Annons
Gammal 2015-04-11, 04:45
DanneHalvTand

PMD skrev: Det är rätt vanligt att utropspriset på en Tradera-auktion är lågt. Slutpriset kan variera en hel del.

Har du anledning att misstänka att säljaren inte erbjuder varor enligt beskrivning?
Ja. Enligt lagen: "Om något låter för bra för att vara sant då är det inte sant."

Men jag kan ju ha fel. Jag känner inte till pris- och budkulturen på tradera. Därför frågan på denna sida för att kolla om någon råkar känna igen försäljaren.
Gammal 2015-04-11, 07:38
Vassius

DanneHalvTand skrev: Ja. Enligt lagen: "Om något låter för bra för att vara sant då är det inte sant."

Men jag kan ju ha fel. Jag känner inte till pris- och budkulturen på tradera. Därför frågan på denna sida för att kolla om någon råkar känna igen försäljaren.
Om du inte ens har koll på hur tradera fungerar tycker jag det är lite magstarkt av dig att hänga ut någon som bedragare. Just den här säljaren har jag handlat av, och jag har ingen anledning att misstänka några oegentligheter.

Tråden "Hur tänker folk på Blocket" kanske hade varit mer lämplig om det var en förklaring du var ute efter i första hand: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101408
Gammal 2015-04-11, 08:08
eskil23

PMD skrev: Har du anledning att misstänka att säljaren inte erbjuder varor enligt beskrivning?
Fyra negativa omdömmen under senaste året där samtliga klagomål var att varorna var i dåligt skick när de såldes i "nyskick". Kan ju kanske vara en liten varning om att han inte gör det. Å andra sidan har över 250 pers varit nöjda med att göra affärer med honom under samma period. Att utgångsbuden är lågt satta tycker jag inte är så mycket att oroa sig för, även om denne säljare sätter ut dem väldigt lågt.
Gammal 2015-04-11, 10:07
anders.bengtsson.509

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=238623
Gammal 2015-04-11, 11:33
DanneHalvTand

Vassius skrev: Om du inte ens har koll på hur tradera fungerar tycker jag det är lite magstarkt av dig att hänga ut någon som bedragare. Just den här säljaren har jag handlat av, och jag har ingen anledning att misstänka några oegentligheter.

Tråden "Hur tänker folk på Blocket" kanske hade varit mer lämplig om det var en förklaring du var ute efter i första hand: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101408
Jag reagerar som man bör om något är löjligt billigt utan en förklaring till varför det är så. En googling på försäljare och ställe och denna tråd dök högt upp i svaren. Med samma typ av frågor som jag hade. Därför postade jag här.

Jag har aldrig påstått att någon är bedragare. Sluta fantisera. Jag ställde tvenne frågor med länkar som visar vad jag undrade över.

Ett enkelt svar hade varit "Ja, detta verkar suspekt, killen säljer för billigt och för mycket" eller "Nej, du är ute och cyklar, detta är vanligt. Helt ok priser och säljare".

Saken avslutad för min del. Du får gärna ha sista ordet.

"Winning an argument on the internet is like winning the special olympics..."
Gammal 2015-04-11, 12:13
PeterWem

Brukar själv slänga ut varor på tradera för 1 kr. Det är lättare att få fler intressenter då.
Gammal 2015-04-11, 12:28
Vassius

DanneHalvTand skrev: Jag reagerar som man bör om något är löjligt billigt utan en förklaring till varför det är så. En googling på försäljare och ställe och denna tråd dök högt upp i svaren. Med samma typ av frågor som jag hade. Därför postade jag här.

Jag har aldrig påstått att någon är bedragare. Sluta fantisera. Jag ställde tvenne frågor med länkar som visar vad jag undrade över.

Ett enkelt svar hade varit "Ja, detta verkar suspekt, killen säljer för billigt och för mycket" eller "Nej, du är ute och cyklar, detta är vanligt. Helt ok priser och säljare".
Visst, jag kanske uttryckte mig lite hårt. Ber om ursäkt för det.

För det första är det köparna som bestämmer priset auktioner på Tradera, inte säljaren. Säljaren väljer bara utropspris.

För det andra är nätauktioner mer psykologi än ekonomi. Om man sätter ett utropspris som motsvarar marknadsvärdet så kommer många potentiella köpare bara tänka "då kan jag lika gärna köpa på vanlig annons till fastpris" och scrolla vidare i listan.

