Annons

Smutsfläck efter rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

tommieh

Ny medlem
Lämnade in kameran på Scandinavian Photo och gick sedan ut och tog lite kort för att se om det var ordentligt gjort. När jag nu kom hem ser jag att det är helt okej förutom en stor fläck som syns på alla bilder och t.om. nedbländat till 5,6.

Kan man bara gå dit och säga att det inte blev rent (och slippa betala för det igen)..? Okej om det varit något dammkorn som smitit in och som man kan blåsa bort enkelt själv, men nu ser det ut som en fläck. Böt inte objektiv eller något emellan så att något skulle kommit in på 10 minuter känns väldigt osannolikt.

Se bildern:





 

Dragoen

Aktiv medlem
Kollar på sista bilden med bländare 22, där ser det snarare ut att vara damm eller annan typ av avlång partikel, ser inte ut som en fläck. Har du provat blåsa rent runt sensorn med blåsbälg? (Det kan ha varit partikel som suttit på annat ställe i kamerahuset som sen ramlat ner framför sensorn när du börjat fotografera och spegeln/slutare börjat veva runt luften i kamerahuset). Givetvis måste slutaren vara öppen om du blåser rent.

Däremot borde du kunna be dem att åtgärda detta, om det fanns där direkt efteråt så borde det inte vara något problem att få hjälp.

Antar att du kontrollerat att partikeln inte sitter på bakre linsen i objektivet?
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Varför inte fråga Scandinavian om vad de säger? Ta upp det med dem innan du lägger ut en tråd här hade varit mitt tips. Man har väl alltid rätt att klaga. Man kanske inte får rätt men om man tar upp det med dem kanske de löser det åt dig!

Just my opinion!

/Jon
 
ANNONS