Annons

Lagfotografering, hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mane

Medlem
Har lovat att fotografera sonens innebandylag (-01:eek:r) för att kunna lägga upp bilder på hemsidan. Jag är "nybörjare" och har en Canon EOS 600D med ett objektiv 18-135mm samt stativ. Tanken är att jag ska fota enligt följande:

*Lagbild i gympahallen (får bli mot tex en blå tjockmatta för att få en så neutral bakgrund som möjligt)
*Enskild närbild på ansikte (funderar på ett vitt lakan som bakgrund)
*Enskild helbild med klubba (Får se om de ryms inom lakanet!)

Snälla, ge mig era *enklaste* & bästa tips att tänka på utan att göra en för stor grej av det hela!
Jag vet att det inte är ultimat att fota i hallen med tanke på ljus osv men nu är det som det är!!!
(Vi kan inte vara ute heller eftersom det är kvällstid).

Ös på med tips!!!
 

RH85

Aktiv medlem
Försök hitta en ljus del i hallen där du kan ta bilderna emot, speciellt om du saknar blixtar så måste du använda det naturliga ljuset så mycket som möjligt.

Hög bländare & hög ISO.
 

Mane

Medlem
Tack, hur vet jag vad som är lagom bländare & ISO då ?!
Är det onödigt att använda den inbygda blixten vid lagbilden eftersom det blir ganska långt avstånd mellan blixt & laget?

*ler okunnigt*
 

oyegie

Aktiv medlem
Tack, hur vet jag vad som är lagom bländare & ISO då ?!
Är det onödigt att använda den inbygda blixten vid lagbilden eftersom det blir ganska långt avstånd mellan blixt & laget?

*ler okunnigt*
Du får prova dig fram helt enkelt,finns oftast en exponeringsmätare som du kan ta hjälp av till en viss del.
Inbyggd blixt är stort nej.

Om du lär dig använda kameran så blir det lite lättare,läs manualen den är till stor hjälp.

Som exempel ställ kameran på bländarprio och välj ett litet bländarvärde,det ger kort skärpedjup och stort ljusinsläpp,ställ sedan iso så att du får lagom slutartid så att det inte blir rörelseoskärpa,eftersom du har stativ är det en fördel då du kan använda lite längre tider än vanligt.
 
Senast ändrad:

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Matchljus! Vitbalans!

När du är i hallen kolla om det finns matchljus! Det är så att många hallar har träningsljus och matchljus! Med träningsljus brukar varannan eller var tredje lampa vara tänd men med matchljus är det alla! Det gör stor skillnad om du skall fota i hallen!
Ställ vitbalansen manuellt! Speciellt om du skall ta mot tjockmatta! De brukar ha en ljusblå färg som kan lura kameran med galna hudtoner som följd!

Stäng av den inbyggda blixten helt och vrid upp ISO! Du borde kunna lägga dig på 1000 - 1600 med den kameran!

Välj AV programmet och ta bländare 8-11 så du får ett skärpedjup som gör att de flesta finns inom skärpeområdet !

Med detta borde du få en slutartid på 1/100 eller kortare! För lång slutartid (neråt 1/30 eller långsammare) så hinner de röra sig lite med oskärpa som följd!

ANVÄND STATIVET! På detta sätt får du så lite skakningsoskärpa som möjligt! Om du inte har fjärrutlösare kan du använda självutlösaren ställd på 2 sekunder!

Ta många bilder på hela gruppen! Alltid någon som blundar eller annat och då kan man "byta huvuden" i Photoshop mellan bilder för att rädda upp det i nödfall

Se till att alla har matchställ med skor och strumpor så det blir snyggt!

Några tips som ploppade upp i skallen!
 

oyegie

Aktiv medlem
Glöm inte fota i raw,då kan du justera vitbalans,kontrast,exponering etc efteråt.
Gällande porträtt på ansikte och helkropp så kör med stor brännvid dvs 80mm eller ännu större.
 

gorse

Aktiv medlem
Med all respekt, det är inte så ovanligt att nybörjare på foto tar på sig fotouppdrag och sedan frågar efter tips på hur man skall ro saken i land. Mtt bidrag i debatten är att köra kameran på helautomatiskt läge, även med iso och vitbalans. Är fotografen inte så van med raw, så är det fel tillfälle att börja med det nu. Så min röst är jpg. Kameran är inte helt dum i huvudet som man skulle kunna tro. Det kommer att duga och fotografen kan koncentrera sig på att dirigera folk i rätt riktning utan att behövs bekymra sig om kamerainställningarna. Det är svårt så det räcker ändå, att hålla reda på att alla är med, inte försvunnit på toa, kollar åt annat håll, glömt klubban, håller ut tungan, blundar, knuffar kamraten brevid etc.

