Annons
Gammal 2016-11-01, 10:19
iSolen.se

bentelkalb skrev: Då tycker jag även ni ska lyfta att delning av en bild på facebook är bildstöld, te x om någon lägger ut en bild på en kanelbulle och skriver glad kanelbullens dag mm. Det kan innebära att man blir stämd och får kravbrev från fotografer. Det bör ingå en diskussion om hur långt man kan dra upphovsrätten och vad som är rimligt när landskapet förändras med sociala medier mm.
Delning på FB är inte bildstöld. Det är tillåtet att dela bilder som redan ligger på FB. Undantaget är förstås är bilden redan är stulen, då är det den personen som laddat upp som begått stölden.

Att ladda upp andras bilder på FB är bildstöld. Inget speciellt med FB där, att publicera andras bilder oavsett sajt utan att man har upphovsrätt är bildstöld.
Gammal 2016-11-02, 15:51
Grimmer

Glad
Jag hittade en av mina bilder på en turkisk sida som skriver om Allahs härlighet. Hittade även bilden med texten "National Geographic" pålagd, som länkbild till deras filmer. Många ställen dessutom. Synd bara att det inte var de själva som hade lagt upp den. :-)
+ en massa andra småställen, men inga som tjänade pengar på den.
Gammal 2016-11-02, 17:33
Poteta

Grimmer skrev: Jag hittade en av mina bilder på en turkisk sida som skriver om Allahs härlighet. Hittade även bilden med texten "National Geographic" pålagd, som länkbild till deras filmer. Många ställen dessutom. Synd bara att det inte var de själva som hade lagt upp den. :-)
+ en massa andra småställen, men inga som tjänade pengar på den.
Jag har laddat upp en bild här som jag har hittat på säkert 20 sidor, mest ryska. Tyvärr i en väldigt rasistiskt anda. Ibland går det inte att stoppa är jag rädd.
Bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/view...786.htm?set=mp
Gammal 2016-11-03, 04:04
anhede

Tummen upp Grymt bra!
Jag har några bilder som används olovligt i hundratal fall (både i Sverige och internationellt) och ställer gärna upp om du behöver hjälp.

Är i Costa Rica och jobbar nu men hemma om tre veckor. Maila jesper@anhede.se om det är intressant. Lyckta till!

/Jesper Anhede, +46706665866, www.anhede.se
Kickass photos. No more. No less.

mrnoclue skrev: Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med fotografer som på ett eller annat sätt blivit utsatt för "bildstölder" – brott mot upphovsrättslagen.

Vi håller just nu på att jobba med ett tv-reportage om upphovsrätt och har valt att inrikta oss på just otillåten publicering av bilder. Tanken är att lyfta fram fotografer, upplysa allmänheten och ja, försöka reda ut begreppen helt enkelt. Bland annat.

Startar med att kasta ut en tråd här i forumet. Alla historier och erfarenheter är intressanta.

/Peter
Fotograf & Journalist
Gammal 2016-11-04, 14:37
mstoltz

Någon som vet hur allt har gått ?
Det var ett tag sedan man hörde nått.

Trevlig helg allihopa. !

MVH
Morgan
Gammal 2016-11-05, 10:28
andreassofus

mstoltz skrev: Någon som vet hur allt har gått ?
Det var ett tag sedan man hörde nått.

Trevlig helg allihopa. !

MVH
Morgan
haha det har ju typ gått en vecka bara :P
hur fort tror du man gör ett tv-program? :D
Gammal 2016-11-05, 10:32
mstoltz

andreassofus skrev: haha det har ju typ gått en vecka bara :P
hur fort tror du man gör ett tv-program? :D
Jag menade med om dom bestämt sig för vilka fall dom vill ha med.
Och om mitt fall var av intresse för dom 😊😊😊
Besvara

Bokmärken

Taggar
fotograf , stöld , teve , upphovsrätt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.

Elinchrom ELB 500 TTL