Annons

Kameran stänger av sig (7D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Photomannen

Medlem
Hej!

När det är kallt ute (om man nu tycker att 5 plus är kallt!) stänger kameran av sig/låser sig. För att få igång den igen är man tvungen att ta ut batteriet och sätta tillbaka det igen! Förbaskat irriterande, särskilt om man satt upp den på stativ ute i trädgården och står inomhus med fjärrkontrollen när motivet med stort M visar sig!!
 

robert nordin

Aktiv medlem
Hej!

När det är kallt ute (om man nu tycker att 5 plus är kallt!) stänger kameran av sig/låser sig. För att få igång den igen är man tvungen att ta ut batteriet och sätta tillbaka det igen! Förbaskat irriterande, särskilt om man satt upp den på stativ ute i trädgården och står inomhus med fjärrkontrollen när motivet med stort M visar sig!!
Du har givetvis stängt av "energisparläget", om det nu skulle spela in? Du kan ju oxå testa att återställa kameran via menyvalet.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Du hann före mig där.
Den här typen av problem är oftast orsakade av just batteriproblem.

Utan att gå in på de tekniska/teoretiska förklaringarna kring det här allt för detaljerat.
Så levererar batterier alltid sämre prestanda vid kyla.
Är batteriet dessutom dåligt, antingen felaktigt, eller utslitet.
Så levererar batteriet ännu sämre prestanda.
Till slut så kommer batteriet inte att klara av att leverera den strömstyrka som krävs av kameran vid högre belastning.
Då sjunker spänningen internt i kameran. Till den nivå att kameran slutar fungera/stänger av sig.

Ett sätt att testa batterier på är att ladda det fullt.
För att sedan lägga det, i dubbla plastpåsar (kondens och batterier är ingen bra kombination), i kylen ett antal timmar.
För att sedan se om det fungerar som det skall.

Lämpligt sätt att testa sedan är att sätta kamera på RAW och serietagning, för att se om kameran fungerar under längre bildserier.
Detta då det gör hög belastning på batteriet.
 
Tack för svaren.
Jag ska prova batterierna. Men jag har 2 st och det är samma bekymmer med båda. Ena batteriet är bara ett halvår gammalt.
Det händer även med batterigreppet på, med båda batterina i.
Kameran har funkat i kallt väder förut. Inte varit några bekymmer med kyla eller minusgrader.

//Niclas
 

Photomannen

Medlem
Du hann före mig där.
Den här typen av problem är oftast orsakade av just batteriproblem.

Utan att gå in på de tekniska/teoretiska förklaringarna kring det här allt för detaljerat.
Så levererar batterier alltid sämre prestanda vid kyla.
Är batteriet dessutom dåligt, antingen felaktigt, eller utslitet.
Så levererar batteriet ännu sämre prestanda.
Till slut så kommer batteriet inte att klara av att leverera den strömstyrka som krävs av kameran vid högre belastning.
Då sjunker spänningen internt i kameran. Till den nivå att kameran slutar fungera/stänger av sig.

Ett sätt att testa batterier på är att ladda det fullt.
För att sedan lägga det, i dubbla plastpåsar (kondens och batterier är ingen bra kombination), i kylen ett antal timmar.
För att sedan se om det fungerar som det skall.

Lämpligt sätt att testa sedan är att sätta kamera på RAW och serietagning, för att se om kameran fungerar under längre bildserier.
Detta då det gör hög belastning på batteriet.

Photomannen:
Batteri problem, tja prestandan är lika bra som när den var ny om man ser på antal exponerade bilder som går att ta samt uppladdnings prestandan, det knepiga som lutar åt att det är fel på själva kameran är att den låser sig när den är påslagen i kyla, spelar ingen roll om batteriet är helt nyladdat. Man kan väl säga att problemet är löst genom att jag har ändrat automatisk avstängning till Av, så nu gäller det bara att komma ihåg att stänga av kameran också!
 

MHRB

Medlem
Firmware-version och optik?

Hej,
Jag hade liknande problem med min 7D efter uppdatering till firmware 2.0 i augusti. Problemet dök bara upp när jag hade min 24-70/4L monterat. Problemet var inte att kameran stängde av sig utan att den hängde sig & jag fick ta ut batteriet för att få igång den igen. Fick flera tips om återställning till grundinställningar, ta bort egna programmeringar mm här på Fotosidan men innan jag hann testa dem kom version 2.0.3 av firmware och den löste alla mina problem.

Lycka till!
 
Jag ska kolla vilken firmware jag har. Jag gjorde uppdateringen i somras eller när den nu kom. När kom 2.0.3?
Det kommer inga felmeddelanden.
// Niclas
 

MHRB

Medlem
Firmware 2.0.3

Hej,

Måste erkänna att jag inte kommer ihåg när jag uppdaterade, sannolikt slutet september eller i oktober. Borde stå datum på Canons hemsida, kolla in där för exakt svar.

//Mats
 

MHRB

Medlem
Firmware 2.0.3 igen

Har nu kommit till en dator och kollade på Canons hemsida. 2.0.3 släpptes 2012-09-12.

//Mats
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag hade ett liknande problem med min 7D, felet då var dåliga lödningar i batterimodulen i kameran. Fick det utbytt på garanti...
 

MHRB

Medlem
Hej,
Jag hade liknande problem med min 7D efter uppdatering till firmware 2.0 i augusti. Problemet dök bara upp när jag hade min 24-70/4L monterat. Problemet var inte att kameran stängde av sig utan att den hängde sig & jag fick ta ut batteriet för att få igång den igen. Fick flera tips om återställning till grundinställningar, ta bort egna programmeringar mm här på Fotosidan men innan jag hann testa dem kom version 2.0.3 av firmware och den löste alla mina problem.

Lycka till!
Fick lite hjärnsläpp igår, optiken som satt på vid problem var en 24-105/4L och inget annat. Ursäkta och hoppas ditt problem löser sig.
 
Hej.

Har försökt att uppdatera firmware till version 2.0.3. Men det går inte. Har uppdaterat EOS Utility till senaste versionen, men det hjälper inte. Får bara meddelande att filen inte går att öppna, kontakta filens ägare. Har ringt Canon support och dom vill/kan inte hjälp. Dom tycker att jag ska skicka kameran till Intervision för uppdatering. Ringde till Intervision och dom skrattade och sa att visst dom kan göra det, men det kostar ju pengar. Det där är ju en gratis uppdatering så dom tyckte att det är konstigt att inte support hjälper till.

Vet någon här hur man ska gå till väga?

//Niclas
 

Kvitung

Aktiv medlem
Uppdatera firmware är inte svårt, inte när man gjort det några gånger, ladda ner firmware och lägg den på minneskortet

ställ kameran på P slå på meny -> skiftnyckel med tre pluttar -> firmware uppdatering.

Någon har redan ställt den viktigaste frågan pirat eller originalbatterier?
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Har i flera timmar försökt att installera EOS Utility version 25.1 på min mac med os x 10.8.2 & det är helt omöjligt att få det att funka & jag har googlat & hittat rätt många med samma problem...

Men det gick bra att ladda ner uppdateringen till kameran & använda en kortläsare, då behöver du inte EOS Utility, så du kan ju pröva det om du har tillgång till en, förhoppningsvis så löser uppdateringen dina kamera problem, jag använde min 7D i -30 & den funkade bättre än vad jag gör i dom temperaturerna... =)

Lycka till!!

/Sladdfantomen
 
ANNONS