den funktionen stängde jag av direkt. Hur jag gjorde minns jag inte, det var i höstas, men det var inte krångligt. Vill jag se en bild får jag trycka på den lilla "gröna" knappen.

Förövrigt finns redan en tråd med ämnet Fuji X100. Det kanske finns någon forumvärd som kunde slå samman den tråden med denna, så skulle den ursprunglige frågeställaren kanske få ännu fler svar.
HA! Tack för den lilla pushen, äntligen gick jag in och hittade var man stängde av eländet.
Att jag inte gjort det tidigare är ett mysterium, nu blev ju kameran ÄNNU bättre ;)
 
ANNONS