Annons
Gammal 2013-03-23, 17:05
Mr Davidson

Garv!
Japp, helt klart. Och, en som nappade också uppåt i listan av inlägg. Är det då möjligt för mig att titulera mig marknadsförare? *S*
Gammal 2013-03-23, 17:20
iSolen.se

Snapphane skrev: Ja som vissa sagt redan, gratis modeller är väl inte fel? Har man tröttnat på att terrorisera sin familj och vänner och inte har råd att betala en riktig modell är väl detta utmärkt?
Jag kan nog betala men det kan vara kul att fota lite annorlunda folk. Har dessutom alldeles för få modellbilder i min portfolio. Tycker f ö att det är svårare att fota vänner o familj än modeller.
Gammal 2013-03-23, 17:22
Rommel

Ta in/annonsera om en frivilliga sminkös så gör alla varandra en tjänst. Gillar ni varandras jobb så är det inte omöjligt att det genererar flera jobb eller ha reklam hos varandras hemsidor/butiker
Gammal 2013-03-23, 23:34
iSolen.se

Rommel skrev: Ta in/annonsera om en frivilliga sminkös så gör alla varandra en tjänst. Gillar ni varandras jobb så är det inte omöjligt att det genererar flera jobb eller ha reklam hos varandras hemsidor/butiker

Till slut har vi en massa företag som gör reklam för varandra och ingen tjänar pengar.
Gammal 2013-03-24, 15:03
Placebola

Jag ser inte problemet. Jag är amatör och novis i jämförelse med er stora hajar, men ett sånt här erbjudande låter kanon för mig. På senare tid har jag fått förfrågningar om betaljobb, så det är först nu jag börjar värdesätta min fototid. Antagligen skulle jag kunna ragga till mig en klippning och sedan ha någon bild att peta in i min portfolio. Att det säkert är ett gäng unga tjejer med nystartad verksamhet låter i mina öron som en nästan garanti för att de kommer höra av sig för fler uppdrag - och då kanske med betalning. Det är inte som att tre timmars utekväll med kameran (dom kan ju inte kräva någonting riktigt) plus ett par timmar i datorn skulle vara någonting negativt eller farligt för mig.
Gammal 2013-03-24, 15:09
Grevture
Administratör

Placebola skrev: Jag ser inte problemet. Jag är amatör och novis i jämförelse med er stora hajar, men ett sånt här erbjudande låter kanon för mig. På senare tid har jag fått förfrågningar om betaljobb, så det är först nu jag börjar värdesätta min fototid. Antagligen skulle jag kunna ragga till mig en klippning och sedan ha någon bild att peta in i min portfolio. Att det säkert är ett gäng unga tjejer med nystartad verksamhet låter i mina öron som en nästan garanti för att de kommer höra av sig för fler uppdrag - och då kanske med betalning. Det är inte som att tre timmars utekväll med kameran (dom kan ju inte kräva någonting riktigt) plus ett par timmar i datorn skulle vara någonting negativt eller farligt för mig.
Jag misstänker att det sorm retar en del är att det (antagligen oavsiktligt) framstår lite som att de frågar efter en professionell fotograf, men inte är beredda att betala för det.

Att någon erbjuder en amatör eller entusiast möjlighet att fotografera mot lite gentjänster har nog få något emot - det är ju så många hittar in i branschen. Däremot är många som arbetar som fotografer ofta lite less på att få frågor om att jobba gratis. Det är nog därifrån och ihop med den kanske lite oklart formulerade förfrågan som irritationen kommer.
Gammal 2013-03-24, 17:53
iSolen.se

Placebola skrev: Jag ser inte problemet. Jag är amatör och novis i jämförelse med er stora hajar, men ett sånt här erbjudande låter kanon för mig. På senare tid har jag fått förfrågningar om betaljobb, så det är först nu jag börjar värdesätta min fototid. Antagligen skulle jag kunna ragga till mig en klippning och sedan ha någon bild att peta in i min portfolio. Att det säkert är ett gäng unga tjejer med nystartad verksamhet låter i mina öron som en nästan garanti för att de kommer höra av sig för fler uppdrag - och då kanske med betalning. Det är inte som att tre timmars utekväll med kameran (dom kan ju inte kräva någonting riktigt) plus ett par timmar i datorn skulle vara någonting negativt eller farligt för mig.
Risken är att de inte får några bra bilder och att du inte får några bra bilder.

