Annons

Fotosidans Forum > Annat > Lag, moral och etik > "offer" sökes till TV-reportage om upphovsrätt

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2016-10-31, 12:36
Tony johansson

liftarn skrev: Facebook har ett onlineformulär man kan fylla i om någon använt ens bild utan lov. Det är snabbt, enkelt och effektivt. Har själv använt det vid ett tillfälle.
Tror du inte att jag hittade en bild till, på en blogg av en (blott) 14-årig flicka; Bilden längst till vänster, originalet längst ner (som också återfinns på min sida här på Fs):

Sedan är jag osäker på om det är en Facebooksida som den första bilden är publicerad på, då min thailändska är lite rostig, om man säger så. Men jag skall def. skicka en blänkare till flickan, hon skriver ju på ett språk jag begriper mig på ;-).
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmklipp 2.jpg
Visningar:	70
Storlek:	70.8 KB
ID:	142804  

Namn:	Höst i Nolhagaparken..jpg
Visningar:	49
Storlek:	122.5 KB
ID:	142805  

Gammal 2016-10-31, 17:26
mstoltz

Hur gör ni när ni söker efter era bilder, söker ni på filnamnet eller ert eget namn ?

Tänkte på att det är nog rätt vanligt att folk tar bilder från Google till sina hemsidor / bloggar.
Och då döper dom säkert om bilden med.

Tänkte att jag med skulle göra en sökning för skojs skull och se.
Men jag brukar döpa mina bilder efter datumen dom var tagna, och tror inte detta skulle vara lätt för Google att hitta.

MVH
Gammal 2016-10-31, 17:31
Tony johansson

mstoltz skrev: Hur gör ni när ni söker efter era bilder, söker ni på filnamnet eller ert eget namn ?

Tänkte på att det är nog rätt vanligt att folk tar bilder från Google till sina hemsidor / bloggar.
Och då döper dom säkert om bilden med.

Tänkte att jag med skulle göra en sökning för skojs skull och se.
Men jag brukar döpa mina bilder efter datumen dom var tagna, och tror inte detta skulle vara lätt för Google att hitta.

MVH
Sök med Googles bildsökning. Högerklicka på bilden du vill söka på, och klicka sedan på sök efter denna bild på Google i rullgardinsmenyn.
Gammal 2016-10-31, 17:35
mstoltz

Tony johansson skrev: Sök med Googles bildsökning. Högerklicka på bilden du vill söka på, och klicka sedan på sök efter denna bild på Google i rullgardinsmenyn.
Hmm, verkar inte funka eller så gör jag fel.
Jag använder Mac eller det ska funka då med ?

Jag går in på Google, sedan söker jag på tex Morgan Stoltz och hittar en bild som är min....när jag sedan högerklickar på den så finns inte alternativet "sök efter denna bild med Google"

Eller gör jag fel ?

MVH
Gammal 2016-10-31, 17:43
mrnoclue

Stort tack för alla svar. Vi drar igång inspelning av en "pilot" i morgon. Skulle kunna göra ett par timmars program som det ser ut med allt material. Tyvärr.
Fortsättning följer. Och jag svarar alla som hört av sig inom kort.

Återigen. STORT TACK!

Peter
Gammal 2016-10-31, 17:55
Tony johansson

mstoltz skrev: Hmm, verkar inte funka eller så gör jag fel.

Jag går in på Google, sedan söker jag på tex Morgan Stoltz och hittar en bild som är min....när jag sedan högerklickar på den så finns inte alternativet "sök efter denna bild med Google"

Eller gör jag fel ?

MVH
Har inte en susning om hur det fungerar med Mac, men jag har svårt att tro det spelar någon roll. Bry dig inte om att söka på namn, Högerklicka direkt på bilden om du vet med dig att du lagt upp den på webben och klicka på sök i Google efter denna bild.

Om det inte går, öppna ett nytt fönster och dra in bilden i Googles sökruta och släpp den, så kanske det fungerar. Om inte annat så har Google en dedikerad knapp för sökning på bilder,(ser ut som en kamera) uppe i högra hörnet i själva sökfönstet. Det brukar finnas en mikrofon där också, om man vill söka på ljud, men återigen, jag har inte en aning om hur det fungerarmed Mac, eftersom jag kör med Pc.

