Gammal 2011-10-26, 08:41
mazeson

Bildkvaliteten
Det är väl ändå bildkvaliteten som är det primära.
Vad jag har sett, utan att göra någon djupare analys, utav de bildprover som finns att tillgå, sä levererar kameran bra, acceptabla bilder. De verkar inte överskärpta i processen, men visst hade man velat ha jämförande resultat jpg-RAW, vid olika ISO.
Min Canon S90 levererar acceptabel bildkvalitet upp till 400 ISO. Jag förväntar mig att X10 bör då kunna ha acceptabla resultat åtminstone ett steg till, dvs 800 ISO.

Sedan får jag på köpet en kamera som är snabbare att hantera, där jag zoomningen själv, precis som på mina DSLR, och med en genomsiktssökare (ehuru utan information), med bilxtsko, snabbare bildhastighet mm mm.

Det blir nog en sådan...
Gammal 2011-10-26, 08:54
ErlandH

mazeson skrev: Det är väl ändå bildkvaliteten som är det primära.
Nej, det primära är hur kameran är att använda. Min S90 ger alldeles tillräcklig "bildkvalité" men känns mer som en leksak än som en kamera eftersom den inte har någon sökare.
Gammal 2011-10-26, 09:09
AFJ

Jag håller nog med Erland. Det primära är inte bildkvalitén. Är det det jag är ute efter så får det bli min systemkamera.

Vitsen med en kamera som X10 - tycker jag - är att den är en vettig kompromiss mellan bildkvalité, handavande, storlek och pris.

Jag förväntar mig att en X10 har ungefär samma bildkvalité som S95/S100. Dess ljusstyrka vid teleläget bör dock göra att man i praktiken kommer att fotografera vid lägre ISO och därmed få bättre kvalité.

Sedan hoppas jag att den är lättmanövrerad och att sökaren är användbar.

Största farhågorna har jag för att den kommer att kännas alltför klumpig i förhållande till Powershoten.
Gammal 2011-10-26, 10:36
mazeson

OK, ok, jag håller med er.
Det är kanske mer att det finns en bottomline vad gäller "IQ" som jag pratar om.
Det är ju handhavandet, som ju kanske är mer DSLR-kameralikt, som vi alla är ute efter.

Ja, en S90/95/100 kan man prega ner i fickan. Det kan man nog inte med en X10, men å andra sidan är väl det vad man får betala för att få just mer "kamerakänsla".
Gammal 2011-10-26, 13:30
mazeson

Här är en bra genomgång av X10 som jag hittat, ehuru Fujis egen, Fuji Canada dvs:

http://www.fujifilm.ca/products/digi...x10/index.html
Gammal 2011-10-26, 13:44
ErlandH

mazeson skrev: Ja, en S90/95/100 kan man prega ner i fickan. Det kan man nog inte med en X10, men å andra sidan är väl det vad man får betala för att få just mer "kamerakänsla".
Ja, ungefär så tänker jag också. S90 är en kompromiss som iofs ger hyfsade bilder, men inte är tillräckligt rolig att plåta med för att få följa med så ofta som den borde.

Ska bli enormt spännande att känna på X10 om ett par veckor. Den verkar ju inte bli orimligt dyr heller. Lite trist att zoomen bara går ner till motsvarande 28 mm och inte 24 mm.

När det gäller storleken kräver ju även t ex S90 något mer än en byxficka för att få plats så det kanske inte behöver vara en avgörande sak.
Gammal 2011-10-26, 15:08
HNormark

Jag har märkt att ju bättre prylarna är konstruerade desto högre krav får jag på bildkvaliteten. T.ex. så har jag en Olympus E-PL2 och en S95. Eftersom Olympusen inte går ner i fickan och känns som en "riktig" kamera förväntar jag mig omedvetet att bilderna ska vara lika bra som min systemkamera och blir därmed ofta besviken. S95 känns lite som en leksak och det gör att jag ständigt blir överraskad över hur bra bilderna faktiskt blir. Detta har lett till att jag ska sälja E-PL2 (trots att den är bättre) och behålla S95.

Detta gör att jag inte kan skaffa X10 trots att den är lite frestande.

