Annons
Gammal 2019-03-27, 13:06
Visom

AFJ skrev: Ni som försvarar polisens agerande kanske bör läsa vad polismyndigheten själv skriver i sitt inlägg till JO.
Jag kan hitta saker som att man sympatiserar med polisen, men jag hittar ingen i denna tråd som försvarar polisens agerande? Ingen i denna tråd (vad jag kan se) tycker det är ok att visitera honom eller anta att han är efterlyst.
Gammal 2019-03-27, 15:04
PMD

Visom skrev: Illa behandlad var ett dåligt ordval av mig. Det jag menade var att om man vägrar berätta vem man är, även om man har rätt att vägra, så ska man inte förvänta sig ett 'Tack, ha en fortsatt trevlig kväll' som svar.
Man ska inte heller behöva förvänta sig att bli kroppsvisiterad.

Anledningen till att polisen frågade om id lär ju kvarstå och om personen inte svarar på frågan så lär ju polisen fortsätta försöka få svar på sina misstankar/funderingar vilket kan leda till en massa övriga frågor. Dock inom rimliga gränser.
Polisen får bara kroppsvisitera någon (t.ex. för att identifiera denne) om det finns skälig misstanke. För att polisen ska få ha skälig misstanke krävs det mer än att polisen tycker att en person är skum.

Att det inte gick rätt till i det här fallet är ju klarlagt av JO, så jag vet inte riktigt vad som behöver diskuteras.
Gammal 2019-03-27, 15:07
PMD

cakon skrev: Det är enligt min mening bättre att polisen gör ett ingripande för mycket än ett för lite. Du kan ju aldrig veta om ett ingripande var rätt eller fel förrän i efterhand eller hur?
Jo, det är ibland mycket enkelt att veta det. Om man har koll på lagen.
Domstolarna kommer att bli överlastade om inte polisen använder gott omdöme och förlitar sig på lagen.

Att han flyttade på personen tycker jag han gjorde rätt i.
Varför tycker du att polismannen gjorde rätt? Enligt vilket lagrum handlade polisen?
Gammal 2019-03-27, 15:15
PMD

Sonysege skrev: Vad jag vänder mig mot är de näst intill fanatiska inläggen där en del verkar se det som sin livsuppgift att hitta artiklar, domar och "bevis" på att polisen handlat fel och klandervärt.
Good news is no news.

Har dom själva en tråkig erfarenhet av polisens arbete, blivit tillsagda att flytta på sig, fotograferat/filmat för närgånget eller upplever sig felaktigt behandlad och inte fått gehör för detta.
Jag har både dåliga och goda erfarenheter av poliser i Sverige. Till allra största delen goda, men det normala ska ju vara att polisen gör rätt så det är knappast anmärkningsvärt.

Någon direkt fanatism för att leta efter poliser som har gjort fel tycker jag mig inte kunna se i den här tråden. Tråden handlar om ett enskilt fall (med några små sidoutvikningar till ett par andra).

Är du polis, eller har bekanta eller släktingar som är poliser?
Gammal 2019-03-27, 17:03
PMD

PeterWem skrev: JO öppnar då https://www.jo.se/Om-JO/Kontakt/
Diarienummer har du i PDF:en på sida 1. Be om tillhörande film och se till att du har en stabil lina att ladda ned med. Man får bara två chanser att ladda ned. Annars måste man mejla och be om en ny länk igen.
Nu har jag också sett videon och kan konstatera att den unge mannen inte är särskilt provocerande. Han talar lugnt och uppträder lugnt, samt tillmötesgår polismannens begäran om att kliva ut bilen.

Den enda miss han gör är att använda termen "särskilt misstänkt" istället för "skäligen misstänkt" vilket förstås polisen hugger på, men det spelar ingen roll för hans resonemang.
Gammal 2019-03-27, 17:04
iSolen.se

AFJ skrev: Det finns inga uppgifter om att det förekom droghandel på OK-macken den här kvällen. Gustav den III mördades på Operan - skall alla som vistas på Operan därför räkna med att kroppsvisiteras efter vapen eftersom det är en känd mordplats?

Har du aldrig stått parkerad med din bil på en bensinmack på kvällen någon gång i ditt liv? Har du koll på vilka mackar som någon gång har varit föremål för polisinsatser? Undviker du dom?

Jag förstår att det kan vara frustrerande att vara polis. Det lär dock hjälpa föga att ta ut sin frustration genom att bryta mot de regler man har att förhålla sig till - dessutom helt oprovocerat.

Att polisen skulle få fria händer att agera som de vill bara för att det förekommer brottslighet i vårt land är för mig en helt absurd tanke.
Det stod här i tråden att det brukade förekomma.