Mer praktiska tips är att att ställa upp laget mitt på golvet, mitt i hallen och låta hallen vara en naturlig bakgrund. Det är ju där de tränar och spelar. Likaså med de enskilda porträtten. Då blir det bra mycket enklare än att pricka in bakgrunden, dvs man behöver inte sikta så eventellt lakarn täcker bilden ordentligt. Det svåra är att hålla folk borta från bortre delen av hallen. Zooma inte ut, utan backa hellre om laget inte får plats. Skrik direktiv tydligt och ha kontroll på folk. Håll föräldrarna på avstånd (i alla fall bakom ryggen, för de kommer passa på att ta sina egna gruppbilder, och skrika titta hitåt)

För att inte hälften skall blunda, be alla blunda och räkna till tre. På tre öppnar alla ögonen och då trycker man. Glöm inte att ta lite pajasbilder också.
 

Mane

Medlem
Supertack!!!
Jag har haft kameran sen i somras men har i stort sett bara fokuserat på att lära mig att fota fina bilder utomhus så det här blir en ny utmaning!
Jag har varit i hallen och testfotat lite. Det har visat sig att bilderna får en gul/orange ton (ungefär som när man fotar i kyrkor). Jag antar att det beror på det dåliga ljuset & är nå´t vi får stå ut med!
Som tur är har jag Photoshop att sitta & fuska med i efterhand =D
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det gulaktiga ljuset beror felaktig vitbalans som lätt går att korrigera i efterhand. Särskilt lätt i ACR om du har photoshop.




/Stefan R. Nilsson
 

gorse

Aktiv medlem
Eller så ställer man om kamerans vitbalans till symbolen för glödlampa om man vill göra mest jobbet i kameran och man väljer i övrigt automatiska läget.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Eller så ställer man om kamerans vitbalans till symbolen för glödlampa om man vill göra mest jobbet i kameran och man väljer i övrigt automatiska läget.
Vitbalans på glödlampa!?
Vanligtvis är det lysrör som gäller i sporthallar.


Om du med "automaiska läget" menar "gröna rutan" så kommer det definitivt inte att bli bra.

Med tanke på utrustningen, som är allt annat än optimal för ändamålet.
Så är det enda vettiga att dra upp ISO:t ordentligt, ställa kameran på bländarprioritet (Av) och ställa in största möjliga bländare.
Stativ är ett måste.
RAW är definitivt att föredra framför Jpeg i det här fallet.
Den inbyggda blixten skall under inga omständigheter användas för ett sådant här jobb.

"Manuell"/"egen vitbalans" är helt klart att föredra vad det gäller vitbalansen.
I andra hand att ställa in vitbalansen på lysrör förutsatt att det är vad som används i hallen ifråga.

Har jobbat med både lagfotograferingar och som skolfotograf.
Rent generellt så vill jag avråda från att göra den här typen av jobb utan studioblixtar.

Att köra "helautomatisk" inomhus, för den här typen av jobb är högst riskabelt, och riskerar att leda till att bilderna i praktiken blir oanvändbara.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Jag är själv amatör men instämmer med att du istället för lakan bör ha idrottshallen bakom, tele, kort skärpedjup och tomt närmast bakom. Tror det blir snyggare än lakan.

IKEAS ljustäta rullgardin har jag läst att många använder som lågbudgetbakgrund om du absolut vill ha bakgrund. Finns vit, grå och svart med ena sidan blank och andra matt. Olika bredder och längd tillräcklig för halvfigur. Men tänker du inte fortsätta med prorträttfoto känns det som en onödig kostnad. (Kollade, den heter Tupplur, 199kr för b140 l195cm)
Men för det här jobbet tror jag mest på suddig idrottshall som bakgrund. Och ta gärna några fler provbilder vid någon träning så att du vet att det funkar när du kör skarpt.
 

Dfini

Medlem
Jag har gjort samma typ av jobb och har lärt av mina misstag, och lektien är: plugga på! Det är pinsamt att behöva be ta om bilderna dagen efter för att inget blev bra i kameran. Vissa saker nämd förut, men detta är min lista som jag jobbar efter.

