Annons

Vad använder ni hobbyfotografer era bilder till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeremiah2

Avslutat medlemskap
Atv

Jag har kopplat mitt FlickR-konto till Apple TV:n. Då kan man visa tagna bilder på TV'n när folk är på besök.
Resten av släkten har ATV3:eek:r och 4:eek:r och de som har 3:eek:r kan välja min FlickrR som skärmsläckare. Får ofta höra kommentarer om nya bilder från släkten när man umgås/ringer.
På så vis har man en liten publik :)

Min arbetsplats är fullhängd med foton på väggarna - mkt uppskattat.
 

trollgubbe

Avslutat medlemskap
Jag har många användningsområden för mina bilder, många har redan nämnts här ovan, men en som man kanske glömmer bort ibland är att man ofta inte fotar för någon nu levande person utan för personer i framtiden som eventuellt kan finna ett visst intresse i det man plåtar - tänker främst släktbilder i mitt fall - men även andra typer av dokumentära bilder som kanske kan visa sig intressanta i diverse framtida sammanhang.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Intressant att läsa att många fortfarande gör fotoalbum! Sen verkar jag göra som de flesta av er, delar med sig till närmsta kretsen men det mesta hamnar på någon hårddisk. Men det lät väldigt kul och personligt att ge bort tryckta fotografier så det ska jag också göra nu!



Ibland gör jag album och ibland förstoringar att sätta upp hemma eller ge bort. Men nu pratar vi bråkdelar av promillen. Jag fotar mest insekter och kryp och då hamnar de på facebook-forum för artbestämning och andra kryp-diskussioner. Men de allra flesta bilderna ligger bara i min dator där jag ibland kikar själv eller tillsammans med andra.
För mig är fotograferingen ett sätt att se världen just där och då, och just det ger mig glädje och faktiskt ingenting som jag prompt måste gå tillbaka till. Däremot kan jag planera en hel del för att ta en bild eller fundera på hur min drömbild skulle kunna te sig. För min del blir det med andra ord inte så mycket efterarbete i lightroom eller photoshop ;-) Jag tror att man lika gärna kan ställa sig den intressanta frågan "Varför fotograferar du?" som "Vad gör du med bilderna?"
Kul att veta hur andra tänker och funderar. Jag tycker att det är kul att gå tillbaka och kunna titta på saker man upplevt, men det är ingenting jag tänker på just när jag fotar utan det är mer som en bieffekt. Dock tycker jag att det är lite synd att det bara är i princip de senaste två åren jag faktiskt använt kameran, innan det har jag inga egna bilder alls.



Jag ser mitt eget fotograferande som en oändligt lång utbildning där utmaningen är att själv bli bättre. Både på att behärska utrustningen och att komponera bättre. De flesta av mina bilder sparas till lite av ett motivarkiv för eventuella kommande behov. Några tas om hand direkt medan andra kan få ligga i åratal och "mogna" tills jag återupptäcker dem med någon idé om hur de kan redigeras. Vissa bilder har ett värde främst då de är aktuella, t.ex. om jag har fått ett uppdrag att ta bilder medan andra behöver lite distans från fototillfället för att kännas intressanta. Dessutom blir bilderna också en slags dagbok med tillhörande metadata.
Fotoböcker från t.ex. resor skulle jag gärna göra fler av men det slutar för det mesta med några urval på en Usb-sticka att visa de närmaste.

Någon enstaka bild hamnar till allmän beskådan. Ibland här på fotosidan. ibland på Flickr och nästan aldrig på fejsbok.
Full förståelse för att utmaningen lockar. Känns lite som att det är inte målet som är viktigt utan resan dit?

Har fotograferat på hobbynivå i flera år. Har kameran med mig på alla evenemang jag kan(fester, dop osv) och delar med släkt och vänner som brukar uppskattas. Men mest fotar jag nattbilder och alla som duger hamnar på min vägg i form av enkla A4 utskrifter utan ram, lätt att lägga upp och kasta om man ångrar sig.