Plus att bägge parter slösat bort tid.
Gammal 2013-03-24, 18:26
bromesko

Det är alltid kul med nya medlemmar. Hoppas dom trivs här på forumet bland gratisplåtare och portfoliobyggare.
Gammal 2013-03-24, 18:38
Helmetrock

Jag undrar varför man inte ser en massa golfproffs som är vana att få betalt för att spela golf gnälla över att golfbanor annonserar efter golfspelare som inte bara ska spela gratis utan till och med betala dyra pengar för att göra det!
Gammal 2013-03-24, 18:59
Rommel

Jag känner tandläkare som ibland utför gratis tandvård till bekantas bekanta och fått så grym respons och rykte att det är stört omöjligt att bli patient. En ut, en in.

Edit: betalning eller betalning. Oftast har de återkommit med blommor och whisky eller annat. Sen pratas och rekommenderas.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gammal 2013-03-25, 07:12
snap01

Rommel skrev: Jag känner tandläkare som ibland utför gratis tandvård till bekantas bekanta och fått så grym respons och rykte att det är stört omöjligt att bli patient. En ut, en in.

Edit: betalning eller betalning. Oftast har de återkommit med blommor och whisky eller annat. Sen pratas och rekommenderas.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ska tandläkarn betala sin hyra med blommor o whisky? Jag vet mängder fotografers som gjort jobb billigt-gratis o ingen har fått något större betaljobb tillbaks. Dom som eftersöker gratis vill inte betala nu eller senare. Det lustiga är att man aldrig hittar gratis husbyggare,rörmokare,elektriker dom har kanske inte gått på iden om att fylla sina rekommendationer.
Det är upp till var och en att göra gratis men anser ni att ni inte ens är värda en krona för era bilder? Jag har aldrig kört gratis för att bygga upp portfolio det räcker oftast att köra lite lägre pris. För mig känns gratis tok desperat. Varför folk antar sådana (smarta) upplägg är oftsast frilansare med födo pengar från annat fast jobb.
Det som en riktig kund säker är en bra fotograf som kan leverera det dom söker och vill ha o priset kommer i andra hand. Bra bilder säljer betydligt bättre än gratis bilder. För att komma in i branschen gäller bra bilder,portfolio o kontakter o knacka dörr hos mängder med tilltänkta kunder.
Gammal 2013-03-25, 09:09
Kvitung

Det är väl jättekul att gå på A W.
Men att gå ditt för att bygga portfolio leder bara till att man nischar sig som gratisfotograf.
Jag har faktiskt svårt att se en win/win i det här (och det tycker jag är lägsta kravet).

Skulle det vara för en ideell förening som verkar för ett gott syfte skulle jag dock inte tveka, men fotografera gratis för ett företag till deras hemsida -No way

Ibland verkar det på portfoliobyggarna att bilderna som kommer från ett grattis jobb
är guld värda som de bilder är helt ovärderliga i en portfolio.
Men faktum är att bilder från en gratis fotografering genererar inga pengar i längden heller.

Sen en annan attityd jag blir så less på är dessa fotografer som börjar yra om ”rädd för konkurrens” Jag personligen konkurrerar inte om gratisjobb över huvudtaget.
Utan jag tycker bara synd om dessa stackare som gör allt gratis i hopp om en fotokarriär
som aldrig kommer igång.

Sen kan ni ställa er själva frågan skulle ni fortfarande handla på Lidl om de femdubblade priserna?
Gammal 2013-03-25, 10:32
Tomas Töråsen

Så hur ser ni anti-gratis-jobbare på TFP och old fashion testing?

Jag håller i övrigt med principellt om mycket som sägs emot att jobba gratis, men man får skilja på sakerna lite mer.
Gammal 2013-03-25, 11:01
Snapphane

Man får inte glömma att det finns folk, jag själv t ex, som inte direkt hyser några drömmar om att jobba som fotograf. Det är för mig rent en kul hobby. Jag skulle inte ens fota för mitt portfolio, utan bara för att det är skoj. Jag kan hålla med om att det är dumt att jobba gratis, men om man aldrig tänker ta betalt så är den egna förlusten minimal.

Sen får ju företaget som "köper" tjänsten tänka på att de får vad de betalar för. Att plocka in mig, som ett exempel, skulle vara en mindre katastrof. Jag saknar helt klart rätt utrustning till att börja med. Då är det mycket bättre att lägga 500 spänn på nästa kille som faktiskt kan leverera något. Men det lär ju företaget lära sig till nästa gång.
Gammal 2013-03-25, 11:26
Kvitung

Tomas Töråsen skrev: Så hur ser ni anti-gratis-jobbare på TFP och old fashion testing?

Jag håller i övrigt med principellt om mycket som sägs emot att jobba gratis, men man får skilja på sakerna lite mer.
TFP är ju en Win/win så jag säger inget fel med det
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.

B+W Filter