1) Fota i RAW - det är inte svårt att lära sig och då behöver du inte oroa dig för vitbalans. Alt. lära dig att mäta vitbalans mot en vit/grå bakgrund i hallen.

2) Matchbelysning - kolla med vaktmästeren innan, da det inte är säkert att laget vet vars man här på det.

3) Laget mitt i hallen - de blåa bakgrunder är vidriga och du släpper oroa dig för fula skuggor. Det samma gäller porträttbilderna - ta dom en bra bit från väggen.

4) Som redan nämnt - be alla stänga ögonen, räkna till 3 och ta bilden när dom just har öppnat ögonen. Ta många kort och Photoshop ögon sen - fast med denna metod brukar det alltid vara ett som är bra.

5) Ta lite busbildar, ex hoppbild, pyramid eller liknande

6) Stativ!

7) Porträtt, köp en billig kinablixt att bounce i taket/väggen om du måste fota inne i hallen. De rum där de har redskap brukar ha lägra till taket och funkar till denna metod. Alt. hitta ett bra fönster och fota där. Fota inte i lägra brännvidd än 70-80 då spelarna då blir tjocka i ansikten. Ta 3-4 bilder och kolla att det inte är fula skuggor bakom, eller svettige pannor.

Det var vad jag kom på - hoppas du förstod mitt svedanska :)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Är fotografen inte så van med raw, så är det fel tillfälle att börja med det nu. Så min röst är jpg.
Är väl snarare tvärtom. Om man som nybörjare fotar i RAW så har man ju större möjligheter att "rädda" bilden i efterhand. Även vitbalans går ju att ändra fritt med RAW, då räcker ett vitt A4 papper som någotsånär referens för vitbalansering i efterhand.
 

gorse

Aktiv medlem
Vitbalans på glödlampa!?
Vanligtvis är det lysrör som gäller i sporthallar.


Om du med "automaiska läget" menar "gröna rutan" så kommer det definitivt inte att bli bra.
Hon skrev att det blev gult på bilderna. Då envisas jag med glödlampa även om det är ljusrör. Blev det andra färger, så hade jag också kört på ljusrör. Bäst är manell vitbalans men det är svårt om man inte är van. Inte läge att gissa vitbalansen. Kör man RAW kan det kvitta som ni redan skrivit. Men om man inte är så van vid raw så blir det också svårt. Jag är inte expert eller proffesionell fotograf. Jag fotar i fotoklubbs-hobby-nivå. Jag har försökt hålla cirkelkurser i elements och skall man vara krass är är min erfarenhet att även de enklaste manövrar med fotografering för en ovan fotograf nästan helt oöverstigliga hinder på vägen. Det är lätt att glömma hur svårt det är för nybörjare när man själv överlistat hur sin kamera fungerar och när man klarar av de flesta redigeringar i dataprogram. Det ser man även här på forumet (tex när bländaröppningar anges i mm [sic!]). Jag har själv stått och gapat och blivit förvånad över hur svårt det är för folk att bara skilja på höger och vänsterklick i datorn.

Jag vet inte varför inte automatiska lägen inte skulle bli bra? Jag måste ha en kamera som är sjukt bra på autoläget, en samsung-kamera för 2500 spänn på rea, jämfört med Nikon och Canon som tydligen inte går att fotografera med annat än specialinställningar. Jag har fått bilder som varit skapliga i autoläget och då är det en ändå en omodern kamera. Hur kan det vara möjligt? Skall jag dra slutsatsen att nämda märken skall man unvika?

Observera; Jag är inte emot något av råden i tråden. De är alla helt korrekta. Men, om det är i elfte timmen och man inte är så van så är det inte läge att mixtra med tusen inställningar när man väl står där med massa folk. Det förvånar mig faktiskt att ändå erfarna fotografer ger som råd att experimentera när det är skarpt läge. I varenda bok jag läst om foto så står det att man skall komma till fotosessionerna väl förberedd. Att vara osäker på sin kamera är inte bra start. Det tar inte lång stund för foto-objekten att ledsna om man skall stå och ratta på kameran hela tiden. Men, finns det tid att öva och testa, så blir det en annan pilsner, då är allt redan inställt när man kommer med kameran.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Håller med Göran Sedvall. Även om det är lysrör och bilderna ändå upplev som gula så kan man välja annan inställning eller som sagt Manuellt ställa in det om man fotar JPG. Annars fotar man RAW!

