Gammal 2019-11-02, 17:52
Tony johansson

fotobollfoto skrev: Vad spela det för roll vad hela utrustningen väger? När släpar ni med er allt?
Kan bara tala för mig själv, men när jag var i Asien (Nepal, Indien och Japan under sammanlagt 8 1/2 månad (1:a Oktober 2018 - 14:e Juni 2019)) drog jag med mig i princip allt jag har i fotoväg, (förutom mina tre stativ, jag nöjde mig med ett). Och vad tog jag de flesta bilderna med !? Jo, med mobilen XD !
fotobollfoto skrev: Och dessutom kan man väl ha rullväska !
Återigen, jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle tro att det är lite halvjobbigt att knalla omkring i Nepalesiska Himalaya med en rullväska, det var tillräckligt med att släpa på fotoryggan ;-). Men sanningen är den, att jag brukar faktiskt alltid ta med mig hus och mina fyra gluggar samt div. tillbehör och ND-filter utifall att det skulle komma till användning (vilket det i 99,99% av fallen inte gör) XD.
Gammal 2019-11-02, 18:11
Fredrik AVT

Tony johansson skrev: Förvisso alldeles riktigt att huset utgör en bråkdel av totalen, men om vi nu håller oss till spegellöst och utgår från att man har samma uppsättning gluggar (som i mitt fall), kommer man ner ansenligt i vikt i jämförelse, det var det jag ville poängtera.
Nu blir jag förbryllad: om man har med sig flera objektiv, hur blir det spegellösa systemet märkbart lättare? Tänkte på t ex Sony A7III+24-105/4+70-200/4 jf med Canon 5D IV+24-105/4L+70-200/4L? Det är enbart i de fall man kör ett mindre format på sensorn än objektiven är gjorda för som spegellöst kan vara lättare men det har med sensorformat och inte spegellöst att göra.
Gammal 2019-11-02, 18:50
Tony johansson

Fredrik AVT skrev: Nu blir jag förbryllad: om man har med sig flera objektiv, hur blir det spegellösa systemet märkbart lättare? Tänkte på t ex Sony A7III+24-105/4+70-200/4 jf med Canon 5D IV+24-105/4L+70-200/4L? Det är enbart i de fall man kör ett mindre format på sensorn än objektiven är gjorda för som spegellöst kan vara lättare men det har med sensorformat och inte spegellöst att göra.
Låt mig inleda med ett klargörande; Min uppfattning grundar sig i det som kommit mig tillhanda på div internet(foto)sajter, och när jag skrev det var jag lite otydlig, då jag inte nämnde att jag refererade specifikt till Nikons Z - kameror.

Utifrån vad jag förstått av det jag läst om Nikons FF (DSLR) och deras FF Z - kameror, så väger optiken betydligt mindre för Z - kamerorna än motsvarande för F - kamerorna.

Men, om jag har fått det hela om bakfoten, räknar jag med att bli offentligt avrättad ;-).
Besvara

Bokmärken

Taggar
dslr , nikon , sensor , sony , spegellös

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.

B+W Filter