Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från a550 till SLT A77?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när a77 II har presenterats så ser jag att a77:an har sjunkit i pris och jag undrar om det är värt att uppdradera min a550 till en a77?

Jag har varit nöjd med min a550 men den är ju från -09. a77:an är från -11 .

Så hur ska jag göra?
Är skillnaden på dessa värd en uppgradering?
Hur stor upplever ni skillnaden mellan dessa två?

fördelarna med a77:an som jag ser det är: micro justering av AF, filmning och ISO100.

Objektiv som skall användas till kameran är:
Sony DT 18-55mm F 3.5-5.6 SAM
Sony DT 35mm F 1.8 SAM
Sony DT 50mm F 1.8 SAM
Tamron SP AF90mm F 2.8 Di Macro 1:1
Tamron SP 70-300mm F 4-5.6 Di


Min budget är absolut max 7000:- för ett nytt hus. så hjälp en amatörfotograf i nöd! :]
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nu när a77 II har presenterats så ser jag att a77:an har sjunkit i pris och jag undrar om det är värt att uppdradera min a550 till en a77?

Jag har varit nöjd med min a550 men den är ju från -09. a77:an är från -11 .

Så hur ska jag göra?
Är skillnaden på dessa värd en uppgradering?
Hur stor upplever ni skillnaden mellan dessa två?

fördelarna med a77:an som jag ser det är: micro justering av AF, filmning och ISO100.

Objektiv som skall användas till kameran är:
Sony DT 18-55mm F 3.5-5.6 SAM
Sony DT 35mm F 1.8 SAM
Sony DT 50mm F 1.8 SAM
Tamron SP AF90mm F 2.8 Di Macro 1:1
Tamron SP 70-300mm F 4-5.6 Di


Min budget är absolut max 7000:- för ett nytt hus. så hjälp en amatörfotograf i nöd! :]
A550 är nog Sonys mest lyckade kamera för sin tid skulle jag vilja säga. Ursäkta lite utläggning om det, men A550 är så bra att det finns saker som du kan uppfatta som ett nerköp om du växlar till A77. Bildkvaliteten är högre i A77 och det finns en del andra bra saker med den, men samtidigt så är A550 bra den med och har distinkta fördelar. Inte minst vid blixt-fotografering och ad-hoc actionfoto, den reagerar helt enkelt initialt snabbare. A550s bildkvalitet räcker dessutom långt. Några av mina bästa bilder som jag har gjort förstoringar i 50x70 cm har jag tagit med A550 och den klarar galant så stora utskrifter. Ska du inte göra stora printar räcker A550 långt.

A550 är blixtrande snabb och responsiv, har suveränt blixtstöd och fiffig Quick Live View och en massa trevliga egenskaper. Största nackdelen är den lilafärgade toppkåpan :)

A550 har dock 14 megapixel sensorn som inte riktigt håller samma klass som de senare. När A580 kom (och A55/NEX-5N,NEX-6/A57 osv.) byttes det till den framgångsrika 16 megapixlaren. Där är nog det stora generationsskiftet mellan sesnorerna. 24-megapixlaren i A77 är inte riktigt lika vass i svagt ljus, men ger en fantastisk bildkvalitet och underbara färger.

A77 är bättre specad på en massa sätt och är en betydligt rejälare kamera, men om du inte är van vid elektronisk sökare så är mitt råd att prova en A77a först.

Jag skaffade en A77 efter att ha haft både A550 och A580, samt A900 m.fl. och trots att A77 är fantastisk på många sätt, så har den en del egenheter som irriterade mig något alldeles väldigt så jag gjorde mig av med den igen efter en ganska kort period. Det här är individuellt och många andra uppskattar den fullständigt, så rådet är som sagt att prova själv. Trots att A77 är snabb som attan så har den ett litet lagg när man tar upp den till ögat innan EVFen vaknar till liv. Inte mycket, men för mig tillräckligt för att störa om man "drar snabbt" och tar upp kameran för att ta en bild. Jag upplevde också att man tappade kontakt med motivet vid snabb serietagning eftersom sökarbilden ligger lite efter och jag förlorade känslan av kontroll.

Nog om det. Bildkvaliteten är ett lyft, men det beror ju också på objektivet.

du listar ju en del objektiv, men mitt råd är att göra dig av med A550 tillsammans med 18-55an och skaffa A77-kitet med 16-50. Ditt 18-55/3,5-5,6 hör nog till Sony lågvattenmärken bland objektiv tyvärr (tillsammans med gamla 18-70).

