Annons
Gammal 2018-11-04, 19:15
light

alfin skrev: Det kostar 2200 kr extra att beställa Mac-mini med 16 GB istf 8 GB. Minin har bara två minnesplatser, så sitter det 2 st 4 GB minnen (vilket det troligen gör), måste du ta bort dessa och ersätta med 2 st 8 GB minnen. 2 st 8 GB minnen i 2666 MHz med vettiga latenser kostar ungefär lika mycket i Sverige som de Apple levererar.

Tveksamt om du tjänar mer än några hundralappar i bästa fall. Se till att du får minst lika bra minnen som Apple levererar. (Jag vet inte vilka det är.) Ska du upp till 32 GB kan du kanske tjäna någon tusenlapp, men 32 GB är overkill om du inte kör väldigt tunga applikationer.
Tack för bra info! Och rör det sig bara om sån liten förtjänst så är det kanske inte värt att börja laborera själv (och kanske riskera att man gör något dumt).
Gammal 2018-11-05, 14:12
ErlandH

Nu finns det testresultat för nya Mac Mini. En mycket kort sammanfattning är att basmodellen av Mac Mini (i3) är ganska exakt lika snabb som (både enkeltråd och multitråd) basmodellen av iMac 27 retina (med i5 och 1 TB fusiondrive). Mac Mini med i7 är snabbare (iaf multitrådat) än senaste iMac 27 med i7.
Gammal 2018-11-05, 21:21
snap01

Tycker nya mac mini verkar ha bra prestanda o du kan jämföra den med tex en mac book pro för 37000 kr en mac mini med typ samma prestanda kostar 22000.

Ang hur mycket minne man behöver, jag kör med 32 gb funkar bra med min D850 så jag skulle nog nöja mig med 32gb.

Visst en mac book är bärbar etc men jag jämför prestandan mellan dom o du kan välja en bra mycket bättre skärm till imac än den du får med en bärbar dator.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2018-11-05 kl. 21.13.10.jpg
Visningar:	19
Storlek:	43.6 KB
ID:	146815  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2018-11-05 kl. 21.12.50.jpg
Visningar:	27
Storlek:	35.5 KB
ID:	146816  

Gammal 2018-11-06, 00:59
ErlandH

snap01 skrev: Tycker nya mac mini verkar ha bra prestanda o du kan jämföra den med tex en mac book pro för 37000 kr en mac mini med typ samma prestanda kostar 22000.
Nu ser det ut som om du jämfört med mindre ssd (256) i Mac Mini än i MBP (512), så prisskillnaden är egentligen några tusenlappar mindre.

För övrigt är skärmen på MBP riktigt bra.
Gammal 2018-11-06, 08:24
PutteMacGuff

Kommer köpa minst en ny Mini.
Har längtat efter den här uppgraderingen.
Hoppas att det kommer en ny Pro snart också.
Gammal 2018-11-06, 08:30
PutteMacGuff

ErlandH skrev: Nu finns det testresultat för nya Mac Mini. En mycket kort sammanfattning är att basmodellen av Mac Mini (i3) är ganska exakt lika snabb som (både enkeltråd och multitråd) basmodellen av iMac 27 retina (med i5 och 1 TB fusiondrive). Mac Mini med i7 är snabbare (iaf multitrådat) än senaste iMac 27 med i7.
Ja 8de generationens Intel CPU är otroligt kraftfull :)

Jag är glad över att Apple väljer att ha en Bas-modell som "bara" har i3, annars är ju dom kända för att sätta onödigt kraftfull hårdvara i maskiner som inte kommer användas där det behövs.

På nya Air så har dom inte tänkt så utan där är Basmodellen (enligt mig) betydligt kraftfullare än dom flesta kommer ha behov av.
En något svagare CPU och 1-2 000 billigare hade varit kanon.
Gammal 2018-11-06, 09:19
snap01

i min mac idag som är en sen 2012 är en 3,4 GHz intel i core 7 processor med 32GB minne. Funkar bra till mina D850. Skärmen i imac är helt ok går att profilera så det stämmer väldigt bra men min macbook är knappast något man vill redigera något som ska till kund, om jag inte kopplar in eizo skärmen.

Priset med 32gb minne o största processorn är riktigt bra på mac mini klart prisvärd. Jag brukar maxa minnet men kommer nöja mig med 32gb eftersom jag vet att det snurrar på bra med det. Såg på nätet att en tyckte mac mini är prisvärd med tanke på att du får samma/bättre prestanda med den än tex en MBP för runt 40000 kr.

Vid förra uppdateringen av mac mini så typ begränsade dom prestandan o apple fick kritik för det. Med denna så kan du maxa prestandan till en rimlig prislapp.
Gammal 2018-11-10, 16:38
Choke

Hade hoppats att Apple skulle presenterat en nu iMac, behöver ersätta min 9 år gamla, ena interna disken lade av för några veckor sedan.
Nu blir jag lite nyfiken att köpa en macmini och en bra skärm med hårdvaru kalibrering.
Har dock hört att grafikkortet i mini inte är kraftfulla nog. Men läste här på forumet i annnan tråd att ska man bara köra PS och LT så behövs inga stora krav på grafikkortet, mer viktigt med mycket interminne och snabb processor.
Någon som kan hjälp mig med råd.
Gå på Mac mini eller vänta till en nu iMAc kommer?