Den biten är för mig det bästa, skrivaren är ett av de bästa köpen jag gjort. Mycket roligare att se på bilderna "live". En annan rolig grej var att dekorera en vägg i en väns butik med inramade bilder. Utöver det har jag en rätt nischad instagram profil där många bilder hamnar.
Du ger mig inspiration till att göra något liknande hemma här. Hmmmmmmmm, ska undersöka lite hur detta kan utföras. Vad heter du på instagram?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Tyvärr gör jag i princip ingenting med mina bilder mer än att jag själv eller kanske någon närstående tar en titt på dem i datorn. Jag hade en egen hemsida tidigare där jag la upp mina naturbilder, men den sajten är nedlagd för ca ett halvår sedan. Domännamnet har jag dock kvar så det är inte omöjligt att jag startar upp en ny fräsch sajt igen framöver.

Att bara ta enstaka, spontana bilder på naturen eller på någon främmande människa som passerar förbi känns väldigt ytligt. Och när något är ytligt så är det också lätt att tappa intresset.


Lösningen för egen del tror jag är att försöka fotografera mer projektbaserat..d.v.s. att man t.ex. dokumenterar en speciell person mer ingående eller skapar naturbilder från ett geografiskt begränsat område som man känner lite extra för. Att få någon slags djupare relation till det man fotograferar tror jag många gånger kan vara nyckeln till att också få viljan till att göra något med sina bilder. Kanske ska man inte bara fotografera något, utan även läsa in sig på ämnet eller objekten man fotograferar. Dels får man själv en större förståelse och närhet till det man fotograferar och dels tror jag att man lättare och mer övertygande kan berätta med sina bilder då.

Jag har tänkt på det flera gånger förr..och din frågeställning fick mig att åter börja fundera på vad man ska göra med sina bilder mer än att bara låta dem ligga i datorn. Undertecknad ska framöver försöka fotografera mer projektinriktat..d.v.s. sätta upp vissa ramar för sitt fotograferande som man bör följa. Eventuellt kanske man också kan ha som slutmål att göra små fotoböcker. Med fotoböcker får man ju verkligen ett mål att jobba mot...och dessutom får man ju ut sina viktigaste (förmodligen) bilder på papper så att de inte försvinner så lätt i framtiden.
Jag förstår hur du tänker och jag håller både med men ändå inte. Själv tycker jag det är kul att fota saker i min omgivning. Ofta tycker jag att det är lite charmigt att fånga tillfälliga (permantena också såklart) vackra vyer i ens kanske vanliga eller låt säga bekanta vardag. Litegrann att se och uppskatta det som man lätt tar för givet. Samtidigt håller jag med dig om att det säkert är mer givande för fotografen att fokusera på ett projekt, hänge sig och genomföra det med gott resultat. Det beror säkert på vad man har för mål och hur länge man har hållit på. Själv är jag som sagt nybörjare. Vore kul om min fråga får dig att ta tag i ett projekt, återkom med resultatet isåfall!

De har många användningsområden.
Det blir några fotoböcker till organisationer.
Till föreningars hemsidor samt min egen hemsida. Här är det nya bilder varje vecka.
Gör bildspel i ProShowProducer. dessa vissas på föreningsträffar. Har även varit på äldreboende för att underhålla mina jämnåriga och äldre.
Senaste bilden gick till lokaltidningen med klagomål på hur kyrkogården i byn sköts.
Skriver ut några att sätta upp hemma eller delta i fotoklubbens tävlingar.
Det blir många bilder när vi är ute och reser. Underlag till bildspel.
Har varit pensionär i 12 år och utan foto hade tiden nog blivit ganska lång. Således ett tidsfördriv som ger litet men kostar mycket.
Vad kul att du tar tillvara på både fotona och din tid! Vad är det för föreningar du fotar åt?



