Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Vilken kamera passar mig? Behöver hjälp

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2013-04-08, 01:42
unoengborg

perstromgren skrev: Säkert.

Nu vet ju inte exakt hur mycket vår frågare är beredd att lägga på utrustningen, bara att hon vill bli nöjd.

En 7D med 18-135 kostar ca 14000:-, en 5DIII med 24-70/2,8, 70-200 plus 100mm makro lär gå på väl över 50000:-
Ja, mycket pengar blir det. Fast ibland är mycket pengar och dyrt inte samma sak.

Det kändes lite fel att rekommedera 7D eftersom TS skrev att hon var kräsen. Å andra sidan verkar hon ju redan ha provat 7D utan att bli missnöjd, men tydligen inte tillräcklgt nöjd för att inte fundera på något bättre.

Ser vi på dxomark ligger 7D ungefär i klass med dagens bättre kompaktameror om än mera ljuskänslig. Forumet har dessutom haft en längre tråd här på forumet som heter "Är 7D verkligen så dålig...". Jag vet inte vad utfallet av tråden blev men om TS funderar på 7D, kanske hon skulle utforks tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=151535

Missförstå mig inte, 7D är säkert en bra kamera, även bra kompaktkameror är väldigt bra nuförtiden, men jämför TS med konkurrerande systemkameror finns det risk att 7D inte uppfyller TS höga förväntningar. Den fungerar säkert väldigt bra på fotbollsplanen på grund av sin snabbhet, men kanske inte lika bra i andra situationer, som t.ex. lågljussituationer då bruset skulle kunna bli störande.
Gammal 2013-04-08, 02:11
Grevture
Administratör

mmonika77 skrev: Finns det någonstans man kan jämföra bildkvalité på dessa kameror?
Om man tittar på Eos 5D, Eos 6D och Eos 7D (för att nu ta dem i nummerordning) så visst finns det skillnader i bildkvalitet mellan dem. Men ser vi till de saker du vill fotografera - "barnen, deras fotbollsmatcher, våra resor, blommor" - så är skillnaderna i bildkvalitet mellan dem i praktiken inte speciellt stor. Sedan skiljer de sig på lite andra sätt än bara bildkvalitet: de är till exempel lite olika snabba (5D Mark III och 7D är snabbare än 6D) och lite olika bra i svagt ljus (5D och 6D är bättre i svagt ljus än 7D). Medan till exempel 6D nog är smidigast om du ofta vill skicka bilder trådlöst till (eller via) mobilen.

Men du får även olika bra kvalitet beroende på vilket objektiv du väljer att använda. Ofta är skillnaderna mellan olika objektiv (även sådana som är för samma ändamål) såpass stor att det helt kan äta upp skillnaden mellan de olika kameramodellerna. Vilket gör att man ofta brukar säga att det många gånger är bättre att kanske satsa på en lite billigare kamera och istället lägge pengarna man då "sparar" (ganska tveksamt om man spar egentligen :-) på bättre objektiv. Typexemplet är det du nämner att du vill fotografera blommor. Där betyder det mycket, mycket mer att du har ett bra närbildsobjektiv än vilken av kameramodellerna du väljer.

Och för att ytterligare krångla till det: "bättre" objektiv handlar inte bara om kvaliteten som sådan, utan om att det är ett objektiv som passar för just dig när du tar just den sorts bilder du är ute efter. Det är inte så säkert att det bästa objektivet (sett enbart till bildkvalitet) är det som pasar en bäst. Ett tydligt exempel är om man skall iväg på en semesterresa då det kan vara en bra idé att offra lite teknisk kvalitet och istället få ett smidigare och mångsidigare objektiv. Ett tekniskt bätter objektiv kan kännas för stort och klumpigt så man låter bli att ha kameran framme när något intressant händer.

Det är ganska stor prisskillnad mellan kamerorna du kikar på:
Eos 7D - runt 11000 kronor
Eos 6D - runt 17500 kronor
Eos 5D - runt 27000 kronor

För de 16000 kronor som skiljer en Eos 7D och en Eos 5D får du ett eller ett par mycket bra objektiv, kanske en lös blixt, ett stativ (bra för blomfotografering) eller har råd att gå en fotokurs (både kul och lärorikt). Samma, i mindre skala för de nästan 10000 kronor som skiljer en Eos 6D och en Eos 5D.
Gammal 2013-04-08, 04:32
unoengborg

Grevture skrev:
Det är ganska stor prisskillnad mellan kamerorna du kikar på:
Eos 7D - runt 11000 kronor
Eos 6D - runt 17500 kronor
Eos 5D - runt 27000 kronor

För de 16000 kronor som skiljer en Eos 7D och en Eos 5D får du ett eller ett par mycket bra objektiv, kanske en lös blixt, ett stativ (bra för blomfotografering) eller har råd att gå en fotokurs (både kul och lärorikt). Samma, i mindre skala för de nästan 10000 kronor som skiljer en Eos 6D och en Eos 5D.
Är inte Canon hugget i sten kan man få ned priset en hel del genom att välja Nikon D600 som dessutom förmodligen skulle ge bättre teknisk bildkvalitet, än samtliga av ovanstående se:

http://www.dxomark.com/index.php/Cam...rand3%29/Canon

För 23 000 kan man få en Nikon D600 inklusive ett 28-300/3.5-5.6, som med en närgräns på 0.5 meter skulle klara både blommor och fotbollsmatch.
Gammal 2013-04-08, 07:47
Kvitung

7D blir perfekt!!
Gammal 2013-04-08, 14:10
AFJ

mmonika77 skrev: Kamerahuset runt 30000 om 5d miii och något objektiv att börja med ....?
Jag får intrycket att du är beredd att lägga en del pengar på din nya hobby.

