Annons

Hasselblad H5D-40, dålig sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Folk får dock i stor utsträckning vad de betalar för.
Well, inte jag i detta fall... :(

skämt åsido, jag har funderat på varför inte Hasselblad kan ställa utläsningen från deras sensor (enligt redogörelse från trådskaparen)
alla större sensorer är stickade så även 24x36 i SLR
det låter mao som en enkel justering som har missats från Hasselblad vad det gäller utläsningen av sensorn
Jag har läst lite mer om detta fenomen nu som kallas "centerfolding". Det verkar väldigt vanligt tydligen och det syns mest på höga ISO som sagt, samt när man pushar och drar i en bild, särskilt vid konvertering till svartvitt. Det verkar gå att lösa med en "recalibration" utifrån vad jag har läst. Att få en sprillans ny kamera som har samma fel hjälper mig inte liksom.

Menar du att CMOS-sensorer också är uppbyggda av flera olika "pusselbitar" alltså, stitchade? Hur kommer det sig att man aldrig på 15 års fotande med DSLR har sett detta fenomen i så fall, inte ens på ISO6400?

Jag tycker det är skittråkigt att behöva ta reda på sånt här i efterhand när man redan har köpt produkten... :-/
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Det jag hört är att Canon Eos 5D Mark II var den första Eos-kameran med småbildsensor som inte hade stitchad sensor. Men du brukar ha mer koll på sensortillverkning.
enligt Canon är den största ytan 33x26mm , 1Dmk4 sensor är den största med en singelexponering

Each completed movement yields an image 33 x 26mm, big, but not big enough to make a full-frame sensor in one pass.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Menar du att CMOS-sensorer också är uppbyggda av flera olika "pusselbitar" alltså, stitchade? Hur kommer det sig att man aldrig på 15 års fotande med DSLR har sett detta fenomen i så fall, inte ens på ISO6400?
Yep. Men gör man det korrekt och ser till att ha en bra kalibrerad utläsning är de normalt aldrig något problem.
 
ANNONS