Annons

Steget efter Nikon D5100??

Produkter
(logga in för att koppla)

niesara

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte mig först en Nikon D40, blev frälst. Steget efter blev en Nikon D5100. Nu är jag inte så nöjd med den då jag vill att det ska klickas fortare, inte så bra att fota i dåliga ljusförhållanden , och fotona blir inte så skarpa detaljsmässigt som jag vill ha dom! Jag fotar mest natur, barn och djur. Väldigt mycket hund och natur.

Är det någon som kan tipsa mig om en Nikon att stega upp sig efter min D5100?
Jag tänker mig en peng runt 10.000.

Tacksam för svar!
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Inte mkt att välja på om det ska vara nytt, D7200. Lätt beggat kanske D600/610. På de sista går man upp en storlek i sensor och får byta gluggar till FX om man vill verkligen använda hela sensorns yta. På D600 var det problem med oljestänk på sensorn, oljan kom från spegelmekanismen och köper man den ska man antingen se till att pruta eller att förra ägaren redan åtgärdat problemet. På D610 finns inte problemet. Tänk på att enklare objektiv ibland är långsammare än påkostade varianter om de används på samma kamera, det finns alltså två vägar att gå för att snabba upp fokushastigheten.

Hans
 

jeens

Aktiv medlem
D610 för ca 13000 kanske??
D7200 för ca 9000??

Begagnat finns ju i drivor av alla sorter....

mvh jens
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hans är inne på något viktigt när det gäller objektiven utver kameran.

Enklare kit-objektiv fokuserar markant långsammare än finare/dyrare/snabbare objektiv.
Så även om en ny kamera eventuellt har möjligheten att detektera och hitta fokus i svårare
och snabbare betyder inte att objektivet låter sig justeras så snabbt. Det tuffar på i sitt egna tempo oavsett vilken kamera det sitter på.

Sedan finns det "bättre" objektiv från Nikon som inte alls har bråttom utan som välförtjänt fått kritik för att vara långsamma. T.ex. deras 50/1.4 afs.

Denna film illustrerar detta lite.
https://www.youtube.com/watch?v=iL9ORX0nHrY

Du skriver också att du vill att det ska klicka snabbare. Menar du fler bilder i sekunden eller snabbare bild efter att du tryckt på avtryckaren?
D7200 tar fler bilder i sekunden än din och har större buffert så du kan ta fler bilder i serie innan den börjat bromsa in och slå av på tempot.

När det gäller skärpa så finns det många anlednign till varför det upplevs oskarpt.
Är det långa slutartider pga lite ljus, orsakat av små bländare och lågt ISO?
Står kameran på stativ när du fotograferar natur men ändå har VR aktiverat vilket stör mera än det hjälper.
Eller tvårt om, har du VR aktiverat fast än det är perfekta omständigheter och kortare slutartider på under 1/500? Då riskerar VR-mekaniken att skapa oskärpa istället.

Sedan kan det vara så att din kamera är bättre än dina objektiv och att du kanske skulle vinna en del på att uppgradera ett av dem också när du ändå är i ferten.

Det kan inte bli magiskt bättre bilder om objektivet inte tillåter magin att ta sig igenom. :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag hade D5100 som första systemkamera, men det tog inte ens ett år innan jag hade växt ur den och började leta efter något bättre. Till en början fanns det inga bra alternativ, både D7000 och D300s var visserligen bättre kameror, men tekniskt sett ett steg tillbaka. Så snart D7100 släpptes så uppgraderade jag till en sådan och jag har inte ångrat mig en sekund. Numera finns D7200 som är ännu bättre.
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag hade en D40 tidigare, köpte en D7200 för några månader sedan.

Springande hundar fungerar betydligt bättre, och högre upplösning ger mer att jobba med.

Men för landskap så betyder handhavandet för mig mer än kamera-modellen. ISO går att vrida upp betydligt högre på D7200 men inomhus i dåligt ljus vill man fortfarande ha mer... Men med det sagt så ångrar jag att jag inte köpte den tidigare, direktknappar för så gott som alla funktioner jag använder är väldigt trevligt.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag gick från en D70 till en D7100 vilket var ett lyft på många sätt men inte alla sätt.
Du kan krama ur en hel del och lite till ur en D7100 , men vill du skjuta snabba sekvenser
står du dig slätt med den kameran pga den tramsiga bufferten tyvärr. Kameran lägger av efter 5 bilder för att sedan buffra några sekunder och sedan börjar det om.
ISO's förträfflighet lämnar mycket övrigt att önska enl mig. Den är hyfsad på att ta bilder under trista ljusförhållanden , men inte som tex D4s (fullformat) . Du måste ha alla rätt vad det gäller inställningar och annat för att få en bild som går att använda under dåliga ljusförhållanden.
Förövrigt måste jag säga att det är en förträfflig kamera som tar grymma bilder under rätt förhållanden.

