Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa ny canon..

Produkter
(logga in för att koppla)

fiiaa

Medlem
Hej!
Är det någon som har lite råd till mej? Jag har en gammal canon 5D men har på sista tiden börjat tröttna på den..Den känns mest slö nu och bilderna blir inte så skarpa och fina som jag vill. Jag fotar mest inomhus med endast lysrör i taket som belysning. Jag provade en canon 60D idag och upplevde den väldigt mycket piggare.. med samma inställningar och samma motiv blev dom bilderna väldigt mycket bättre. kan det vara så?
Jag ska främst använda kameran till att fota tatueringar och porträtt men även lite allt möjligt. Budgeten vet jag inte riktigt men runt 10 kanske helst inte över 15.. Finns det nåt som skulle kunna passa mej då?
 

peber

Aktiv medlem
Skulle nog också rekommendera en 6d... ska vara riktigt bra i dåligt ljus... och den går att hitta för strax under 15.000.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har väldigt svårt att tänka mig att bilderna från en 60d blir bättre än med gamla 5d:n inomhus i befintligt ljus, det borde bero på hanteringsfel i så fall.
 

Fex

Aktiv medlem
Nu vet inte riktigt hur du gjorde men bilderna ser def bättre ut på displayen på en 60d än 5d'n. ;)

6d eller en begagnad mark 2 bör väl vara det rimliga steget, mark 3 om man vill längre.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det pågår som bekant ett stressat teknikrace idag..:), framförallt med bättre brushantering. Jag skulle satsa på så nytt det bara går budgetmässigt, eftersom ny teknik håller längre. Annars riskerar du ändå att tvingas uppdatera ganska snart. Jag skull lätt välja FF och i ditt fall 6D.

Dom extra tusenlapparna tjänar du snart in...:)

/Ulf
 

glemmy

Aktiv medlem
Håll lite koll om det dyker upp en N-version av Canon 6D i lager igen:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006378765/eos-6d-n-kamerahus-ej-wi-fi
Den saknar Wi-fi men är å andra sidan c:a 4000kr billigare.

Då får du många tusen extra att lägga på objektivet, då det är nästan lika viktigt.
Jag skulle valt ett fast objektiv på cirka 50-85mm till en fullformat.
Fasta objektiv är i regel ljusstarka och skarpa, samt går att få tag på mycket billigare än bra zoomobjektiv.
 

GunnarW

Aktiv medlem
6D N för strax under 11tusen såg riktigt intressant ut tyckte jag också. Den slår nog i pris/prestanda en beg 5DII som begärs för runt 8kkr.
Länken säger att den är utgången och jag mejlade Scand. som svarade att det var ett tillfälligt parti och man vet inte (eller vill inte säga) om det alls kommer fler.
 
ANNONS