Nån som känner igen sig i detta?
Gammal 2011-10-26, 15:16
jaan v

Skulle en större ficka lösa konflikten?
Gammal 2011-10-26, 18:55
Anton W

Juuust right?
Den här kameran verkar ha nästan alla rätt, har letat i år och dar efter en kompakt(ish)kamera för vardagsbruk. Den har:
- Vettig sensor som är tillräckligt stor för ok kvalite och tillräckligt liten för att man kan sätta den på 28mm(motsv) och ställa skärpan på 2m och få det mesta i fokus. Att den har ett läge för vettiga högdagrar är ju vansinnigt mer användbart än en gazillion pixlar.
- Optisk genomsiktssökare av bättre snitt, av vad jag sett så torde den vara jämförbar med Contax G-serien och jag kände mig aldrig hämmad av sökaren på min G1(däremot är sökarna på canon/nikons motsv modeller ett skämt).
- Vettig optik med vettigt omfång och hög ljusstyrka, behöver man mer räckvidd än 112mm så bör man antingen röra på fötterna eller använda rätt verktyg(läs dslr med ett teleobjektiv).
- Vettiga kontroller, svårt att säga så mkt mer, verkar ha "lagom" med knappar även om jag tycker att det klickbara hjulet som nu är mer eller mindre standard på entusiastkompakter är en styggelse...
- Custom-lägen direkt valbara på mode-ratten, awesome.
Gammal 2011-10-26, 22:23
mazeson

Garv! Club X10
Ok, dags att starta Club X10!

:-)
Gammal 2011-10-31, 09:18
mazeson

DPReview preview...
http://www.dpreview.com/previews/fujifilmx10/
Gammal 2011-10-31, 09:35
WeeBee

Soms skrev: Jahaja,

Alla som är sugna på denna; tycker Ni priset på 5500,- är avskräckande eller lockande?

Vill få igång diskussionen om X10:an igen. Eller det kanske inte är så många som ser den som en lämplig "kompakt" då man inte kan, vill eller orkar dra med systemaren?

/Soms
Med tanke på vad kameran lovar, så är priset jämfört med dagens andra kameror inte särskillt mycket. Men! Det betyder inte att jag tycker att de är värda de prisen. Största delen av kamerorna där ute borde hamna 1000 - 1500kr billigare beroende på modeller. Teknik är på tok för dyrt idag, men efterfrågan håller upp alla priser. Dessutom återstår det att se hur bra X10 lever upp till sina prestationslöften.

Så mitt svar? Jo avskräckande är det och skulle ha sett X10 åtminstone 900 kr billigare. Men skulle välja de före x100 av den anledningen av zoom, vilken har helt perfekt (för mig) omfång. Klart att jag gärna skulle ha sett samma aps-c på x10, men allt kan man inte få...
Gammal 2011-10-31, 09:53
WeeBee

mazeson skrev: Ja, en S90/95/100 kan man prega ner i fickan. Det kan man nog inte med en X10, men å andra sidan är väl det vad man får betala för att få just mer "kamerakänsla".
det hade jag tänkt lösa likt jag löste problemet med min speedlight: jag tänker (om jag har råd att skaffa kameran) ta kamerans fodral till skräddaren och låta honom sy till en bältesöggla så att kameran kan vara fäst i bältet. Är personligen inte så överförtjust i att ha kameran hängandes på mig i en axelväsk-lik funktion.

Vart tog för övrigt bältesögglorna vägen? Försvann de efter millennieskiftet? Var grymt störd på att man köper en speedlight fö 2500 kr och får med ett fodral till blixten som saknar möjlighet att fästa blixten vid bältet...
Gammal 2011-11-03, 06:19
Knight Palm

För de som förstår spanska, framställs X10 som mycket aptitlig på quesabesde.com
Gammal 2011-11-03, 08:39
mazeson

Nu börjar det komma lite mer X10:ans IQ, på DPReviews forum. En del är nöjda, en del tycker att IQ:n inte skiljer sig från P&S kameror, och en del jämför med Nikons nya CX-system och tycker inte X:10 då håller måttet.
Den sistnämnda jämförelsen är kanske inte helt rättvis. Det är ju självklart att en större sensor ger bättre bildkvalitet. Det är snarare avvägandet mellan storlek, handhavande och IQ som bör göras, och där tror jag att X10:an kommer att vara mer än bra.

Den första firmwaren för X10:an har också redan dykt upp (eller är det den andra, då versionsnumret på updaten är 1.02?).
Besvara

Bokmärken

Taggar
fujifilm , x10

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.

B+W Filter