Annons
Gammal 2014-01-23, 22:35
genkakuzai

Ser riktigt snygg ut.
Gammal 2014-01-24, 00:04
antic

Mer bilder med batterigrepp också. http://www.dpreview.com/news/2014/01...&ref=title_0_2

Nikon Df blir bara mer och mer pinsam. Fuji verkar fatta hur det ska se ut!
Gammal 2014-01-24, 00:31
koxa

Sabud skrev: Har haft en OM-D så jag vet att uppskatta en effektiv bildstabilisering. Dock, sensorn är större på Fujifilm X-T1 och där har vi problemet.

http://cameraimagesensor.com/size/#83,108,a

/Stephan
Hört talas om Pentax?? ;-)
Inga problem med IBIS och stora sensorer!
Gammal 2014-01-24, 15:03
Sabud

koxa skrev: Hört talas om Pentax?? ;-)
Inga problem med IBIS och stora sensorer!
Tyckte jag skrev: förutom tjockkameror!
Pentax gör traditionella DSLR-kameror med APS-C sensor och har även gjort ett försök med den mindre smickrande K-01 (58mm tjockk ;)

En stor fördel med den nya generationens spegellösa kameror som kommit på bred front är att de kan byggas små och med kort djup. Sony NEX är kanske det bästa exemplet på detta. Dock så önskar jag även IBIS i en spegellös kamera med APS-C sensor utan att den blir löjligt tjock.
Tycker du att Pentax fortfarande är ett bra förslag?? ;-)

/Stephan
Gammal 2014-01-24, 16:52
PMD

Tjockleken hos Pentax K-01 bestäms mycket av att den har Pentax vanliga K-fattning.
Gammal 2014-01-31, 21:04
adl

Test av följande af långt ner på sidan, www.fujirumors.com/first-look-fujifilm-x-t1/.
Ser riktigt bra ut! Förmodligen sämre när ljuset tryter dock...?

Skickat från min GT-N5110 via Tapatalk
Gammal 2014-02-17, 23:43
Sabud

Mycket `smör´ när X-T1 testas av The Camera Store TV.
Tycker att den här kameran växer mer och mer.

http://www.fujirumors.com/

/Stephan
Gammal 2014-02-17, 23:51
IngNer
Avslutat medlemskap

Formgivningen liknar Contax RTS rätt mycket. Fast jag tycker nog att den där klumpen upptill är lite onödig. Den behövs ju inte för att fixa en sökare, även om man kanske kan få en bättre sökare när det finns lite mer plats. Helt klart är Fuji på hugget, och graven för krånglig optomekanik är nog grävd ganska djup nu.
Gammal 2014-02-18, 02:53
alfin

Här är Nick Devlin's review i textform:

http://www.luminous-landscape.com/re...s_of_age.shtml
Gammal 2014-02-19, 21:08
Strömqvist

Digitalrev review:
http://www.youtube.com/watch?v=8N1-o...cMWtV5vbNpeH_A

Camerastore:
http://www.youtube.com/watch?v=nW8Cz...re=c4-overview

Klart sugen, borde få mitt exemplar på tisdag. Synd att man inte bor granne med någon av de större kamerabutikerna så man måste vänta på postgången.
Gammal 2014-02-20, 20:15
mope

Jag är väldigt sugen på X-T1. Men jag är lite tveksam till de manuella reglagen för bländare och slutartid. Jag förstår delvis charmen med dem, jag använde själv en Nikon FE på den analoga tiden. Men jag har lite svårt att se nyttan med när man ändå måste använda "hjulen" för att finjustera (om man vill använda något annat än hela steg).

Tycker att det kanske vore smidigare att enbart ha "hjul" för att välja det man vill ha direkt istället för att först välja med bländarringen eller ratten för slutartid och sedan finjustera med "hjulet". Det känns som att det blir två steg istället för ett. Det kanske bara är för att jag är van vid Canons systemkameror som jag använder idag?

Ni som använder Fuji idag, känns detta naturligt när man vant sig?
Gammal 2014-02-25, 13:59
Sabud

Har varit lite intresserad av X-T1 och fick möjlighet att känna på kameran i går. Efter en timma med kameran och en trevlig och kunnig Fujifilm-representant har jag nog ganska klart för mig vad jag tycker om kameran.

Det första som slår en är att den inte känns så där tung och mekaniskt gedigen som man kan få intryck av genom bilderna. Dessvärre tycker jag att knappar och reglage drar ner kvalitetskänslan en hel del. De rejäla rattarna på kamerans topp ser fina ut men är sega och utan distinkta `klick´. Bakre inmatningshjul är mycket sämre än det främre och så det märkligaste. Fyrvägs-kontrollen på kamerans baksida är nog den sämsta jag träffat på, sticker knappt upp något alls, ingen succe´ med kalla fingrar kan utlovas. Observerade även att övriga knappar var märkbart mindre jämfört med Fujifilms övriga modeller, man kan undra varför när det är plats för betydligt större.

Förövrigt upplevde jag kameran toppen, med superb EVF och fin display. Testade även AFS med ett 35/1,4, i en ganska mörk lokal på ISO 1600 (2,8) och fokus satt snabbt / distinkt var gång.

Hur som helst tycker jag det positiva överväger även om jag är förvånad över fadäserna. En annan viktig faktor är Fujifilms superba optikutbud som inte blev sämre av den nya 10-24/4 som jag fick känna på.
Vi får se vad som händer framöver.

Nedan en fyrvägskontroll utan konstigheter på en annan vädertätad kamera.

http://www.dpreview.com/reviews/olym...lroundview.jpg

/Stephan
Gammal 2014-03-03, 17:07
Umi71

Har nu lagt en beställning på T1an kan inte vänta vill ha den nu :)

Nu till min fråga kan jag använda Elinchromes radio triggers för att utlösa studio blixtar med T1an? Elinchrome Skyports?

Mvh David T
Gammal 2014-03-04, 08:18
Colonel Bogey

Umi71 skrev: Nu till min fråga kan jag använda Elinchromes radio triggers för att utlösa studio blixtar med T1an? Elinchrome Skyports?
Det borde väl inte vara nåt problem? Det är ju inga kameraspecifika funktioner som ska hämtas eller styras. Jag har Pocket Wizard III till min X-E2:a, funkar utmärkt! Bara att sätta sändaren i blixtskon.
Gammal 2014-03-04, 19:27
tussii

Bakgrund: Jag sitter här med en D5000 + 18-105 kit och det lilla 35 1.8. Det är bara de två objektiv jag har kvar.

Är inne på att uppgradera till sommaren då jag ska till staterna igen. Måste ju utnyttja dollarns värde på något sätt. Har varit helt inne på en nikon D610 + ett tamron 24-70. Har Nikon för tillfället och jag vet vad jag får plus att det är FF.

Nu som en blixt från klar himmel så såg jag X-T1. Den verkar ha allt jag egentligen varit ute efter. Reglage och spakar på _huset_ och inte i en hel drös menyer. Det är bland annat vad som hämmar mig för tillfället, att jag måste gå in i menyer för att ändra minsta sak.

Jag undrar egentligen lite om hur Fujis system fungerar. Vilka objektiv finns och var börjar jag.. Sett Fujifilm Fujinon XF 23/1,4 R som verkar helt fantastisk för att ta ett exempel. Såg också en trevlig 18-135 zoom (rätta mig om jag har fel) som skulle komma till sommaren.

Vad tjänar jag / förlorar jag på ett sånt här system jämfört med d610. Jag känner rent spontant att jag faktiskt skulle vilja ha ett mindre system för att använda det mer.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.

Tether Tools Case Air