A77 säljs i kit med objektiet SAL 16-50 mm F/2,8 SSM. Det kitet kostar nu endast 8400 kr (!).
Objektivet säljs löst för 5700 kr, fast är enligt min mening värt ännu mer.

Det här objektivet är sjukt bra. Otroligt fin bildkvalitet, mycket välbyggt och med en underbar SSM ultraljdsmotor för fokuseringen. Det här objektivet befinner sig längst ut på skalan åt andra hållet jämfört med 18-55 som du nu har när det gäller Sonys sämsta/bästa objektiv.

Visst, det är lite över din budget för kamerahuset att köpa kitet, men det är sanslöst mycket värde för pengarna att köpa det! Köp inte en A77 utan att köpa det tillsammans med det objektivet är mitt bestämda råd.

Om du ser till helheten så är den kombon, A77 + 16-50/2,8, ett rejält lyft jämfört med A550 och du kan säkert sälja din gamla kamera med 18-55an på Tradera för 3000 kr eller så.

Kit-priset 8300 kr för A77+16-50 är sanslöst prisvärt och ett riktigt fynd.

Beroende lite på hur du fotograferar och utnyttjar din A550 idag så finns det dock några saker som A77 faktiskt är lite sämre på som jag nämnt tidigare. Fotograferar du ofta med blixt och använder den trådlösa TTL-styrningen med A550 så är det också en sak som A77 inte klarar riktigt lika bra.

Summa summarum: JA! Köp kitet med A77 och 16-50 objektivet. Dina DT35/1,8 och 50/1,8 är hyggliga, men kan bli lite överflödiga om du skaffar 16-50, så du kan ju finansiera köpet av kitet genom att avyttra även dem.

Mina 2 öre. Andra har säkert helt andra åsikter och tycker jag är ute och cyklar och säger att A77ans EVF och blixstöd är alldeles felfria eller nåt och tycker jag snackar strunt, brukar bli så...


/Mats
 
Tack för tipsen!

Lutar åt att jag får gräva lite djupare i fickorna och kika lite närmare på paketet med 16-50 F2.8.

Förhoppningsvis så kan jag åka och klämma, känna & testa lite på en a77:a i morgon.

ang. 18-55:an så kan jag hålla med om att den inte är någon höjdare. Har nog bara kört med den en handfull gånger sen jag skaffade mina 35 & 50mm F1.8.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Jag skulle rekommendera kittet med a77 och 2,8 an, har ägt det. 16-50/2,8 satt alltid på om inte makrot förstås. Linsen 2,8 är mycket trevlig. Sålde min löst och sparade a77 huset för att finansiera en a99 när jag hade fått lite patent pengar och lyckts prutat ner en a99 rejält :)

De sista exen av a77 kanske sjunker lite till ??? eller tar de slut.....
 
Det blev en A77 med 16-50 F2.8 tillslut. Har bara pillat lite grann på den än så länge men är helnöjd hittills.
 

Znutt

Aktiv medlem
Det blev en A77 med 16-50 F2.8 tillslut. Har bara pillat lite grann på den än så länge men är helnöjd hittills.
Grattis till en kanon kamera (har behållit min trotts att jag köpt en annan pga att den är för bra till det priset)


Grattis till nya kameran!
Jäkligt bra och kul kamera om man inte stör sig för mycket på några egenheter den har.

/Mats
Kanske skulle fundera på liknelsen om glaset är halvfullt eller halvtomt.....
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Mycket bra köp! Nöp ett X för 8500:- för några veckor sedan. Eftersom jag använder kameran för att fota fasta objekt hakar jag inte upp mig på videofunktioner å annat småtjafs ;-).
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Bra köp tycker jag har både en 550 å 77an och trots som Mats Lillnor säger att 77an har vissa egenheter så är det en toppen kamera
Mvh Affe the carbuff
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kanske skulle fundera på liknelsen om glaset är halvfullt eller halvtomt.....
Förklara gärna vad du menar. Jag förstår ärligt inte.

Gissar att det har nåt med att göra att jag uttryckt mitt missnöje om vissa egenheter hos kameran som vissa andra i sin tur har verkar uppfattat som allmänna klagomål på Sony.