Jag är en stor friluftsfantast som gärna är ute och rör mig i naturen och kameran är alltid med. Bilderna ligger och rullar slumpmässigt som skärmsläckare på vår TV, mycket uppskattat. Utöver det så lägger jag upp en till två bilder om dagen på mitt instagramkonto. Ibland tar jag också små uppdrag av vänner, kan vara porträtt av barn, företagsbilder, bröllop mm. vanligtvis i utbyte mot middag.

Drivkraften är utan tvekan att utvecklas men målsttningen är tyvärr högst oklar, mer än att det skänker mig glädje bättrar på svansföringen för stunden.
Jag har kopplat mitt FlickR-konto till Apple TV:n. Då kan man visa tagna bilder på TV'n när folk är på besök.
Resten av släkten har ATV3:eek:r och 4:eek:r och de som har 3:eek:r kan välja min FlickrR som skärmsläckare. Får ofta höra kommentarer om nya bilder från släkten när man umgås/ringer.
På så vis har man en liten publik :)

Min arbetsplats är fullhängd med foton på väggarna - mkt uppskattat.
Visst är bildspelet värsta bra grejen för besökare? Kan rekommendera er som inte har det att testa. Dessutom är det kul för en själv när man har fått ihop ett bibliotek som rullar så dyker det upp någon bild man inte sett på länge så blir man glad.

Hej!
Mestadels går bilderna till att fylla upp hårddiskar med, men egentligen gillar jag inte att spara en massa bilder för framtiden, jag gillar mer att ta nya.. hela tiden! När ska jag egentligen ha tid att ägna mig åt de här äldre digitala bilderna som finns i sån mängd..? Däremot kanske jag framöver tar fram mina gamla analoga bilder, som finns kvar i rätt så stor omfattning, men då får jag nog först bli pensionär.. Jag gillar 'hantverket' med bilderna, som en trevlig hobby som skärper mina 'sinnen' nu när man börjar bli äldre, och det ger mig ett utlopp för min eventuella kreativa ådra.. Jag gillar att vara ute och fota i naturen, men även att 'gå på stan' och ta bilder, jag har det så nära! Kunde jag måla eller rita eller nått annat skulle jag nog göra det.. men det kan jag inte! Det jag gör med de bilder som jag tycker blir bra är att skriva en blogg och lägga in dom där, och då är det mest för att göra en egen slags 'dagbok' att kunna gå tillbaka till och titta på, eller länka till för andra, där finns oftast de bästa bilderna, om sen andra gillar mina bilder och lägger in en kommentar så är ju det bara trevligt! Har tyvärr för lite med väggar att fylla upp med foton.. det är redan mestadels fullt där! Jag är inte intresserad av andra 'sociala medier' med bilder, jag tycker jag har fullt upp med att lägga in lite bilder och text här på Fotosidan då och då.. När ska man hinna med annat..
Hälsn!
Absolut, jag gillar att det passar så bra att kombinera friluftsliv/promenader med kameran. Även om väggarna är fulla kan du ju ha olika teman så att du byter ut bilderna med jämna mellanrum och har som en privat utställning för dig själv och bekanta kanske?

Min mor frågar hela tiden om nya bilder att få hänga upp på sina väggar som jag fotograferat.
Är oftast henne jag skriver ut bilder till, men nog har vi en hel del bilder här på väggarna också.