Då tycker jag absolut du skall satsa på en 5D mk 3. Visst är 7D en kompetent kompis men det är skillnad i bildkvalité. En skillnad som även en amatör kan se och uppskatta. Handhavandet är i princip identiskt så det är lika lätt att lära sig fota med en systemkamera för 5000 som en för 30.000.

Som första objektiv tycker jag du skall köpa den i kit med Canons 24-105. Du behöver också en extern blixt, typ Canons 430. Då kommer du att kunna fotografera det mesta i familjeväg och allmänt foto.

Köp inga fler objektiv som start. Vänta med det tills du vet vad det är du vill ha och förstår skillnaden mellan olika objektiv men räkna med att kommer att vilja/behöva spendera ytterligare en hel del pengar för att få en "komplett" utrustning.

Lycka till!
Gammal 2013-04-08, 14:23
mmonika77

AFJ skrev: Jag får intrycket att du är beredd att lägga en del pengar på din nya hobby.

Då tycker jag absolut du skall satsa på en 5D mk 3. Visst är 7D en kompetent kompis men det är skillnad i bildkvalité. En skillnad som även en amatör kan se och uppskatta. Handhavandet är i princip identiskt så det är lika lätt att lära sig fota med en systemkamera för 5000 som en för 30.000.

Som första objektiv tycker jag du skall köpa den i kit med Canons 24-105. Du behöver också en extern blixt, typ Canons 430. Då kommer du att kunna fotografera det mesta i familjeväg och allmänt foto.

Köp inga fler objektiv som start. Vänta med det tills du vet vad det är du vill ha och förstår skillnaden mellan olika objektiv men räkna med att kommer att vilja/behöva spendera ytterligare en hel del pengar för att få en "komplett" utrustning.

Lycka till!
Så har jag tänkt, ett objektiv tills jag lärt mig. Läser på vad du rekommenderar. Jag tror jag förstår att det stor bildkvalitéskillnad. Ska utbocka känna på kamerahuset imorgon så jag är säker. Tack för ditt svar.

Vad jag förstått att vill jag ha något bra, något jag är nöjd med och något jag inte kommer ångra så kostar det? Har jag fel? Har nu sett bilder på 7d och även folk som skriver om bruset och att de får redigera mycket. Visst, man får kanske redigera men ska man verkligen vara beredd på det? Är det någon skillnad på canon 5d mkiii och 7d? Eftersom jag förstått att bildkvalitén blir bättre måste det väl vara så att man får mindre att redigera?
Gammal 2013-04-08, 14:42
Jonas Eldred

Hej, Jag har två 7D och en 27-70 f2,8 (nya modellen) samt en 70-200 f4 is. Jag är mycket nöjd med objektiven och kamerorna. Enda svagheten jag kan komma på med 7D är brusegenskaperna när det är mörkt. Med högt iso tycker jag inte att bruset blir snyggt i bilden.

Hur stor skillnaden är mot en 5D III när det handlar om brus, vet jag inte av erfarenhet - bara av tester jag läst. Min personliga uppfattning angående tester av kameror är att det är för mycket börders. Varje kamera som kommer är den bästa någonsin och en gudagåva till mänskligheten. När man sedan väl köpt kameran visar den sig oftast bara vara mediokert bättre än föregångaren.

Var inte pengar en styrande faktor skulle jag köpa 5D III, utan att blinka, bara för att den sägs ha bättre iso-egenskaper. Jag tror dock inte att du skulle bli besviken med en 7D. Det finns säkert någon här som haft en 7D och bytt till 5D III, som kan uttlala sig om skillnaderna.

Något som ingen verkar ha tagit upp (eller så har jag läst slarvigt) är att det är olika format på 7D och 5D. 7D är en cropkamera, medan 5D är en fullformatare. Det betyder att du får helt olika utsnitt med samma objektiv på.

/Jonas
Gammal 2013-04-08, 14:47
mmonika77

Jonas Eldred skrev: Hej, Jag har två 7D och en 27-70 f2,8 (nya modellen) samt en 70-200 f4 is. Jag är mycket nöjd med objektiven och kamerorna. Enda svagheten jag kan komma på med 7D är brusegenskaperna när det är mörkt. Med högt iso tycker jag inte att bruset blir snyggt i bilden.

Hur stor skillnaden är mot en 5D III när det handlar om brus, vet jag inte av erfarenhet - bara av tester jag läst. Min personliga uppfattning angående tester av kameror är att det är för mycket börders. Varje kamera som kommer är den bästa någonsin och en gudagåva till mänskligheten. När man sedan väl köpt kameran visar den sig oftast bara vara mediokert bättre än föregångaren.