Utveckla det där så kan jag försöka förklara min ståndpunkt lite bättre, för missförstånd finns uppenbarligen.

/Mats
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222
 

Znutt

Aktiv medlem
Förklara gärna vad du menar. Jag förstår ärligt inte.
Inget illa ment
Bara att man kan se det som positivt eller negativt de du skrev och jag företog inte. Ibland känns det konstigt att blanda negativt med positivt i ett sådant samanhang, men det är min åsikt.....

Mig veterligen har den perfekta kameran ej än idag gjorts som alla tycker är bra. Därför ser vissa att en är halvfull andra ser att den är halv tom.
Finns flera nackdelar med A77 men även fördelar. Troligen tycker de som köper den och behåller den att glaset är halvfull istället för halvtomt......
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Inget illa ment
Bara att man kan se det som positivt eller negativt de du skrev och jag företog inte. Ibland känns det konstigt att blanda negativt med positivt i ett sådant samanhang, men det är min åsikt.....

Mig veterligen har den perfekta kameran ej än idag gjorts som alla tycker är bra. Därför ser vissa att en är halvfull andra ser att den är halv tom.
Finns flera nackdelar med A77 men även fördelar. Troligen tycker de som köper den och behåller den att glaset är halvfull istället för halvtomt......
Du har alldeles rätt! Den perfekta kameran finns inte/kommer aldrig att finnas, det kommer alltid finnas saker som folk tycker är fel och sen är frågan vad den perfekta kameran är för något...........................Något som är perfekt för en fotograf kan vara mindre perfekt för en annan. Sen finns det perfektionister som alltid letar efter fel..........................;-). Den som har råd kan köpa många olika typer av kameror som kompletterar varandra (f-n nu blev det jobbigt)....................
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony gjorde tyvärr en blunder vid lanseringen av A77 som är välbekant för alla Sonyanvändare, då den hamnade ute bland alla testfirmor utan att vara riktigt färdig, tog väl en 3-4 FW-uppdateringar innan den trots allt blev vad jag anser ganska så bra.

Denna fadäs av Sony har A77 fått lida för hela tiden, och det var inte lite jobbigt att få läsa test efter test där alla klagade på så klart samma sak. Äger själv en A77 och var till en början tveksam till köp då jag resonerade som så att EVF:n var vid den tiden bara andra generationen i utvecklingen, och att jag nu i efterhand kan förstå att det inte går rent tekniskt att hinna med allt under för kort tid.


Studerar man andra kameramärken i deras utveckling så är det inte klockrent där eller, vissa önskningar av förbättringar kan ta tid där också.

Vänligen.
//Bengt.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Sony gjorde tyvärr en blunder vid lanseringen av A77 som är välbekant för alla Sonyanvändare, då den hamnade ute bland alla testfirmor utan att vara riktigt färdig, tog väl en 3-4 FW-uppdateringar innan den trots allt blev vad jag anser ganska så bra.

Denna fadäs av Sony har A77 fått lida för hela tiden, och det var inte lite jobbigt att få läsa test efter test där alla klagade på så klart samma sak. Äger själv en A77 och var till en början tveksam till köp då jag resonerade som så att EVF:n var vid den tiden bara andra generationen i utvecklingen, och att jag nu i efterhand kan förstå att det inte går rent tekniskt att hinna med allt under för kort tid.


Studerar man andra kameramärken i deras utveckling så är det inte klockrent där eller, vissa önskningar av förbättringar kan ta tid där också.

Vänligen.
//Bengt.
Tyvärr släpps det produkter som inte är riktig färdiga, en anledning till att jag nu väntar något år med att köpa en ny modell..................
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Sony hade dessutom extra besvärligt med lanseringen av A77. De drabbades hårt av katastroferna och översvämningarna som kom precis vid lanseringen. Kameran hade enorma förväntningar och var försenad, så jag tror de blev tvungna att släppa ut den lite för tidigt.

Förutom det så tror jag att den stora bristen med A77 just är att den har för klen datahantering. Detta påverkar hela kameran då det är så mycket elektronik inblandat.

Nu med A77 II så har de dels ökat processorkraften och internminnet radikalt, vilket jag tror är det som gör upplevelsen vid användandet helt annorlunda, även om de inte skulle ändrat egentligen något i funktionerna i övrigt.