Har nog inga bilder här hemma längre som är gjord av någon annan än mig själv.
Hehe vad roligt, min gör likadant. Från början var mina julklappar till henne saker man snickrade i slöjden när man var liten, sedan blev det graffititeckningar i tonåren, sedan blev det några år av vanliga presenter och nu vill hon ha fotografier så jag ska skriva ut några nu tänkte jag.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag har många användningsområden för mina bilder, många har redan nämnts här ovan, men en som man kanske glömmer bort ibland är att man ofta inte fotar för någon nu levande person utan för personer i framtiden som eventuellt kan finna ett visst intresse i det man plåtar - tänker främst släktbilder i mitt fall - men även andra typer av dokumentära bilder som kanske kan visa sig intressanta i diverse framtida sammanhang.
Bra punkt! Inte tänkt på den riktigt. Vet man ju själv hur kul det är att se bilder på när föräldrarna var ung till exempel eller kanske hur ens bostad såg ut en gång i tiden. Gäller att ha lite ordning i biblioteket bara så att det inte är 100 000 "skräpbilder" bland guldkornen så att de faktiskt kommer fram i ljuset.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har många användningsområden för mina bilder, många har redan nämnts här ovan, men en som man kanske glömmer bort ibland är att man ofta inte fotar för någon nu levande person utan för personer i framtiden som eventuellt kan finna ett visst intresse i det man plåtar - tänker främst släktbilder i mitt fall - men även andra typer av dokumentära bilder som kanske kan visa sig intressanta i diverse framtida sammanhang.
Det är en av mina drivkrafter också; att föreviga miljöer innan de försvinner.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Själv så har jag sällan något mål med fotograferandet, kanske att det i slutändan mest blir att ta ett foto for fotots skull. Det är något som jag vill fotografera och skapa ett minne åt mig själv och andra om, då försöker jag ta fotografiet så pass bra som jag kan.

Ibland(sällan) så kan jag skapa ett eget litet projekt och försöker skapa något med ett mål och syfte. Tillfälligheter kan också göra det till ett projekt i efterhand och en annan nytta av fotografiet.

För det mesta så är det för spara minnen, skapa minnen också. Porträttera platser som jag varit till. Dokumentera händelser, aktiviteter eller vad det kan vara i närområdet. Det kanske blir ett mål och syfte(?) jag vill ju utifrån var jag är återskapa det i intrycket jag får när jag kollar på fotot efteråt. Skickar till t.ex. Crimson för utskrift ibland (nu tror jag att jag istället kommer att skapa en fotobok istället över året.) Jag gör också utflykter enbart för att fotografera.

Någon enstaka bild har jag lagt upp på wikipedia.

De allra flesta gången så är det bara för min egen skull för att kunna gå tillbaka till om några år och en hobby som är intressant och rolig.
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag tänker till 99% enbart på mig själv. Fotograferar sånt jag tycker är intressant och bryr mig egentligen inte om vad andra tycker. "Beställningsjobb" är förstås mina bröders och svägerskas barns konfirmations, student o liknande tillställningar samt övriga som kan räknas till familjen.
Jag kan gå tillbaka efter några månader (år) och titta på gamla bilder och testa en annan redigering när förhoppningsvis kunskaperna blivit bättre. En del guldkorn blir printade och ramade med egentillverkad passepartout.
Men för att svara på grundfrågan så ligger de flesta och tar upp plats på hårdskivorna.

Att fotografera för framtiden kan ha sina konsekvenser :)
http://9gag.com/gag/aGx23D0/honey-i-found-a-picture-of-your-grandmother
 

Hujeta

Aktiv medlem
Själv så har jag sällan något mål med fotograferandet, kanske att det i slutändan mest blir att ta ett foto for fotots skull. Det är något som jag vill fotografera och skapa ett minne åt mig själv och andra om, då försöker jag ta fotografiet så pass bra som jag kan.

Ibland(sällan) så kan jag skapa ett eget litet projekt och försöker skapa något med ett mål och syfte. Tillfälligheter kan också göra det till ett projekt i efterhand och en annan nytta av fotografiet.

För det mesta så är det för spara minnen, skapa minnen också. Porträttera platser som jag varit till. Dokumentera händelser, aktiviteter eller vad det kan vara i närområdet. Det kanske blir ett mål och syfte(?) jag vill ju utifrån var jag är återskapa det i intrycket jag får när jag kollar på fotot efteråt. Skickar till t.ex. Crimson för utskrift ibland (nu tror jag att jag istället kommer att skapa en fotobok istället över året.) Jag gör också utflykter enbart för att fotografera.

Någon enstaka bild har jag lagt upp på wikipedia.