Var inte pengar en styrande faktor skulle jag köpa 5D III, utan att blinka, bara för att den sägs ha bättre iso-egenskaper. Jag tror dock inte att du skulle bli besviken med en 7D. Det finns säkert någon här som haft en 7D och bytt till 5D III, som kan uttlala sig om skillnaderna.

Något som ingen verkar ha tagit upp (eller så har jag läst slarvigt) är att det är olika format på 7D och 5D. 7D är en cropkamera, medan 5D är en fullformatare. Det betyder att du får helt olika utsnitt med samma objektiv på.

/Jonas
Hej Jonas!

Nej du har rätt angående crop- och fullformat. Vi får se om någon som bytt kamera hör av sig, det hade varit intressant att höra synpunkterna. Tack för ditt svar.
Gammal 2013-04-08, 16:57
StaffanW

Jag har 550D (samma sensor som 7D), har haft 5DIII och har nu 6D.

Betydligt mindre brus med 5D och 6D. Tycker max ISO på 550D (7D) ligger på 2000 medans på dom två andra 6400.

I princip identisk bildkvalité mellan 5D och 6D.
Som jag ser:
Pro för 5D:
- Mer gedigen
- Bättre autofokus på icke mittpunkten
- Lite mindre moiré vid filmning
- Två minneskort

6D:
- Mindre och lättare kamera
- Billigare
- WiFi
- Riktigt bra AF på mittpunkten vid mörker

Har använt WiFi rätt flitigt. Barnkallas, tio sekunder efter tagen bild ligger den i iPhonen och sen på tex Fejjan.

Jag rekomenderar 6D + 24-105/4 i paket.
Gammal 2013-04-08, 17:48
mmonika77

StaffanW skrev: Jag har 550D (samma sensor som 7D), har haft 5DIII och har nu 6D.

Betydligt mindre brus med 5D och 6D. Tycker max ISO på 550D (7D) ligger på 2000 medans på dom två andra 6400.

I princip identisk bildkvalité mellan 5D och 6D.
Som jag ser:
Pro för 5D:
- Mer gedigen
- Bättre autofokus på icke mittpunkten
- Lite mindre moiré vid filmning
- Två minneskort

6D:
- Mindre och lättare kamera
- Billigare
- WiFi
- Riktigt bra AF på mittpunkten vid mörker

Har använt WiFi rätt flitigt. Barnkallas, tio sekunder efter tagen bild ligger den i iPhonen och sen på tex Fejjan.

Jag rekomenderar 6D + 24-105/4 i paket.
Tack för dina kommentarer, det är helt klart lockande med wifi, varför har de inte det på alla? ;-)
Gammal 2013-04-08, 18:42
Snapphane

Du kan alltid fixa wi-fi med ett Eye-Fi kort eller göra som jag. Android, en USB-OTG kabel och en kortläsare. Sen är det bara att koppla in kortet till plattan eller telefonen :)
Gammal 2013-04-08, 18:44
mmonika77

Snapphane skrev: Du kan alltid fixa wi-fi med ett Eye-Fi kort eller göra som jag. Android, en USB-OTG kabel och en kortläsare. Sen är det bara att koppla in kortet till plattan eller telefonen :)
Har iPhone. Har du tips?
Gammal 2013-04-08, 18:49
Snapphane

Eye-Fi :) Annars har du ett "Camera import kit" som väl passar iPhone med antar jag. Kostar dock en hel del, så Eye-Fi är väl bäst så sett.

Eye-Fi är ett SD-kort med Wi-fi, passar alla kameror och telefoner :thumbup:

Minus de kameror som kör CF-kort. Finns väl adapters dock...
Gammal 2013-04-08, 18:49
mmonika77

Snapphane skrev: Eye-Fi :) Annars har du ett "Camera import kit" som väl passar iPhone med antar jag. Kostar dock en hel del, så Eye-Fi är väl bäst så sett.

Eye-Fi är ett SD-kort med Wi-fi, passar alla kameror och telefoner :thumbup:

Minus de kameror som kör CF-kort. Finns väl adapters dock...
Tack Martin
Gammal 2013-04-08, 19:28
AFJ

mmonika77 skrev: Har nu sett bilder på 7d och även folk som skriver om bruset och att de får redigera mycket. Visst, man får kanske redigera men ska man verkligen vara beredd på det? Är det någon skillnad på canon 5d mkiii och 7d? Eftersom jag förstått att bildkvalitén blir bättre måste det väl vara så att man får mindre att redigera?
Jag har väl tagit 10-15.000 bilder med min 7D och ca 7.000 bilder med 5D mk3. Jag upplever att det är verklig skillnad i bildkvalité. 6D har jag ingen erfarenhet av men de är säkert minst lika bra som 5D.

Mängden efterarbete är nog inte så direkt avgörande men däremot ökar nöjet när man utgår ifrån en relativt brusfri och knivskarp bild.

7D är en kanon-kamera men 5D3 är bättre på alla punkter utom antal bilder per sekund.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.

Miops Capsule360