Annons

Bra kamera till ultralätt vandring

Produkter
(logga in för att koppla)

tobb134

Medlem
Hej

Jag ska ge mig ut och vandra en hel del nästa år, 3000km rättare sagt. Vikt är något jag prioriterar högt och därför letar jag efter en kamera som inte väger mer än 700 gram men presterar väldigt bra för mitt ändamål. Det är tänkt att jag ska dokumentera hela vandringen i form av stillbilder och video så därför söker jag efter en mångsidig kamera. El är något svårtillgängligt och regn/fukt är väldigt förekommande så bra batteritid och att kameran är vädertätad är prioriterat. Jag kommer fota/filma i princip allt som man möter under en vandring, dvs. landskap, porträtt, natthimmel etc.

Några kameror som verkar intressanta är;

Sony A7R II - Riktigt fin bildkvalitet men sisådär batteritid (enligt kritiker)
Sony A7S - Den som ser i mörkret
Panasonic GH4/GH5 (GH5 lanseras 2016) - Sådär i mörka miljöer, problem med rullande slutare (Rolling shutter), prisvärd och erbjuder allmänt fin kvalitet

Alla dessa har sina fördelar/nackdelar men jag har förmodligen missat många andra bra alternativ så vilken kamera rekommenderar du för mitt ändamål? Min budget är runt 30 - 35 000 kronor för själva huset. Ju billigare desto bättre men jag priset är inte det viktigaste utan jag letar efter den optimala kameran för mitt ändamål.

Tack på förhand!
 

dHb

Aktiv medlem
Max 700g (ink. objektiv?), då går nog tyvärr alla kameror i Sony A7 serien bort.

Vill du även fota natthimmel är ett stativ nästan ett måste.

Jag skulle nog kolla på någon vädertätat kompakt och ett lätt och kompakt stativ.
 

tobb134

Medlem
Max 700g (ink. objektiv?), då går nog tyvärr alla kameror i Sony A7 serien bort.

Vill du även fota natthimmel är ett stativ nästan ett måste.

Jag skulle nog kolla på någon vädertätat kompakt och ett lätt och kompakt stativ.
Jag insåg att jag var lite otydlig, max 700g exkl. objektiv.

När det gäller stativ så har jag inte riktigt bestämt mig, finns lätta alternativ så som vara kreativ med miljön... eller TrailPix Universal.
 

Karska

Medlem
Jag insåg att jag var lite otydlig, max 700g exkl. objektiv.

När det gäller stativ så har jag inte riktigt bestämt mig, finns lätta alternativ så som vara kreativ med miljön... eller TrailPix Universal.
Finns det någon "viktbudget" för hela systemet? Även om skillnaden mellan husen inte är så stor kommer det skilja desto mer mellan objektiven (finns det någon budget för dessa också? Brännvidder du verkligen vill ha?). Har du tänkt spela in något i 4K? Om inte kanske Olympus OMD E-M1 respektive E-M5 Mark II kan vara alternativ om du funderat på Micro Four Thirds. Det ryktas om en uppföljare till E-M1 under 2016 men det hindrar ju inte att E-M1 fortfarande är en bra kamera.

Exempel: För 30k får du E-M1, batterigrepp, Olympus 12-40/2,8 och 40-150/2,8 inkl. 1,4x TC (motsvarande 24-300 och 300-420 på Sony), allt vädertätat och då hamnar vikten på ca 2 kg (höftat från prisjakt, vikten av det medföljande objektivet läggs inte till kamerapaketen utan de är med bara för att visa priserna).

Bor du nära Stockholm, Göteborg eller Malmö finns möjligheten att under några dagar låna en E-M1, 12-40/2,8 och batterigrepp (bor du inte nära kanske det ändå är värt utflykten med tanke på vad du budgeterat för bara kamerahuset) här: https://wow.olympus.eu/sv_SE/index.html
 

gors

Aktiv medlem
Vad sägs om en kombination? Sony RX10 eller RX10 II för video (med Sonys XLR-tillsats för toppenljud) och stort brännviddsomfång. Och ovanpå det en RX1 eller RX1r II för bilder med verkligt fin teknisk och optisk kvalitet.

Sonys kameror går att ladda via USB, vilket öppnar möjligheten för att använda solceller för laddning.

Bara en tanke.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Fuji X-T1
18-135 F3.5-5.6
35 F1.4

Det väger 1120 gram inkl. batteri och kostar 20kkr. Riktigt bra kvalité på jpeg-bilderna, vädertätad och en underbar sökare.
Då slipper du byta objektiv så ofta vilket är bökigt när man är fulladdad med packning på ryggen. 35:an har en lillebror på F2.0 för 1500kr mindre. De två 35:eek:rna har tyvärr ingen bildstabilisering.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du inte hade skrivit "video" i urinlägget så hade jag föreslagit en liten och lätt helmekanisk kamera för film. Utan AF och digital bildsensor räcker ett batteri i en sådan mycket länge, så brist på laddningsmöjligheter är inte ett problem. Dessutom brukar det handla om knappceller så det märks knappt om man har med sig ett helt gäng.

Tar batterierna mot förmodan slut så kan man ändå fortsätta att fotografera om man har lärt sig lite exponeringsuppskattning.