De allra flesta gången så är det bara för min egen skull för att kunna gå tillbaka till om några år och en hobby som är intressant och rolig.
Låter som att ditt huvudsakliga mål är slutprodukten. Absolut inget fel med det, de flesta andra i tråden verkar tycka att själv fotograferingen är det som lockar.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Själv blir det för att ta bilder på dottern och hänga upp de finaste, för alla blir ju fina ;-D, på väggarna. Ger även bort bilder som jag tagit. Alltid kul att se när folk blir glada och överraskade av att jag tagit mig tid att skapa något åt dom. Sedan blir det att försöka föreviga släktingar, så att dottern ska veta hur släktingarna ser ut.
Fast den viktigaste anledningen är dock att jag har en hobby som jag älskar.
 

rospiggen

Aktiv medlem
Jag är en stor friluftsfantast som gärna är ute och rör mig i naturen och kameran är alltid med. Bilderna ligger och rullar slumpmässigt som skärmsläckare på vår TV, mycket uppskattat. Utöver det så lägger jag upp en till två bilder om dagen på mitt instagramkonto. Ibland tar jag också små uppdrag av vänner, kan vara porträtt av barn, företagsbilder, bröllop mm. vanligtvis i utbyte mot middag.

Drivkraften är utan tvekan att utvecklas men målsttningen är tyvärr högst oklar, mer än att det skänker mig glädje bättrar på svansföringen för stunden.
Hej! Intressant det där med Skärmsläckaren på TV! Hur gör man det?
Med vänlig hälsning, Lars
 

eskil23

Aktiv medlem
Menar du till följd av klimatförändringarna eller mer naturligt försvinnande som avverkning av skog och demolering av byggnader?
Jag tänkte på naturligt försvinnande miljöer som t.ex. byggnader. Och även om en byggnad inte försvinner så förändras den och miljön omkring den med tiden. Jag grämer mig än över att jag inte tog vara på möjligheten att fotografera i Lugnets industriområde medan det ännu fanns.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tänkte på naturligt försvinnande miljöer som t.ex. byggnader. Och även om en byggnad inte försvinner så förändras den och miljön omkring den med tiden. Jag grämer mig än över att jag inte tog vara på möjligheten att fotografera i Lugnets industriområde medan det ännu fanns.
Var det någon som vågade sig dit med en kamera på den tiden? :)
Dokumenterade bilder är ju många av dem man tar. Om bilderna blir intressanta i framtiden vet man först när det är för sent att ta fler.
 

martinator

Aktiv medlem
Köpte för något år sedan på mig alldeles för många hårddiskar och har sedan dess börjat fota för att ha något att fylla dem med...

Det blir mest som stöd för minnet om jag ska var ärlig.
En del bilder används dock för att illustrera artiklar i tidskrifter och ett fåtal wikiartiklar.
Ett bokprojekt - endast som fotograf/illustratör - har det också blivit.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Det fysiska fotoalbumets tid är ingen förbi! Fotoböcker kan vara en del av affärsmodellen eller tas fram för att belöna medarbetare eller företagets partner eller för att lyfta fram eller sälja produkter.

Jag verkar ha misstagit mig på den fronten. Jag var av uppfattningen att albumen har försvunnit ur gemene mans hem men av svaren i den här tråden att döma låter det inte så. Frågan är om det är till största del de som faktiskt är intresserade av foto som håller liv i pärmarna eller om semesterfotograferna fortfarande gör det. Jag tror faktiskt inte det. Hur gör du och dina nära och kära?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Köpte för något år sedan på mig alldeles för många hårddiskar och har sedan dess börjat fota för att ha något att fylla dem med...

Det blir mest som stöd för minnet om jag ska var ärlig.
En del bilder används dock för att illustrera artiklar i tidskrifter och ett fåtal wikiartiklar.
Ett bokprojekt - endast som fotograf/illustratör - har det också blivit.
Du står inför en utmaning då hårddiskar bara blir större och billigare. Visserligen blir kanske bildfilerna allt större de också.

Som stöd för minnet, tittar du tillbaka för att hitta inspiration till nya bilder och kanske för att se din egna utveckling eller för att minnas tillbaka till stunder och platser?
 
ANNONS