Jag får också justera vitbalans trots jag har modern Canon systemkamera. Dock beror nog det inte på att det är felaktigt val. Det beror nog på att Canon försöker behålla mysfaktorn mer än att totaldöda den genom göra allt dötrist ljus vilket "korrekt" vitbalansering oftast kan ge.

Ibland gör jag så att jag låter kameran välja VB och sedan låter jag LR välja VB och sedan väljer jag nåt mittimelllan. Kameran älskar behålla mysljuset medan LR oftast försöker totaldöda den.
Detta gäller särskilt vid inomhusfotografering med lysrör men mest med lampor.
Färgade lampor är rent sagt ett helvete att korrigera för.

/Stefan
 

BeriJan

Aktiv medlem
...Så är det enda vettiga att dra upp ISO:t ordentligt, ställa kameran på bländarprioritet (Av) och ställa in största möjliga bländare...


Till TS, om du väljer att köra största möjliga bländare så kom ihåg att kolla skärpedjupet sa att alla spelare blir i fokus om du har dem placerade i flera rader.
 

Janne H

Aktiv medlem
Har lovat att fotografera sonens innebandylag (-01:eek:r) för att kunna lägga upp bilder på hemsidan. Jag är "nybörjare" och har en Canon EOS 600D med ett objektiv 18-135mm samt stativ. Tanken är att jag ska fota enligt följande:

*Lagbild i gympahallen (får bli mot tex en blå tjockmatta för att få en så neutral bakgrund som möjligt)
*Enskild närbild på ansikte (funderar på ett vitt lakan som bakgrund)
*Enskild helbild med klubba (Får se om de ryms inom lakanet!)

Snälla, ge mig era *enklaste* & bästa tips att tänka på utan att göra en för stor grej av det hela!
Jag vet att det inte är ultimat att fota i hallen med tanke på ljus osv men nu är det som det är!!!
(Vi kan inte vara ute heller eftersom det är kvällstid).

Ös på med tips!!!
Visst går det att fota lagbilder i det ljus som finns i hallen, men det blir dessvärre aldrig riktigt bra.
1. ljuset kommer för mycket uppifrån, du får mörka ögon på spelarna.
2. Färgtemp o spektrum på ljuset är inte vad kameran din är gjord för.
Stativ, högt iso o lång slutartid är nog det minst dåliga detta fall.
Bäst är en blixt i ett vitt paraply en meter eller två ovanför kameran, då har du ett mjukt snyggt ljus över hela laget.
Hälsn.
/Janne
www.brudfoto.nu
 

WildBoar

Aktiv medlem
När det kommer en "riktig" fotograf och fotograferar så sätts ofta en hel timma av enbart för detta ändamål. När en glad amatör/förälder ska stå för fotograferingen så kör man oftast träningen som vanligt och fotograferingen ska klaras av i en handvändning och i möjligaste mån ske utan att störa träningen.

Så förutsättningarna som amatör är ganska hemska. Man har utrustning som inte är avpassad för ändamålet, ofta har man dåligt med erfarenhet/kunskap och så ska det gå undan. Resultatet kommer troligen inte att bli bländande men det går att få till användbara bilder ändå. Gratis är gott för en fattig förening och kraven på bilderna får bli därefter.

Jag testade att ta lagfoto för en tid sen och här är några konkreta tips.

Testa hemma på din son att ta såna bilder som du har tänkt dig.
Använd stativ
Använd INTE den inbyggda blixten.
Använd inte för långa slutartider. I den åldern har dom svårt att hålla sig stilla.
Om du vet hur du hanterar det i efterbehandlingen så fota i RAW. Annars kör jpg.
Testa i förväg på plats. Använd någon förälder eller någon annan tålmodig för att ställa in kameran innan du sätter igång.
Använd seriebildtagning. Om du tar flera bilder i rad ökar chansen till att något blir bra eller åtminstone bättre än dom andra.
Ta lite plojkort där killarna får leka av sig med kaninöron eller vad dom nu vill. Det kan f.ö. bli riktigt kul och uppskattade kort.
Ställ inte för stora krav på dig och dina bilder utan ha kul och försök lära dig saker som gör att du kan ta ännu bättre bilder nästa gång.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Du kan även testa vitbalansen genom att sätta på Live view, och ändra igenom de olika lägena så ser du direkt hur det blir innan du fotograferar.

I ett sånt här fall skulle jag faktiskt testa läge TV 1/100 och 3200 iso
 
ANNONS