Annons

Scanna och processa hundraåriga fotografier, etik och teknik.

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
Jag har börjat släktforska och tänkte åka runt till släktingarna och scanna in deras bilder, dokument och kanske något negativ/dia. Jag har beställt en Epson 500 med 6400 dpi enkom för ändamålet.

Nu till mina funderingar:

a) Scanna svart/vitt eller färg?
b) Vilket färgdjup?
c) Skall jag restaurera?
c1) Om ja, till vilken grad. Bara damm o repor? Damm, repor och kontrast? Damm, repor, kontrast och färgtemperatur?
d) Vilken upplösning är den smartaste för att scanna in ett gammalt repigt hundraårigt foto. Fotona på den tiden var ofta eftercolorerade.
e) Om jag restaurerar den digitala kopian, skall jag då spara ett digital original till eftervärlden?
D) tips på speciell scanningprogramvara? (Frågan delvis besvarad i annat inlägg längre ner)
 

Grimmer

Aktiv medlem
Personligen så skulle jag bevara ett original i något högre upplösning än vad kortet är från början. Å ska det vara original så är det ju i färg. Sen hur mycket du ska rusta upp bilderna är upp till dig själv. Det kan vara en hel del jobb med att rusta upp bilder så prova att fixa till några bilder och räkna sen ut hur lång tid alla kommer att ta. Det blir snabbt väldigt tidskrävande och det är väl det som sätter nivån. Sen är det ju synd om den gamla känslan går förlorad av redigeringen. En del av charmen är ju att bilderna har olika svärta och kvalité.
Att släktforska handlar ju inte om att ha så fina bilder som möjligt, så jag skulle bara redigera de bilderna jag tycker extra om. Allt är personlig smak. Hur man strukturerar arkivet är nog viktigare att tänka ut i förväg om man tänkt sig att skanna in många bilder.
 

xlunja

Aktiv medlem
Av dina frågeställningar så antar jag att det är papperskopior och inte negativ

a) Jag skannar i färg om det är en papperskopia. Den råskannade filen blir ju lite som ett historiskt dokument.
b) Jag använder 48->24 bitar. Skannern läser 48 och gör om till 24.
c) Ja
c1) Jag tar bort damm och repor, ställer kontrasten och försöker återställa färgen om det är färgfoto eller colorerat.
d) Jag skannar papperskopior i 600 dpi
e) Jag skannar i TIFF och sparar råfilen. Det gör det möjligt att göra om hela redigerinen.
D) Jag använder Silverfast.
 

xlunja

Aktiv medlem
Om det inte blev bra så förstår jag det.
Men handen på hjärtat, kommer du ngnsin att göra om redigeringen?
Ja-spara original
Nej-Behåll det bästa o släng resten.
Bra bilder gör jag ibland om eftersom att PS och tillika ens egna färdigheter blir bättre med tiden. Det tar inte så mycket plats att spara TIF filen och minne är rätt billigt. Jag sparar även fotade RAW filer av samma orsak.

Av erfarenhet kan jag säga att det är ett extremt tidsödande arbete att digitalisera släktens och ens egna analoga bilder. Har själv ett tusental negativ som ligger och väntar på skanning. För "dussinbilder" kör jag därför auto i ACR samt ett macro i PS för skärpning av bilden. Macrot är från Moderskeppets kurs "perfekt skärpa". Hade gärna delgett det men det skulle knappats uppskattats av Moderskeppet:)
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag har börjat släktforska och tänkte åka runt till släktingarna och scanna in deras bilder, dokument och kanske något negativ/dia. Jag har beställt en Epson 500 med 6400 dpi enkom för ändamålet.
Nu till mina funderingar:
a) Scanna svart/vitt eller färg?
b) Vilket färgdjup?
c) Skall jag restaurera?
c1) Om ja, till vilken grad. Bara damm o repor? Damm, repor och kontrast? Damm, repor, kontrast och färgtemperatur?
d) Vilken upplösning är den smartaste för att scanna in ett gammalt repigt hundraårigt foto. Fotona på den tiden var ofta eftercolorerade.
e) Om jag restaurerar den digitala kopian, skall jag då spara ett digital original till eftervärlden?
D) tips på speciell scanningprogramvara? (Frågan delvis besvarad i annat inlägg längre ner)
Hej.
Jag har en annan fråga till dig. Dom originalbilder och dokument som du får tillgång till vad händer med dom ?
Själv har jag hållit på att släktforskat och har då också fått massa bilder och dokument. Det som är genomgående är att bilder ofta har en hög kvalité trots att dom i många fall är mer än 100 år. Att digitalisera dom kan vara en sak men frågan är om du kanske också skall se till att bevara originalen för eftervärlden med information om vad dom föreställer när det gäller personer.
Vi har tex en "gårdskarta" upprättad 1846 från det som enkelt uttryckt är dagens lantmäteri. Det skulle vara mer än otänkbart att digitalisera denna karta och sedan slänga originalet. Alla färger och text finns där som om dom vore skrivna i går. Det finns material att köpa som man kan bevara sådant här original material i.
Lycka till med släktforskningen - en trevlig resa i historien.
 
ANNONS