Dels har de i lugn och ro, utan för mycket lanseringspress, i all hemlighet förfinat det som de redan påbörjat. Det helt nya AF-systemet tycker jag verkar helt fantastiskt. Det visar också tycker jag att den AF som finns i A6000 mm. trots allt inte räcker till, eller kommer nog ens någonsin att göra det när det gäller toppklass-prestanda i AF. Agfors beskrev det bra med vardags-AF resp. proffs-AF eller hur han nu benämnde det.

Det är just det att de har lagt så mycket krut och utveckling på ett helt nytt AF-system som gör att jag svänger om i mina funderingar att de håller på att överge A-mount. "Bara" en uppdaterad A77 skulle inte förändra det, men det här verkar istället som att de faktiskt kommer att fortsätta att satsa på detta. Om de inte har alltför bråttom att lansera en A99 II, fast jobbar för fullt på det internt, så kan den kameran med dubbla Bionz-X2 osv och en ytterligare större AF-modul som täcker lika stor procentuell del av bildytan som den i A77 !!. Om den kameran då har ett snäpp till i sensorgeneration och kan filma i 4K osv, så skulle det kunna vara helt revolutionerande och peta ner Canon och Nikon från proffs-tronen. Säkert inte försäljningsmässigt i brådrasket, men teknikmässigt med en kamera som slår både 1DX och 5DIII i en och samma kamera. Nåja, det är långt dit, men omöjligt är det inte alls.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan bara instämma i Mats mycket bra sammanfattning av A550:ans och A77:ans förtjänster och svagheter. Har kvar A550:an faktiskt (numera utlokaliserad till min son som uppskattar dess förtjänster). Ska jag lägga till något litet så är det bara lite konstigt med ISO-skalan och bruset i den kameran och då speciellt på ISO 800 om jag inte minns fel för där börjar bruset verkligen synas och det är betydligt mer påtagligt än på 1600 där brusredceringen träder in. Så ISO 800 är en fallgrop i den kameran.

Man märker stor skillnad i responsivitet mellan A550 och A580 (som i mycket är en bättre kamera än A550 men som är irriterande seg i en del hantering och inte minst i avtrycket). Om A580 är ett steg upp från A550 så är det ytterligare ett snäpp upp till A77 och ytterligare ett till A77 II som verkar bli state of the art för APS-C tjockkameror om specarna håller vad de lovar i praktisk användning.

Det är ju ingen dum strategi att köpa föregående modell i sammanhang som dessa när andrahandsvärdet på gamla kamerahus är så pass låga som de ofta är. Det ligger verkligen något i att om du köper den med det fina kitobjektivet, så får du i princip kamerahuset för ett par tusenlappar idag. Med tanke dessutom på hur lite folk faktiskt använder sina grejor så kommer du knappast heller ha några problem att hitta ex. som knappt är använda. Det är verkligen köparens marknad men det finns säkert de som köper kiten bara för att kunna lägga vantarna på objektivet i fråga.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tyvärr släpps det produkter som inte är riktig färdiga, en anledning till att jag nu väntar något år med att köpa en ny modell..................

Jag mins att Tidningen Foto vid något tillfälle tog upp detta med att flera tillverkare överlåter till kunderna att efterjustera många tillverkarfadäser genom upprepade Firmware, som faktiskt också kan äventyra hela kamerans grundinställningar så att den låser sig och blir obrukbar, Många som har fått skicka in densamma för åtgärder om hjälp med kameran.


Så även om det blev särskilt olyckligt med starten av A77, där nu Mats även nämner olika katastrofer, så är alltså inte Sony ensamma på något sätt, att få ständiga FW till sin kamera är ju både bra och dåligt på samma gång, vad gäller nu gamla A77 och även NEX 7 så är det många som förväntat sig ytterligare FW för dom under en längre tid, men Sony är lite sega på det, till skillnad mot Fuji.