Jag uppmuntrar poliser att kolla folk som dräller på en sån mack vid konstiga tider. Fråga om legg och om de vägrar kan man ju göra en minnesanteckning...om bilen dyker upp regelbundet kan det vara skäl för ytterligare koll.

Heja polisen (minus beslagtagandet av telefonen)!

Nej jag har aldrig drällt på en bensinmack där det brukar förekomma droghandel, mitt i natten. Och skulle det ske och polisen frågar om legg visar jag det. Doh!
Gammal 2019-03-27, 17:08
iSolen.se

PMD skrev: Polisen har inte rätt att behandla någon illa för att denne uppför sig illa. Det vore ju helt befängt. ...
Nu är du ute och cyklar. Det sker varje dag, hela tiden. Som man bemöter blir man bemött.
Gammal 2019-03-27, 17:11
iSolen.se

PeterWem skrev: Nu när filmen är allmän handling och envar på någon sekund har möjlighet att utöka sin kunskap inom fallet där polis hittat på egna lagar, hur provocerar mannen polisen?
Filmen visar självfallet inget av det.
Gammal 2019-03-27, 17:17
ztenlund

iSolen.se skrev: Det stod här i tråden att det brukade förekomma.

Jag uppmuntrar poliser att kolla folk som dräller på en sån mack vid konstiga tider. Fråga om legg och om de vägrar kan man ju göra en minnesanteckning...om bilen dyker upp regelbundet kan det vara skäl för ytterligare koll.
Det här verkar tydligen förbaskat svårt att begripa:

a) Den bemannade bensinmacken är öppen dygnet runt. Att det förekommer såväl fordon som personer på platsen får betecknas som normalt
b) Det var kl 23, vilket förvisso är sent, men knappast mitt i natten
c) Macken ligger längs en huvudväg genom Bromma och är inte någon konstig avkrok

Heja polisen (minus beslagtagandet av telefonen)!

Nej jag har aldrig drällt på en bensinmack där det brukar förekomma droghandel, mitt i natten. Och skulle det ske och polisen frågar om legg visar jag det. Doh!
Det betvivlar jag att du med någon säkerhet kan påstå, såvida du inte helt undvikit bensinmackar.
Gammal 2019-03-27, 17:22
PeterWem

iSolen.se skrev: Filmen visar självfallet inget av det.
Förslag på hur provokationen skulle ha gått till? Bägge är, som du sett i videon, mycket trevliga i början.
Gammal 2019-03-27, 18:24
PMD

iSolen.se skrev: Nu är du ute och cyklar. Det sker varje dag, hela tiden. Som man bemöter blir man bemött.
Usch då. Är det så illa? Vad kan vi göra åt det? Polisen ska inte behandla folk illa.
Gammal 2019-03-27, 18:25
PMD

iSolen.se skrev: Filmen visar självfallet inget av det.
Nej, precis (du har sett filmen, antar jag). Filmen visar ingen provokation eftersom det inte förekom någon provokation. Du har väl läst JO:s beslut också?
Gammal 2019-03-27, 18:27
PMD

PeterWem skrev: Förslag på hur provokationen skulle ha gått till? Bägge är, som du sett i videon, mycket trevliga i början.
Varken den juridikstuderande eller polisen beter sig speciellt otrevligt senare heller. De är bara oense om vad polisen får göra enligt lagen. Diskussionen är lugn tills polisen tar studentens mobiltelefon och avbryter videofilmandet.
Gammal 2019-03-27, 20:05
martinator

PMD skrev: Att en polis beter sig korrekt jämnar ut det när en annan har gjort fel? Eller vad menar du?
Du ville med EN historia pekar på att poliser ständig gör fel för att de tycker om att jävlas med folk... Det kallas anekdotisk bevisföring. Jag pekade med EN historia på att polisen "ofta" gör rätt, utan att jävlas med folk.
Gammal 2019-03-27, 20:52
iSolen.se

ztenlund skrev: Det här verkar tydligen förbaskat svårt att begripa:

a) Den bemannade bensinmacken är öppen dygnet runt. Att det förekommer såväl fordon som personer på platsen får betecknas som normalt
b) Det var kl 23, vilket förvisso är sent, men knappast mitt i natten
c) Macken ligger längs en huvudväg genom Bromma och är inte någon konstig avkrok

Det betvivlar jag att du med någon säkerhet kan påstå, såvida du inte helt undvikit bensinmackar.
Polisen frågar knappast den vanliga tankaren om legitimation. Mackens lokalisering har inte med saken att göra. Nattlig droghandel har det.

Jag kan med säkerhet säga att jag inte hängt vid någon mack känd för droghandel mitt i natten helt enkelt för att jag inte hänger på mackar oavsett tid och skum verksamhet runtom, jag tankar och åker vidare.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.

Elinchrom ELB 500 TTL