Det som kommer att ta lite plats är förstås all film, men det går kanske att förnya filmförrådet längs vägen, samt posta hem exponerad film.
 

tobb134

Medlem
Finns det någon "viktbudget" för hela systemet? Även om skillnaden mellan husen inte är så stor kommer det skilja desto mer mellan objektiven (finns det någon budget för dessa också? Brännvidder du verkligen vill ha?). Har du tänkt spela in något i 4K? Om inte kanske Olympus OMD E-M1 respektive E-M5 Mark II kan vara alternativ om du funderat på Micro Four Thirds. Det ryktas om en uppföljare till E-M1 under 2016 men det hindrar ju inte att E-M1 fortfarande är en bra kamera.
Jag har ingen bestämd viktbudget men systemet ska helst inte väga mer än 1,5kg. Har tidigare tittat på E-m5 Mark II, fin bildkvalitet men är inte riktigt lika bra när det kommer till video. Det är tänkt att jag ska filma i 4K då jag kommer att ha möjligheten att croppa senare, dessutom inte lika tydlig grain i mörka miljöer.
 

Sabud

Aktiv medlem
Ultralätt vandring med fotoprioritet låter som ett omöjligt uppdrag;)

Jag har gått från DSLR (FF) till en X-T1 med 18-55 och funderar
nu på en Sony RX100IV med totalvikt 298 gram för mina korta 10-dagarsvandringar.

När man letat upp Tält, ryggsäck och sovsäck med sammanlagd vikt ca.2,0kg blir
lika mycket för kamerasystemet lite av ett irritationsmoment;)

/Stephan
 

Cronholm

Aktiv medlem
Fuji XT-1 + 10-24 + 18-135. Totalt någonstans 1,5 - 2 kg. Fuji har cashback kampanj så du får tillbaka en del slantar, 950 per grej. Paketpris på kamera + 18-135 ger dessutom 2.000 lägre pris än separatköp.
 

martinot

Aktiv medlem
Vill man ha lång batteritid så är ju kameror med optisk sökare klart att föredra (dvs SLR/DSLR).

Är du däremot innne på spegellöst, och tex XT1 som nämns, så har du några bra paketpriser här:

Fujifilm X-T1 kamerahus (svart) + XF 18-135 + XF 27, 16 500.-
http://www.rajalaproshop.se/fujifilm-x-t1-kamerahus-svart-xf18-135-xf27.html

Fujifilm X-T1 + Fujinon XF 18-135, 14 000.- (gå med som medlem för detta pris)
http://www.rajalaproshop.se/fujifilm-x-t1-fujinon-xf-18-135-3-5-5-6-r-ois-wr-svart.html

Annars så är ju en bra kompakt, som tex RX100iii, som också nämnts i tråden, ett väldigt bra alternativ om man vill ha ett verkligt lätt och litet system.

Sony Cybershot DSC-RX100 III, 6300 .-
http://www.rajalaproshop.se/sony-cybershot-dsc-rx100-iii.html

Nu är Rajala bara ett exempel, men kamerorna säljs av de flesta butiker. Både Sony och Fuji har cashback på ovan kameror just nu, så missa inte det oavsett var du köper någonstans.

Men går du på något av dessa spegellösa alternativ så måste du förmodligen lägga till en 3-9 batterier i din viktbudget.

Låter annars som en spännande resa och vandring - lycka till!
 

eskil23

Aktiv medlem
De flesta verkar rekommendera en så bra kamera som möjligt som passar inom vikten 700 gram. Men principen ultralätt bygger ju på lättast möjliga utrustning som klarar det det ska göra. Jag skulle därför kolla på en Sony NEX-kamera.
 

trax

Aktiv medlem
Hej

Jag ska ge mig ut och vandra en hel del nästa år, 3000km rättare sagt. Vikt är något jag prioriterar högt och därför letar jag efter en kamera som inte väger mer än 700 gram men presterar väldigt bra för mitt ändamål. Det är tänkt att jag ska dokumentera hela vandringen i form av stillbilder och video så därför söker jag efter en mångsidig kamera. El är något svårtillgängligt och regn/fukt är väldigt förekommande så bra batteritid och att kameran är vädertätad är prioriterat. Jag kommer fota/filma i princip allt som man möter under en vandring, dvs. landskap, porträtt, natthimmel etc.

Några kameror som verkar intressanta är;

Sony A7R II - Riktigt fin bildkvalitet men sisådär batteritid (enligt kritiker)
Sony A7S - Den som ser i mörkret
Panasonic GH4/GH5 (GH5 lanseras 2016) - Sådär i mörka miljöer, problem med rullande slutare (Rolling shutter), prisvärd och erbjuder allmänt fin kvalitet

Alla dessa har sina fördelar/nackdelar men jag har förmodligen missat många andra bra alternativ så vilken kamera rekommenderar du för mitt ändamål? Min budget är runt 30 - 35 000 kronor för själva huset. Ju billigare desto bättre men jag priset är inte det viktigaste utan jag letar efter den optimala kameran för mitt ändamål.

Tack på förhand!
Av dom du föreslår är det bara GH4 som passar dit ändamål. Väldig lätt kamera med små lätta objektiv som ger väldig fina resultat. 4K internt som kan vara guld värt om man ska på en sån tur som du ska. Sjukt användarvänlig kamera.
Rolling shutter är betydligt värre nästan extrem sådan på sonys kameror och i mörker så presterar GH4 inte sämre än andra kameror, A7s:an är ju extremt bra på det.
Men vill slå ett slag för sonys rx100 serien som har allt du behöver förutom stor sensor, iof stor i förhållande till storleken. Grym kamera med grym kvalité om man vill resa lätt!
 
ANNONS