Annons

Fota hästar med Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Blueeyedboy

Ny medlem
Jag är verkligen nybörjare men har börjat intressera mig mer och mer för foto! Har tillgång till min sambos kamera, en D7000 med två objektiv och en extern blixt:

Nikon DX AF-S Nikkor 18-105 mm 1:3.5-5.6G ED
Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED
Nikon Speedlight SB-800

Öhm, ja detta är ju rena grekiskan för mig, men har försökt lära mig lite grann. Ska ut till stallet och fota lite hästar tänkte jag, tror inte att det kommer bli så mycket action bilder, utan tänkte börja med att fota dem i hagen, har jag tur så kanske de springer lite.

Vad jag har läst mig till så ska man tänka på att ha ett lågt tal på slutaren (S) för att få skärpa i bilden om hästen är i rörelse. Och bländaren (A) ställer man in beroende på hur mycket ljus man vill ha in i bilden? Ska jag ställa in A eller S manuellt? För ställer man in den ena så ställs den andra in automatiskt vad jag förstår?

Men om jag skall fota hästar i en hage i dagsljus behöver jag väl knappast blixten? Hur gör jag om jag skulle vilja ha skärpa på hästen och suddig bakrund? (kort skärpedjup tror jag det kallas)

Någon som har några tips? Tycker det är skitsvårt att förstå alla begrepp, så tips på någon bra nybörjarguide mottages tacksamt :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tycker att du struntar i det tekniska och sticker ut och tar några bilder, bara! Ställ kameran i läge "P" så väljer den en kombination som åtminstone ger en lagom ljus bild. Lär dig hur du byter objektiv, så kan du prova att vrida zoomringen så att du tar bilder med både 18mm och 200mm och ser vad det betyder. Blir bilderna suddiga har hästarna sprungit för fort, eller, mest troligt, du inte hållit kameran tillräckligt still.

Blixten kan du nog lämna hemma.

Per.

PS. Om det står "VR" på 55-200-objektivet har du större chans att få skarpa bilder. Gör det inte det, föreslår jag att du använder 18-105 i stället i början. DS
 

pia51

Aktiv medlem
Hej LIna
En bra nybörjar guide är användarhandboken till kameran. Börja på sidan 67 som handlar om lägen P, S, A och M.
Läs ofta i boken även om du inte förstår allt i början. Det kommer till slut.
Jag fick också en bra hjälp i början av en liten nätt bok av Petter Stahre "Släpp loss fotografen inom dig"
Det ena ger det andra och till slut förstår du alla begreppen.
Lycka till
/pia
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag är verkligen nybörjare men har börjat intressera mig mer och mer för foto! Har tillgång till min sambos kamera, en D7000 med två objektiv och en extern blixt:

Nikon DX AF-S Nikkor 18-105 mm 1:3.5-5.6G ED
Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED
Nikon Speedlight SB-800

Öhm, ja detta är ju rena grekiskan för mig, men har försökt lära mig lite grann. Ska ut till stallet och fota lite hästar tänkte jag, tror inte att det kommer bli så mycket action bilder, utan tänkte börja med att fota dem i hagen, har jag tur så kanske de springer lite.

Vad jag har läst mig till så ska man tänka på att ha ett lågt tal på slutaren (S) för att få skärpa i bilden om hästen är i rörelse. Och bländaren (A) ställer man in beroende på hur mycket ljus man vill ha in i bilden? Ska jag ställa in A eller S manuellt? För ställer man in den ena så ställs den andra in automatiskt vad jag förstår?

Men om jag skall fota hästar i en hage i dagsljus behöver jag väl knappast blixten? Hur gör jag om jag skulle vilja ha skärpa på hästen och suddig bakrund? (kort skärpedjup tror jag det kallas)

Någon som har några tips? Tycker det är skitsvårt att förstå alla begrepp, så tips på någon bra nybörjarguide mottages tacksamt :)
Det första du ska göra är att läsa kamerans instruktionsbok.

När det gäller just hästar så är det helt riktigt att det krävs korta slutartider för att "frysa" rörelserna. 1/1000 är min rekommendation för en häst i full rörelse.

Med hjälp av kamerans instruktionsbok kan du lära dig hur du ställer in bländarautomatik, det vill säga det läge där du bestämmer slutarhastigheten och kameran själv justerar bländaren beroende på hur mycket ljus som krävs.
 

Blueeyedboy

Ny medlem
Tack för era svar! Jag skall nog inte krångla till det i början utan helt enkelt prova mig fram, som ni skriver. Och så ska jag hem och läsa instruktionsboken om alla bokstäverna ;) dvs. A S P...osv =) Tar gärna emot fler tips!
 

Sören P

Medlem
Skall du fota springande/rörliga hästar så välj kontinuerlig fokus AF-C. För att få tillräckligt kort slutartid kan du dessutom välja auto-iso där du definierar längsta slutartid och max-iso. Gå in i fotograferingsmenyn, välj "Inställningar för ISO-känslighet" och välj Automatisk ISO-känslighet On och ange Högsta känslighet (tex 6400) och Längsta slutartid (tex 250).

D7000 är bra även på ganska höga ISO. Blir det för grynigt får du ställa ner max-ISO (mindre än 6400).

Ett annat tips vad gäller springande hästar är att "panorera" dvs följa hästen i objektivet under tiden du bränner av. Detta är inte lätt men kan ge häftig fartkänsla. Här kan du ha längre tider.
 
ANNONS