Lycka till !
Gammal 2016-10-31, 18:00
stefohl

Tony johansson skrev: Har inte en susning om hur det fungerar med Mac, men jag har svårt att tro det spelar någon roll.

Lycka till !
Fungerar exakt likadant på Mac.
Gammal 2016-10-31, 18:00
mstoltz

Tony johansson skrev: Har inte en susning om hur det fungerar med Mac, men jag har svårt att tro det spelar någon roll. Bry dig inte om att söka på namn, Högerklicka direkt på bilden om du vet med dig att du lagt upp den på webben och klicka på sök i Google efter denna bild.

Om det inte går, öppna ett nytt fönster och dra in bilden i Googles sökruta och släpp den, så kanske det fungerar. Om inte annat så har Google en dedikerad knapp för sökning på bilder,(ser ut som en kamera) uppe i högra hörnet i själva sökfönstet. Det brukar finnas en mikrofon där också, om man vill söka på ljud, men återigen, jag har inte en aning om hur det fungerarmed Mac, eftersom jag kör med Pc.

Lycka till !
Hej

Verkar vara lite struligare med MAC.
Jag får först kopiera bildadessen, sedan gå in på kamera ikonen och klistra in den där, sedan sök och då funkar det.

Borde finnas smidigare sätt för mac tycker jag
Gammal 2016-10-31, 18:02
mstoltz

stefohl skrev: Fungerar exakt likadant på Mac.
Hej

Hur gör man då?
För jag får inte upp den när jag högerklickar på bilden.

Utan jag får först kopiera bildadressen, sedan klistra in den i kamera ikonen uppe vid sökfältet på Google.

MVH
Gammal 2016-10-31, 18:05
mstoltz

Så här ser det ut när jag högerklickar på en av mina bilder...
Bifogade miniatyrer

Namn:	Skärmavbild 2016-10-31 kl. 18.04.19.jpg
Visningar:	60
Storlek:	43.8 KB
ID:	142806  

Gammal 2016-10-31, 18:15
mstoltz

Denna bilden här: http://www.fotosidan.se/gallery/view...00/3377134.htm
Är den bild som blev stulen av mig och som han använde på sin utställning och sålde.

Hur gör jag för att söka efter denna bilden och se om han lagt ut den på fler ställen ?

MVH
Gammal 2016-10-31, 18:41
iSolen.se

mstoltz skrev: Hmm, verkar inte funka eller så gör jag fel.

Eller gör jag fel ?

MVH
Surfa till google.se.

Klicka på Bilder.

Dra bilden och släpp i googlesökfönstret.
Gammal 2016-10-31, 18:43
Pagajviftaren

mstoltz skrev: Denna bilden här: http://www.fotosidan.se/gallery/view...00/3377134.htm
Är den bild som blev stulen av mig och som han använde på sin utställning och sålde.

Hur gör jag för att söka efter denna bilden och se om han lagt ut den på fler ställen ?

MVH
Google bildsök
Antingen klistrar du in bildens sökväg. Eller sparar den på datorn. Klickar på högra fliken ovanför rutan och bläddrar fram din bild från hårddisken.
Bifogade miniatyrer

Namn:	Fotosidan.JPG
Visningar:	31
Storlek:	24.6 KB
ID:	142807  

Gammal 2016-10-31, 19:14
iSolen.se

Pagajviftaren skrev: Google bildsök
Antingen klistrar du in bildens sökväg. Eller sparar den på datorn. Klickar på högra fliken ovanför rutan och bläddrar fram din bild från hårddisken.
Bra men du behöver inte ens spara bilden lokalt, du kan dra och släppa från vilket fönster som helst. Den här funktionen är grym.
Gammal 2016-10-31, 20:20
andreassofus

jag har inte heller den funktionen på min mac när jag högerklickar på en bild. funkar inte heller att bara dra en bild till googles sökruta.

men jag kan ju däremot klicka på den lilla kamerasymbolen och sen ladda upp en bild. men förstår inte riktigt vad som händer sen. Testade och då stod det "närmaste resultat" eller något liknande och sen "acer" och något nummer och det kom bara fram en massa bärbara datorer. det var en solnedgångsbild och en fiskebåt jag laddade upp :)
Besvara

Bokmärken

Taggar
fotograf , stöld , teve , upphovsrätt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.

Tether Tools Case Air