Annons

Porträttfotografering som jobb.

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddson

Medlem
Hej,

Har inte sysslat med fotografering så länge men de bilder jag har tagit verkar ha blivit omtyckta av andra och fått förfrågningar om vad jag skulle ta för en plåtning.

Skulle det rekommenderas att skaffa FA-skattsedel då det är av intresse att utveckla detta.

har sett här tidigare om tips för pris men det är för de som har mer erfarenhet.

Är 350:-/h rimligt med lättare redigering. Tex ta bort lite acne osv om det är önskat.

Tack för den trevliga responsen.
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Har inte sysslat med fotografering så länge men de bilder jag har tagit verkar ha blivit omtyckta av andra och fått förfrågningar om vad jag skulle ta för en plåtning.

Skulle det rekommenderas att skaffa FA-skattsedel då det är av intresse att utveckla detta.

har sett här tidigare om tips för pris men det är för de som har mer erfarenhet.

Är 350:-/h rimligt med lättare redigering. Tex ta bort lite acne osv om det är önskat.

Tack för den trevliga responsen.
350/h (plus moms men den går ju till staten) är möjligt att leva på om du har åtta timmar om dagen, 40h per vecka i beläggning. Kommer du ha det tror du?

Då kommer du tjäna 56 000 till firman, 31% går bort i arbetsgivaravgifter så 38000 oskattat, dvs ungefär 22 000 efter skatt.

Etersom du inte kommer ha 100% beläggning bör du ta väsentligt högre per timma. Sen vill du nog ha lite ledigt på röda dagar, kanske lite semester och prylarna är inte gratis.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Skulle det rekommenderas att skaffa FA-skattsedel då det är av intresse att utveckla detta.
FA-skatt kan vara ett bra sätt att komma igång med verksamheten då du kan kan fortsätta ha kvar din anställning och ha firman som sidoverksamhet. Observera dock att det kan vara svårt att bli momsregistrerad om du inte har tillräcklig omsättning i firman (minst 30.000 ex moms). Om du blir momsbefriad på grund av för låg omsätting ska du inte debitera moms men du får ej heller lyfta momsen på inköpen.

Ska du inte leva på firman så kan 350:-/h vara rimligt men det kan vara svårt att motivera en prisökning den dagen du vill köra företag fullt ut.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad tror du att dina kunder är beredda att betala?

Jag betalde nyss 560 kronor för dotterns lagfoto. Tre tunna A4-ark.
En bild på hela laget. Två kartor med samma porträttbild i olika storlekar. Den ena kartan svart-vit.
Rena rama löpande-band-bilderna.

Dina kunder kanske är beredda att betala 560 (ink moms) för att få en fin bild av sig själv. En bild där det märks att ni lagt tid tillsammans, och där du efteråt lagt lite möda för att få till en så bra utskrift som möjligt. Kanske de till och med är beredda att betala 800?
Eller vad tror du?
 

ErlandH

Aktiv medlem
350/h (plus moms men den går ju till staten) är möjligt att leva på om du har åtta timmar om dagen, 40h per vecka i beläggning. Kommer du ha det tror du?

Då kommer du tjäna 56 000 till firman, 31% går bort i arbetsgivaravgifter så 38000 oskattat, dvs ungefär 22 000 efter skatt.
Hoppas någon annan sköter din firmas bokföring, Ola, för här har du inte en siffra rätt.

350 kr i timmen blir, om man kan debitera 40 timmar i veckan, 57000 kr en genomsnittsmånad.

Om man använder hela summan till att betala ut lön blir det drygt 44000 kr i månadslön (resten betalas in i "egenavgift", som är 29 procent av lönen).

Efter inkomstskatt är det 31500 kr kvar.

Men, som påpekats tidigare i tråden, man kan inte räkna med att debitera varenda timme, man ska ha semester, firman har utgifter för lokal, utrustning osv. För att driva detta som ett företag med vettig lön bör man nog ta närmare det dubbla i timmen.

För övrigt tror jag att kunderna inte är så intresserade av timkostnad, utan oftare vill ha ett paketpris: så mycket kommer dina bilder att kosta.
 

Freddson

Medlem
Verkligen tack för svaren.

Vill gärna tillägga att jag har ett heltidsarbete vilket är en väldigt bra försäkring om det skulle gå dåligt.

vilka andra sätt skulle ni rekommendera om man inte tar en timpeng?
fast avgift som man är överens om? hur många bilder brukar ni lämna ut till era kunder?
 

iSolen.se

Guest
Hoppas någon annan sköter din firmas bokföring, Ola, för här har du inte en siffra rätt.

350 kr i timmen blir, om man kan debitera 40 timmar i veckan, 57000 kr en genomsnittsmånad.

Om man använder hela summan till att betala ut lön blir det drygt 44000 kr i månadslön (resten betalas in i "egenavgift", som är 29 procent av lönen).

Efter inkomstskatt är det 31500 kr kvar.

Men, som påpekats tidigare i tråden, man kan inte räkna med att debitera varenda timme, man ska ha semester, firman har utgifter för lokal, utrustning osv. För att driva detta som ett företag med vettig lön bör man nog ta närmare det dubbla i timmen.

För övrigt tror jag att kunderna inte är så intresserade av timkostnad, utan oftare vill ha ett paketpris: så mycket kommer dina bilder att kosta.
Egenavgift är 29%, arbetsgivaravgiften är drygt 31% (ab är en bättre företagsform på sikt).

Om han ska köra detta halvtid utöver vanliga jobbet blir marginalskatten högre, jag tror jag betalar 53%.

Så, överslag: ta bort momsen, dra av egenavgift/arbetsgivaravgift 1/3 och dra bort vanliga löneskatten. Glöm inte studio, prylar, försäkring och div annat smått och gott. Det är svårt att driva eget i Sverige.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om han ska köra detta halvtid utöver vanliga jobbet blir marginalskatten högre, jag tror jag betalar 53%.

Så, överslag: ta bort momsen, dra av egenavgift/arbetsgivaravgift 1/3 och dra bort vanliga löneskatten.
Om din marginalskatt är 53 procent så innebär det att du tjänar över brytpunkten för "värnskatt", dvs över 56000 kronor i månaden. Det kanske TS också gör, men de flesta av oss gör det inte. (I ditt räkneexempel högg du för övrigt till med 42 procent i marginalskatt, och just den nivån tror jag faktiskt det är omöjligt att fantisera ihop med nuvarande skattesystem.)

Jag vet att procenträkning kan vara svårt om man inte riktigt förstår sig på matematik, men egenavgift/arbetsgivaravgift är inte 1/3 av den totala lönesumman, utan knappt 1/4.

Säg att man har intäkter på 20000 kronor i sin firma, som man kan använda till lönekostnader. Om man då betalar ut 15500 kr i bruttolön ska man betala egenavgifter som är 29 procent av bruttolönen. 29 procent av 15500 kr är 4500 kronor.

Och egenavgifterna är alltså 22,5 procent av lönesumman, eller en knapp fjärdedel. (4500/20000.)

(För den som driver aktiebolag blir det 23,7 procent.)

För övcrigt: man behöver inte räkna så exakt och komplicerat. För den som F-skattar (och inte tjänar över 40000 kr i månaden) kan man räkna med att varje fakturerad tusenlapp (inkl moms) ger ungefär 450 kronor i handen, efter skatt. Knappt hälften, är alltså en fungerande tumregel.
 
ANNONS