Bufferten på D7200 skall vara bättre sägs det , men har själv inte testat.
Kliv inte för högt i din uppgradering innan du vet hur ditt intresse kommer att stå sig.

Lycka till!
 

niesara

Aktiv medlem
Hans är inne på något viktigt när det gäller objektiven utver kameran.

Enklare kit-objektiv fokuserar markant långsammare än finare/dyrare/snabbare objektiv.
Så även om en ny kamera eventuellt har möjligheten att detektera och hitta fokus i svårare
och snabbare betyder inte att objektivet låter sig justeras så snabbt. Det tuffar på i sitt egna tempo oavsett vilken kamera det sitter på.

Sedan finns det "bättre" objektiv från Nikon som inte alls har bråttom utan som välförtjänt fått kritik för att vara långsamma. T.ex. deras 50/1.4 afs.

Denna film illustrerar detta lite.
https://www.youtube.com/watch?v=iL9ORX0nHrY

Du skriver också att du vill att det ska klicka snabbare. Menar du fler bilder i sekunden eller snabbare bild efter att du tryckt på avtryckaren?
D7200 tar fler bilder i sekunden än din och har större buffert så du kan ta fler bilder i serie innan den börjat bromsa in och slå av på tempot.

När det gäller skärpa så finns det många anlednign till varför det upplevs oskarpt.
Är det långa slutartider pga lite ljus, orsakat av små bländare och lågt ISO?
Står kameran på stativ när du fotograferar natur men ändå har VR aktiverat vilket stör mera än det hjälper.
Eller tvårt om, har du VR aktiverat fast än det är perfekta omständigheter och kortare slutartider på under 1/500? Då riskerar VR-mekaniken att skapa oskärpa istället.

Sedan kan det vara så att din kamera är bättre än dina objektiv och att du kanske skulle vinna en del på att uppgradera ett av dem också när du ändå är i ferten.

Det kan inte bli magiskt bättre bilder om objektivet inte tillåter magin att ta sig igenom. :)
Jag och en vän fotade i studio, samma ljusförhållanden och inställningar. Hon har köpt ny kamera och skillnaden på detaljer i fotona blev stora. Tex min hund som stod modell så blev inte detaljerna i hans ansikte så detaljerade som med hennes kamera.

D7200 har jag varit inne på. Ska läsa på lite mer om den.

Jag fotar mest med mitt Sigmaobjektiv, 17-50mm 2.8 ex.

Tack för du tog dig tid att svara!
 

niesara

Aktiv medlem
Jag hade en D40 tidigare, köpte en D7200 för några månader sedan.

Springande hundar fungerar betydligt bättre, och högre upplösning ger mer att jobba med.

Men för landskap så betyder handhavandet för mig mer än kamera-modellen. ISO går att vrida upp betydligt högre på D7200 men inomhus i dåligt ljus vill man fortfarande ha mer... Men med det sagt så ångrar jag att jag inte köpte den tidigare, direktknappar för så gott som alla funktioner jag använder är väldigt trevligt.
Jag fotar mycket min hund så det låter bra. Ska läsa på lite mer om den kameran, jag har varit inne på den ett tag! :)
Tack för tips!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hans är inne på något viktigt när det gäller objektiven utver kameran.

Enklare kit-objektiv fokuserar markant långsammare än finare/dyrare/snabbare objektiv.
Så även om en ny kamera eventuellt har möjligheten att detektera och hitta fokus i svårare
och snabbare betyder inte att objektivet låter sig justeras så snabbt. Det tuffar på i sitt egna tempo oavsett vilken kamera det sitter på.

Sedan finns det "bättre" objektiv från Nikon som inte alls har bråttom utan som välförtjänt fått kritik för att vara långsamma. T.ex. deras 50/1.4 afs.

Denna film illustrerar detta lite.
https://www.youtube.com/watch?v=iL9ORX0nHrY

Du skriver också att du vill att det ska klicka snabbare. Menar du fler bilder i sekunden eller snabbare bild efter att du tryckt på avtryckaren?
D7200 tar fler bilder i sekunden än din och har större buffert så du kan ta fler bilder i serie innan den börjat bromsa in och slå av på tempot.

När det gäller skärpa så finns det många anlednign till varför det upplevs oskarpt.
Är det långa slutartider pga lite ljus, orsakat av små bländare och lågt ISO?
Står kameran på stativ när du fotograferar natur men ändå har VR aktiverat vilket stör mera än det hjälper.
Eller tvårt om, har du VR aktiverat fast än det är perfekta omständigheter och kortare slutartider på under 1/500? Då riskerar VR-mekaniken att skapa oskärpa istället.

Sedan kan det vara så att din kamera är bättre än dina objektiv och att du kanske skulle vinna en del på att uppgradera ett av dem också när du ändå är i ferten.