//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sen har ju Lennart en bra poäng i det han sagt tidigare och det är när Sony dessutom roddar till världens apparat (helt i onödan) med Windows-program och kabelanslutningar som detta ska skötas via istället för att som Konica Minolta och många andra bara använda en enkel inkopiering av nya firmware-filen på minneskortet, så finns det många fler osäkerhetsfaktorer i onödan att snubbla över.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Sen har ju Lennart en bra poäng i det han sagt tidigare och det är när Sony dessutom roddar till världens apparat (helt i onödan) med Windows-program och kabelanslutningar som detta ska skötas via istället för att som Konica Minolta och många andra bara använda en enkel inkopiering av nya firmware-filen på minneskortet, så finns det många fler osäkerhetsfaktorer i onödan att snubbla över.
Nu tycker jag vi är inne på saker so mi prktiken är fullständigt betydelselösa. Åtminstone när det gäller att välja kamera och kamerasystem.

Visst kan det kännas bättre med en annan metod, men vad fasiken. Nån enstaka gång då man ska uppgradera så är det bara att sätta i sladden, starta ett program och klicka next-next-next så är det klart. Spelar väl ingen roll egentligen, eller?

Angående A77 och A772 och de små spegellösa E-mount kamerorna, samt A99 tycker jag så här:

A77 har helt fantastiska specar och konstrultionen med SLT är helt genialisk. Tyvärr så har den kameran några egenskaper som trots allt detta gör att jag uppfattar den som i stort oanvändbar, eller åtminståne så handikappad att jag inte trivs med den.

I stort sett allt negativt med den bottnar nog i att den har för klen processor. Det är så mycket elektronik och när det ska samverka så hinns det inte med och det blir alla olika slags lagg som stör fotograferingen.

A77 II med en betydligt snabbare datahantering kan råda bot på alt detta. Oavsett andra ändringar skulle detta enskilt kunna göra A77 till en helt annan och helt fantastisk kamera. Nu har de såklart också lagt in en del annat som blivit förbättrat på tre år, typ WiFi och NFC, bättre skärm och EVF och en vassare sensor med kanske ett halvt EV bättre ljuskänslighet. Allt detta är såklart bra, men det är inte alls det som är den stora grejen, utan det är kraften i datahanteringen. Därför är det så missvisande att överallt läser man om folk väntar på bildexempel eller DxO-mätningar. Det är ju skitsamma i sammanhanget.

Alltså A77 har ju redan en helt fenomenal bildkvalitet. Brusmässigt på höga ISO ligger den aningen efter de senaste Nikon och i princip identiskt med Canon 7D om man studerar kurvorna. Självklart kommer den nya kameran att bli lite bättre och då är det inget att snacka om., utan det som är HELT avgörande om det ska bli en flipp eller flopp är hanteringen och jag tror att det blir en flipp. Storflipp!

När det gäller A6000 så är den redan slagen av den gamla A77. Visst, DxO-värdena visar lite bättre, men det är ju bara jämförbart om man har lika ljusstarka objektiv på. Nu finns det t.ex. bara F/4-zoomar att tiollgå, så då vinner A77 med kitobjektivet lätt och samma sak gäller över hela linjen.

Det som tidigare fått mig att ruttna på Sony är det här att de har gjort saker halvfärdigt och sedan övergett tekniken och bytt spår till något annat outvecklat. A99 är ett sånt exempel där de skulle kunnat bygga vidare på A77 och göra en förbättrad FF-version av den, men istället hittar på en massa andra saker som udda AF-system som knappt funkar i praktiken och har egna nackdelar och inte alls dragit någon som helst nytta av SLT-tekniken som möjligheten att kunna göra kameran snabb osv., så drogs den med samma probkem som A77.

Nu däremot, för en gångs skull, så gör Sony ed A77 II nåt helt annat.

Att de utvecklat detta nya AF-system i den som tar vara på de unika fördelarna med SLT att spegeln täcker hela sensorytan och gör nånting åt de verkliga problemen ger nytt hopp.

Det verkar som de verkligen den här gången utvecklat något i samarbete med erfarna fotografer och jämfört med vad det är som gjort Canons och Nikons proffshus så framgångsrika.

Allt detta gör att jag bytt uppfattning lite om att Sony är på väg att ditcha A-mount. Än har vi inte sett hur A77 II fungerar, men jag är väldigt hoppfull att de lyckats få till det 100% den här gången. I så fall och om Sony sedan följer upp med en A99 II utan att göra bort sig så kan det verkligen vara något att räkna med. Sen om den får marknadsacceptans eller inte skiter jag i, men om den passar mig så handlar jag den. Hoppas verkligen att det inte visar sig vara nåt annat skit med den som ingen upptäckt ännu. Det återstr att se...


/Mats
 
ANNONS