Annons

"offer" sökes till TV-reportage om upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hmm, verkar inte funka eller så gör jag fel.
Jag använder Mac eller det ska funka då med ?

Jag går in på Google, sedan söker jag på tex Morgan Stoltz och hittar en bild som är min....när jag sedan högerklickar på den så finns inte alternativet "sök efter denna bild med Google"

Eller gör jag fel ?

MVH
Surfa till google.se.

Klicka på Bilder.

Dra bilden och släpp i googlesökfönstret.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
jag har inte heller den funktionen på min mac när jag högerklickar på en bild. funkar inte heller att bara dra en bild till googles sökruta.

men jag kan ju däremot klicka på den lilla kamerasymbolen och sen ladda upp en bild. men förstår inte riktigt vad som händer sen. Testade och då stod det "närmaste resultat" eller något liknande och sen "acer" och något nummer och det kom bara fram en massa bärbara datorer. det var en solnedgångsbild och en fiskebåt jag laddade upp :)
 

mstoltz

Aktiv medlem
jag har inte heller den funktionen på min mac när jag högerklickar på en bild. funkar inte heller att bara dra en bild till googles sökruta.

men jag kan ju däremot klicka på den lilla kamerasymbolen och sen ladda upp en bild. men förstår inte riktigt vad som händer sen. Testade och då stod det "närmaste resultat" eller något liknande och sen "acer" och något nummer och det kom bara fram en massa bärbara datorer. det var en solnedgångsbild och en fiskebåt jag laddade upp :)
Samma händer för mig Andreas....
 

FranzEA

Aktiv medlem
Senast idag upptäckte jag en bild som jag tagit som används utan lov

http://seasonsyear.com/Sweden

Julgransbilden (längst ner på sidan) Christmas in Stockholm är en av bilderna jag oftast upptäcker på alla möjliga sajter. Jag har fått betalt från en del sajter/företag, men långt ifrån alla.

Jag använder Googles bildsöktjänst och har hittat en hel del bilder på nätet som används utan lov, framför allt av företag, t.ex. resebyråer, rederier och märkligt nog tidningar! Till en början var det smickrande men det har gått över...
 

FranzEA

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni söker efter era bilder, söker ni på filnamnet eller ert eget namn ?

Tänkte på att det är nog rätt vanligt att folk tar bilder från Google till sina hemsidor / bloggar.
Och då döper dom säkert om bilden med.

Tänkte att jag med skulle göra en sökning för skojs skull och se.
Men jag brukar döpa mina bilder efter datumen dom var tagna, och tror inte detta skulle vara lätt för Google att hitta.

MVH
Att söka med namn är ingen idé för som du själv skriver så kan ju ditt namn ändras. De som använder dina bilder olovligt skriver ju knappast ut ditt namn som fotograf.

Sök med bild. Då tas ingen hänsyn till text eller siffror. Till exempel nämnda Googles bildsöktjänst.

Lycka till! /Franz
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hm, jag ställer mig frågan om man kan skydda sig från bildstölder på nätet, eller om det ända sättet är att helt enkelt låta bli att lägga upp på nätet ?
 

erro.se

Aktiv medlem
Bildsökfunktion via högerklick kanske inte finns i alla webläsare? Den finns iallafall i Google Chrome för Windows.
 

iSolen.se

Guest
Några har problem med den funktionen. Samt om man redan har bilderna på disken.
Det funkar inte här på fotosidan men det är för att bilderna har en genomskinlig bild över sig. Annars ska det gå bra, han använt det länge på många olika datorer. Är sajten strulig kan man som sagt alltid mellanlagra bilden lokalt, men man provar förstås en vanlig drag and drop först om man inte kör Chrome som har det inbyggt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag förstår fortfarande inte den drag and drop funktionen . Vart ska jag dra Biden ifrån? Från en mapp på min hårddisk? Och rätt till sökrutan på Google? Det funkar inte för mig i alla fall.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tack. Jag delar din åsikt där.






Ja, den aspekten kommer vi med stor sannolikhet beröra.

Vi har nu bokat in ett par intervjuer med ett par "experter", men vi skulle gärna ha med en eller ett par fotografer för att bildsätta det enligt reportagets karaktär.
Har avvaktat att "jaga" än så länge. Tänkte fråga om det fanns "frivilliga" först.
Då tycker jag även ni ska lyfta att delning av en bild på facebook är bildstöld, te x om någon lägger ut en bild på en kanelbulle och skriver glad kanelbullens dag mm. Det kan innebära att man blir stämd och får kravbrev från fotografer. Det bör ingå en diskussion om hur långt man kan dra upphovsrätten och vad som är rimligt när landskapet förändras med sociala medier mm.
 

iSolen.se

Guest
Jag förstår fortfarande inte den drag and drop funktionen . Vart ska jag dra Biden ifrån? Från en mapp på min hårddisk? Och rätt till sökrutan på Google? Det funkar inte för mig i alla fall.
Enklast, ett annat surffönster. men visst från en mapp funkar också. Du måste vara på google.se och ha klickat på "bilder".
 

andreassofus

Aktiv medlem
Enklast, ett annat surffönster. men visst från en mapp funkar också. Du måste vara på google.se och ha klickat på "bilder".
Från ett annat surffönster? Där har jag väl inga bilder? Eller ska jag gå till flickr till exempel och dra bilden därifrån ?

Har i alla fall testat från datorns mapp med bilder och det funkar inte. Jag är i bildfunktionen.
 
ANNONS