Det kan inte bli magiskt bättre bilder om objektivet inte tillåter magin att ta sig igenom. :)
Jag kanske har missat något , men vad exakt illustrerar denna film som du länkar till?
Mig säger den inte ett jota.
 

niesara

Aktiv medlem
Jag hade en D40 tidigare, köpte en D7200 för några månader sedan.

Springande hundar fungerar betydligt bättre, och högre upplösning ger mer att jobba med.

Men för landskap så betyder handhavandet för mig mer än kamera-modellen. ISO går att vrida upp betydligt högre på D7200 men inomhus i dåligt ljus vill man fortfarande ha mer... Men med det sagt så ångrar jag att jag inte köpte den tidigare, direktknappar för så gott som alla funktioner jag använder är väldigt trevligt.
Springande hundar - vad har du för inställningar då? Jag hittar inte fokus riktigt och ingen blir riktigt skarp.
 

sumpan

Aktiv medlem
Springande hundar - vad har du för inställningar då? Jag hittar inte fokus riktigt och ingen blir riktigt skarp.
Följande autofokus (AF-C) och kort slutartid (M-läge med autoiso, 1/500s eller kortare, f/4-8, seriebildstagning ca 3 bilder i taget). Har inte provat 3D-tracking än men det borde ju vara det bästa. Många bilder missar fokus också men det är väl en träningsfråga. Betydligt bättre än med D40:n går det i alla fall.

Exempelbild, duger inte att studera på pixel-nivå, men detta var från mitt första försök med nya kameran med ovanstående inställningar i novembersol.
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Och så behöver man förstås ett objektiv som kan fokusera tillräckligt snabbt för att hinna följa springande hundar också.
 

sumpan

Aktiv medlem
Och så behöver man förstås ett objektiv som kan fokusera tillräckligt snabbt för att hinna följa springande hundar också.
Jag fotade med Nikon 50mm/1.8G, kanske inte känt som det absolut snabbaste men tror mitt handhavande begränsar mig mer än objektivet än så länge.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Springande hundar - vad har du för inställningar då? Jag hittar inte fokus riktigt och ingen blir riktigt skarp.
Du måste korta tiderna till 1/1000 dels sekund eller snabbare.
En hund rör sig fort. För att komma ner i dem tiderna så behöver man gott om ljus, sol. Det hjälper att kunna öppna bländaren också vilket oxå är dyrt.
Du behöver en kamera som fokuserar snabbt, de är dyra.
APS: Som billigast D7200, dyrast D500.
Du behöver framförallt ett objektiv som hänger med i fokus, de är dyra.
Du råkar inte känna ngn som har dessa kameror?
Vänner, fotoklubb, det går att söka efter hjälp här på FS o fråga.
Att fråga vänligt kostar inget. Allt du kan få är ett ja eller ett nej.
Hund har du redan så då kan du ta med fika och testhjälp på utflykt och testa kameror och objektiv. Dessutom rasta hunden samtidigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag och en vän fotade i studio, samma ljusförhållanden och inställningar. Hon har köpt ny kamera och skillnaden på detaljer i fotona blev stora.

Jag fotar mest med mitt Sigmaobjektiv, 17-50mm 2.8 ex.
O vilken kamera har vännen som du är mer nöjd med?

Har du testat ditt Sigma för front/bak-fokus?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag och en vän fotade i studio, samma ljusförhållanden och inställningar. Hon har köpt ny kamera och skillnaden på detaljer i fotona blev stora. Tex min hund som stod modell så blev inte detaljerna i hans ansikte så detaljerade som med hennes kamera.

D7200 har jag varit inne på. Ska läsa på lite mer om den.

Jag fotar mest med mitt Sigmaobjektiv, 17-50mm 2.8 ex.

Tack för du tog dig tid att svara!
Testa även lite nya objektiv och se om det gör någon (kanske större skillnad). Kan ibland vara mer avgörande för resultatet.

Annars så är de förslag som redan varit uppe, D7200 och D610, nog det som ligger närmast till hands. De är lite dyarare än 10kkr som nya normalt, men finns ibland på både kampanj och cash back, och även fina beg. ex. om man letar lite. Så tror du kan klara din budget om du inte har akut behov att byta precis nu, utan att vara lite tålmodig.

Om man skall ta de viktigaste skillnaderna så har D7200 bättre AF, och D610 bättre brusegenskaper och ljusare sökare. Dvs D7200 är bättre för att fota hundar (springande) och D610 bättre i sämre ljusförhållanden.

Vill du inte tvingas välja så är det D750 som i princip är en kombination av de bästa egenskaperna av D7200 och D610, men den blir nog tyvärr lite svår att rymma inom din nuvarande budget (även beg. eller på bra kampanj&cashback så blir den nog lite dyrare).
 
ANNONS