Ett lågt utropspris däremot triggar köparnas hopp om att göra ett klipp. När budgivningen hettar till övergår det ibland till en ren tävling istället, där omdömet ersätts av en irrationell känsla av vilja "vinna". I slutändan är ju det vinnande budet bara 15-50:- högre än det näst högsta (beroende på prisnivå), så man tänker lätt att "bara 30:- till så kanske den är min!". Då är det lätt att bli fartblind, och det räcker med två sådana köpare för att slutpriset ska bli högre än marknadsvärdet.

Det är inte ovanligt att dyra kapitalvaror läggs ut med 1:- som utropspris. Om det är en eftertraktad vara kommer slutpriset ändå hamna runt marknadsvärdet.
Gammal 2015-04-11, 12:34
PMD

DanneHalvTand skrev: Jag reagerar som man bör om något är löjligt billigt utan en förklaring till varför det är så.
Du vet ju inte vad priset är på grejerna som bjuds ut, så du kan inte påstå att de är löjligt billiga. Först när en auktion är avslutat vet man priset.

Det var ett svar av ungefär den typen du fick som första svar.
Gammal 2015-04-11, 13:39
seochtamed

Det förefaller dåligt med läsförståelsen hos somliga här, tråkigt.

Auktionspriser som börjar lågt kan både gå rejält över och stanna under, det är säljarens chansning.
Gammal 2015-04-13, 12:23
Petandsto

Kan ju vara riktigt men lite onödigt billigt och finns lämpligt i Piteå

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=237912
Gammal 2015-04-13, 14:03
seochtamed

upplysning.se hittar ingen Ida-Sofia Bergström i Piteå, det gör det ju mera misstänkt genast.
Fyra andra finns dock. Fråga om bilder med dagstidning där datum, dagens syns. Jag skulle avstå helt.
Gammal 2015-04-13, 14:29
Photocon

seochtamed skrev: upplysning.se hittar ingen Ida-Sofia Bergström i Piteå, det gör det ju mera misstänkt genast.
Fyra andra finns dock. Fråga om bilder med dagstidning där datum, dagens syns. Jag skulle avstå helt.
Annonsen även inlagd samma dag om I-S.B registrerade sig som medlem. Kan vara en indikation som väcker misstankar.

Annars vore det ett fynd. Speciellt för någon som bor i Piteå och kan kolla om objektiv och säljare är OK.
Har dock mina starka tvivel, men vill inte direkt misstänkliggöra någon. Säljaren kanske behöver snabba pengar och därför säljer billigt. Det skulle i så fall vara den enda rimliga förklaringen.

Jag skulle hur som helst avstå.
Gammal 2015-04-13, 18:58
peranders

Intressant: Annonsören har ett telefonabonnemang i Piteå och på denna adress bor en Bergström men inte med det förnamnet. Kollar man med Ratsit så finns ingen i hela Sverige med det namnet, det är väl konstigt.
Gammal 2015-04-13, 19:10
afe

Googlar man annonstexten hittas den i en annons på Tradera från januari. Har rapporterat annonsen till redaktionen.
Gammal 2015-04-13, 20:30
ja-foto

Vassius skrev: Visst, jag kanske uttryckte mig lite hårt. Ber om ursäkt för det.

För det första är det köparna som bestämmer priset auktioner på Tradera, inte säljaren. Säljaren väljer bara utropspris.

För det andra är nätauktioner mer psykologi än ekonomi. Om man sätter ett utropspris som motsvarar marknadsvärdet så kommer många potentiella köpare bara tänka "då kan jag lika gärna köpa på vanlig annons till fastpris" och scrolla vidare i listan.

Ett lågt utropspris däremot triggar köparnas hopp om att göra ett klipp. När budgivningen hettar till övergår det ibland till en ren tävling istället, där omdömet ersätts av en irrationell känsla av vilja "vinna". I slutändan är ju det vinnande budet bara 15-50:- högre än det näst högsta (beroende på prisnivå), så man tänker lätt att "bara 30:- till så kanske den är min!". Då är det lätt att bli fartblind, och det räcker med två sådana köpare för att slutpriset ska bli högre än marknadsvärdet.

Det är inte ovanligt att dyra kapitalvaror läggs ut med 1:- som utropspris. Om det är en eftertraktad vara kommer slutpriset ändå hamna runt marknadsvärdet.
Och sen bjuder "Kalle" på "Bosses" vara och vinner den tråkigt nog.
Bosse lägger ut varan på nytt och Kalle är med och budar igen.
Överstiger priset vad Bosse kan tänka sig att släppa den för blir den såld på riktigt till den som bjuder över Kalle, som då hjälpt Bosse att slippa sälja varan till underpris.
Har sett fenomenet flera gånger och anmält detta till Tradera, utan resultat...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.

Tether Tools Case Air