Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videokamera elle DSLR för filmning.

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Lite märklig fråga för detta forum kanske.
Jag har fotat Fotboll med Nikon D3100 och D3300 men har sedan en tid gått med i tränarstaben för laget.
Roligt men saknar lite fotandet.
Har en tanke att filma matcherna och provade med D3100 och 18mm objektiv.
Jag får dels in för liten del av fotbollsplanen (ja jag kan naturligtvis flytta kameran men vill inte ha den för långt bort från där jag står) men sedan är ju begränsningen i längden på film (d3300 filmar ju längre men inte nära 45 minuter).
Bildkvaliten är ok med 3100.
Nu äntligen till frågan.

Hur är bildkvaliten på en videokamera gämfört med en DSLR?
Det är ju så liten sensor på videokamerorna så gissar att det kan bli jobbigt om det är dålig belysning.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?
 

Visom

Aktiv medlem
sedan är ju begränsningen i längden på film (d3300 filmar ju längre men inte nära 45 minuter).
Just inspelningstiden är nog det som gör att du vill ha en videokamera. Stillbildskameror är juridiskt begränsade till att filma högst 30 minuter. I övrigt har jag inte något att tillföra här....
 

HåG

Aktiv medlem
Tack.
Jag har sett den begränsningen på de flesta kameror men endel spegellösa systemkamror verkar inte ha den (4K).
Nej det är nog videokamera som är rätt val.
Men blir man besviken på bildkvaliten på en 2-3000 sek videokamera gämfört med min gammla D3100?
 

Ventures

Aktiv medlem
Är det "broadcast" -kvalitet eller mer standardkvalitet som behövs?
En vanlig videokamera är många gånger enklare att filma med än med en DSLR och resultatet blir troligen bättre än att använda en DSLR rakt upp och ned.
Många DSLR är inte "färdiga" att filma med innan man hängt på en massa extrautrustning i form av mikrofon, stabilisering, fokuserings- och zoomhjälpmedel. Innan blir resultatet skakigt. Jag har börjat filma med DSLR nyligen och ser att resultatet kan bli väldigt bra, mycket bättre än med videokameran, men man behöver investera i olika tillbehör för att det ska vara möjligt bara att fokusera i solljus.
 

HåG

Aktiv medlem
Tanken är att ställa kameran på ett stativ brevid planen (långsidan vid avbytarbåset ungefär eller om jag inte är ledare upp på någon läktare eller liknande) och starta inspelningen och inte röra kameran sedan. Vill kunna ta ut filmklipp och visa vad vi gör bra/dåligt och visa på någon teorigenomgång.
Ljud stänger jag faktiskt av när jag filmade fotboll.
Då kameran står still har jag ingen användning för skakreducering (när jag filmar fotboll).
Jag tänkte låsa fokus så jag får acceptabel bild på det som händer på planen, under mitt test så gick flera personer runt planen och kameran luras då att fokusera på dem och spelarna blir suddiga.

När det gäller kvalite så tycker jag att min gammla D3100 (1080P 24fps) räcker till (men är kanske i underkant).
Inser att mitt användningsområde är lite udda och största problemet kanske är att jag vill ha en stor vidvinkel (men får kanske nöja mig med att filma halva planen)

Någon som gämfört DSLR kamera med Videokamera när det gäller bildkvalite?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du får ha en kraftig vidvinkel om du skall ha med hela planen från mitten av långsidan. Dessutom måste kameran stå en bra bit från planen.
Det gör att gubbarna på planen nog blir ganska små.
Hög upplösning är säkert en fördel eftersom du då kan beskära så det du vill visa blir tydligare.

En videokamera blir nog sämre eftersom de sällan har så kraftig vidvinkel.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag tänkte låsa fokus så jag får acceptabel bild på det som händer på planen, under mitt test så gick flera personer runt planen och kameran luras då att fokusera på dem och spelarna blir suddiga.

Slå över till manuell fokus så är fokuset låst på samma ställe genom hela matchen.
 

HåG

Aktiv medlem
Många tack för alla svar.
Har ängnat denna fråga några dagar och behövde ventilera lite för att kunna bestämma mig.
Tror mig kunna följa backlinjen och se hur de hanterar offside med DSLR kamera men skall jag göra något mer blir det besvärligt.
Så jag tror jag får leta effter en videokamera.
Många tack.
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag filmar en hel del, med alla tre alternativ DSLR, spegellöst eller videokamera. I nästan alla fall föredrar jag videokameran men det går bra med de andra två också. Nackdelen med videokameran är den lilla LCD-skärmen, utan en skärm är den väldigt svår att använda utomhus soliga dagar, inte helt enkelt heller att ställa in skärpa manuellt, det är lite för smått för mina ögon. En annan nackdel är att objektivet inte går att byta, i varje fall inte på videokameror i överkomlig prisklass. Men oftast räcker zoomobjektivet till.

Stillbildskameror som är några år har som regel inte de verktyg som ingår i videon, de allra nyaste är mer kompletta. En närmast oumbärlig finess hos bättre videokameror är inbygga gråfilter. Det kan man naturligtvis använda i form av lösa på stillbildkamerans objektiv men det blir genast krångligare. Gråfiltren är enda chansen att styra slutartiderna om det är för ljust ute. Tiderna är viktiga, för snabba så blir rörliga bilder lätt ryckiga, t.ex. rinnande vatten.
 

j3n5

Aktiv medlem
Nu för tiden går det junockså att filma riktigt bra med kompaktkameror. En del är tom riktigt vassa som t ex Panasonic DMC-FZ2000. Just den saknar dessutom tidsbegränsning för inspelning. Men den kostar ju en slant också.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
DU har ju 2 kameror.
Låt varje filma en planhalva.
Sök höjd. Desto högre desto enklare att visa hur de bör röra sig på plan.
Själv när jag har gjort detta så har jag varit på taket till omklädningsrummen.
 

retroflex

Aktiv medlem
Slänger ut en idé utan att jag vet något om kvaliteten... en GoPro eller liknande kanske hade varit något? Mycket vidvinkel och vädertålig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har ibland sett, men vet inte hur det funkar, videokameror som följer spelet automatiskt.
Jag gissar att det sitter en transponder på någon av spelarna. Kameran följer då denne spelare. Men mycket runt omkring kommer välocjså med beroende på vilken brännvidd man kör.

Jag brukar tänka att det är en galen farsa som inte kan låta grabben spela bara för att det är kul. Det ska tolkas och analyseras och elitsatsas. Men eftersom jag inte egentligen vet så ska jag inte heller döma.
 

HåG

Aktiv medlem
Sen återkoppling på min fråga.
Det slutade med en actionkamera som filmar 170 gradeer i 4K.
Denna sätter jag på toppen på ett metspö.
I metspöts ena ände har jag en aluminiumprofil som jag kör ner i backen.
Kameran kommer upp ca 5 meter och jag placerar den ca 10 meter från sidlinjen mitt för planen.
Resultatet blir helt ok och jag får in nästan hela planen.
Skulle vinna mycket på att få upp den några meter till.
Går inte att gämföra med TV bilder men helt ok.
Tack för all hjälp.
 
ANNONS