Gammal 2016-10-26, 21:09
mstoltz

mrnoclue skrev: Jag blir mållös. På riktigt. :(
Skulle du vara intresserad av att vara med om vi kan få ihop det rent logistiskt? För visst bor du i Halmstad?
Hej

Ja jag bor i Halmstad.
Visst skulle jag vara intresserad.....vill gärna veta lite mer om upplägg osv, men detta kan vi ju ta via pm eller nått.

MVH
Morgan Stoltz
Gammal 2016-10-26, 21:15
apersson850

Sånt här händer ju hela tiden. Jag är knappast någon "hårt arbetande fotograf", utan bara glad amatör. Jag hittade en bild jag kände igen på en websida som handlade om duellsimulatorer för militära stridsfordon och vapen.
Men de var i alla fall samarbetsvilliga. Jag nöjde mig med att kräva att mitt namn skulle stå i anslutning till bilden, och så försvann den illa kvickt från deras sida istället.

Så mina erfarenheter är för bleka jämfört med vad som annars finns att ta av här.
Gammal 2016-10-26, 21:16
mrnoclue

mstoltz skrev: Hej

Ja jag bor i Halmstad.
Visst skulle jag vara intresserad.....vill gärna veta lite mer om upplägg osv, men detta kan vi ju ta via pm eller nått.

MVH
Morgan Stoltz
Toppen Morgan!
Gammal 2016-10-26, 21:19
mrnoclue

apersson850 skrev: Sånt här händer ju hela tiden. Jag är knappast någon "hårt arbetande fotograf", utan bara glad amatör. Jag hittade en bild jag kände igen på en websida som handlade om duellsimulatorer för militära stridsfordon och vapen.
Men de var i alla fall samarbetsvilliga. Jag nöjde mig med att kräva att mitt namn skulle stå i anslutning till bilden, och så försvann den illa kvickt från deras sida istället.

Så mina erfarenheter är för bleka jämfört med vad som annars finns att ta av här.
Syftet är ju bland annat att belysa problematiken för fotografen och hur vanligt det är. Stort som smått. Och hur lättvindigt många tar på den upphovsrättslag som faktiskt finns.
Gammal 2016-10-26, 21:24
iSolen.se

Aktuellt exempel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/lag-oc...tt.htm#8819669

Kolla inlägget längst ner från Susanne Norrby. Utelämnad byline. Bolaget vill ha gratis bilder mot att de anger byline.
Gammal 2016-10-26, 21:25
mstoltz

mrnoclue skrev: Toppen Morgan!
Har skickat PM till dig :)
Gammal 2016-10-26, 21:35
PeterWem

Jag har nio sådana mappar från i våras. Men som sagt, man vill ju veta mer i ett pm kanske efteråt.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmklipp.JPG
Visningar:	51
Storlek:	31.6 KB
ID:	142772  

Gammal 2016-10-26, 21:37
mrnoclue

mstoltz skrev: Har skickat PM till dig :)
Tack! Gjorde ett försök att svara så gott jag kunde i dagsläget. :)
Gammal 2016-10-26, 21:48
mrnoclue

iSolen.se skrev: Aktuellt exempel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/lag-oc...tt.htm#8819669

Kolla inlägget längst ner från Susanne Norrby. Utelämnad byline. Bolaget vill ha gratis bilder mot att de anger byline.
Också en mycket intressant aspekt på det hela imho.
Gammal 2016-10-26, 22:00
mrnoclue

stefohl skrev: Fotografen Pelle Wichmann gjorde för skojs skull en bildsökning på sin bild med en katt och en häst. http://www.perwichmann.com och klicka på länken Hästen & katten. Jag vet inte hur många träffar han fick på sin bild på webbsidor som inte hade hans tillstånd att publicera den.
Fantastiska bilder!
Gammal 2016-10-26, 22:07
mrnoclue

PeterWem skrev: Jag har nio sådana mappar från i våras. Men som sagt, man vill ju veta mer i ett pm kanske efteråt.
9 mappar alltså? Olika publikationer, eller finns det någon som är mer framträdande än andra?
Gammal 2016-10-26, 23:03
PeterWem

mrnoclue skrev: 9 mappar alltså? Olika publikationer, eller finns det någon som är mer framträdande än andra?
Du har mail.
Gammal 2016-10-31, 11:36
liftarn

Jo, jag har några intressanta att berätta om. Jag är en hobbyfotograf så jag nöjer mig med att jag erkänns som fotograf men tydligen är gratis fortfarande för dyrt för vissa. Skickar man ett mail händer det oftast att antingen försvinner bilden (ibland utan att de svarar på mailet) eller så sätter det faktiskt ut mitt namn. Är det privatpersoner eller småföretag brukar jag bara låta det räcka med det. fast en del är mer envisa.

Ett exempel är att Svenska Dagbladet använde en av mina bilder under flera dagar på sin digitala förstasida. De försökte dessutom hävda att eftersom den var publicerad under användarnamn och inte under dopnamn gällde inte upphovsrätten.

LA Times var också intressanta. Där skrev det att fotot kom från Saab Automobile och dessutom att det föreställde en Saab 900 när det var en 9000. Dom slingrade sig mycket med bl.a. "we generally don't pay for credit mistakes" och "the cost you are asking is pretty high for us so I am hoping you can come down on cost?". I slutändan betalade dom ett dagsarvode men de har fortfarande inte satt ut att det är min bild.
Gammal 2016-10-31, 12:13
Tony johansson

Efter att ha läst den här tråden, googlade jag på en av mina bilder, och till min förvåning hittade jag en på en thailändsk sida. Det är den lilla bilden till höger (soluppgången) som är min.

Nu är det sannolikt en facebooksida, och jag skrev en kommentar att jag vill att dom plockar bort bilden. Får väl se om jag får någon respons. Bifogar även en bild på originalet (som återfinns på min sida här på Fs).
Bifogade miniatyrer

Namn:	Skärmklipp.jpg
Visningar:	50
Storlek:	32.3 KB
ID:	142802  

Namn:	Soluppgång.jpg
Visningar:	50
Storlek:	87.3 KB
ID:	142803  

Gammal 2016-10-31, 12:18
liftarn

Tony johansson skrev: Nu är det sannolikt en facebooksida, och jag skrev en kommentar att jag vill att dom plockar bort bilden. Får väl se om jag får någon respons.
Facebook har ett onlineformulär man kan fylla i om någon använt ens bild utan lov. Det är snabbt, enkelt och effektivt. Har själv använt det vid ett tillfälle.
Besvara

Bokmärken

Taggar
fotograf , stöld , teve , upphovsrätt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48.

B+W Filter