Tacksam för alla synpunkter och råd
Gammal 2018-11-10, 17:09
LinsLucas

Jag slog till på en Mini med i5, 8 GB RAM, och 256 GB SSD.
Skillnaden mot min gamla Macbook Air är som natt och dag. Nu är det t.om roligt att redigera bilder, nu när inte hela systemet går på knäna och musen/penseln hackar sig fram i Lightroom.

RAM får jag uppgradera vid ett senare tillfälle. Jag kunde inte motstå frestelsen när den fanns att hämta över disk hos Apple. Jag har bara haft den i 2 dagar, men hittills är jag mycket nöjd!
Gammal 2018-11-10, 17:30
snap01

Choke skrev: Hade hoppats att Apple skulle presenterat en nu iMac, behöver ersätta min 9 år gamla, ena interna disken lade av för några veckor sedan.
Nu blir jag lite nyfiken att köpa en macmini och en bra skärm med hårdvaru kalibrering.
Har dock hört att grafikkortet i mini inte är kraftfulla nog. Men läste här på forumet i annnan tråd att ska man bara köra PS och LT så behövs inga stora krav på grafikkortet, mer viktigt med mycket interminne och snabb processor.
Någon som kan hjälp mig med råd.
Gå på Mac mini eller vänta till en nu iMAc kommer?

Tacksam för alla synpunkter och råd
iMac finns redan som är bra även iMac pro men jag tror att Mac mini kommer funka hur bra som helst. Räcker inte grafikkortet till kan du köra ett externt. Mac mini är i mina ögon prisvärd den med största processorn o 32gb landar på drygt 24.
Gammal 2018-11-10, 18:27
light

LinsLucas skrev: Jag slog till på en Mini med i5, 8 GB RAM, och 256 GB SSD.
Skillnaden mot min gamla Macbook Air är som natt och dag. Nu är det t.om roligt att redigera bilder, nu när inte hela systemet går på knäna och musen/penseln hackar sig fram i Lightroom.

RAM får jag uppgradera vid ett senare tillfälle. Jag kunde inte motstå frestelsen när den fanns att hämta över disk hos Apple. Jag har bara haft den i 2 dagar, men hittills är jag mycket nöjd!
Om jag förstår rätt var det grundmodellen du köpte (med undantag för en större SSD). Kul att höra att detta funkar väl så här långt!
Gammal 2018-11-10, 19:08
LinsLucas

light skrev: Om jag förstår rätt var det grundmodellen du köpte (med undantag för en större SSD). Kul att höra att detta funkar väl så här långt!
Nej det här är mellanmodellen. Instegsmodellen är en fyrkärnig i3a på 3,6GHz. Den jag köpte är en sexkärnig i5a på 3GHz. Sedan finns även en sexkärnig i7a för dom som önskar.
Jag ville ha en maskin som är hyggligt framtidssäker, så jag tog inte den billigaste.
Gammal 2018-11-10, 23:17
martinot

bjorso skrev: Jag är definitivt inte märkesreligiös.
Varför får då TS och andra som svarar då inte tala om alternativ för dig (trots att jag i samma post även gav rekommendation om Mac Mini som alternativ)?

Varför håller du då på med märkesreligiösa barnsligheter som att kalla det för "Windoze"?

Does not compute.

bjorso skrev: F.ö. har Apples olika operativsystem inte blivit bättre med åren,
Jag har sett mycket förbättringar både med macOS och iOS genom åren.

Tex. så gillar jag det nya mörka temat när jag uppgraderade till Mojave i förra veckan (för att bara nämna ett snabbt och enkelt exempel).
Gammal 2018-11-10, 23:26
martinot

light skrev: Tack för bra info! Och rör det sig bara om sån liten förtjänst så är det kanske inte värt att börja laborera själv (och kanske riskera att man gör något dumt).
Det är nog inte direkt speciellt svårt (ungefär samma nivå som att montera ihop sin egen NUC som du undrade över innan). Tror inte det är så troligt att någon kan gå fel (se till att inte vara kraftigt statiskt uppladdad innan).

Däremot så vet jag inte om man tjänar så mycket på det om man nöjer sig med 16 GB (som Alfin mycket riktigt påpekar).
Gammal 2018-11-10, 23:29
martinot

light skrev: Det är inte "ok", om du frågar mig som trådskaparen. För då kapar du tråden. Min tråd. Du kunde ha öppnat en hel ny tråd. En egen tråd. Men jag ser ju nu att jag är för sent ute med min kommentar, min tråd är redan splittrad och söndrad. Så det är väl bara att gilla läget. Kör på!
Fråga på själv Ragnar! :)

Hur går det med dina inköp och funderingar?

Nu kommer både Singles Night och Black Friday snart, så kan vara tips att vänta på bra erbjudanden som kanske dyker upp då (inte alltid säkert att det kommer på just det man är ute efter, men ibland gör det det).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.

Tether Tools Case Air